ד"ר דניאל מדר

פוטוסינתזה של חילזון

10/02/2015

זהו אחד המקרים הבודדים שבהם הוכח שבוצעה העברה של גנים מתפקדים בין שני יצורים רב-תאיים.

חילזון ים אזמרגדי. צילום: Patrick Krug. flickr

הכלורופלסטים הם אברונים זעירים שממוקמים בתוך תאים של צמחים, מקנים להם את צבעם הירוק ומאפשרים להם לבצע פוטוסינתזה, התהליך שבו צמחים מקבעים פחמן דו-חמצני בעזרת אנרגיה מאור השמש והופכים אותו לסוכר. זהו הבסיס לרוב המערכות האקולוגיות בעולם.

בעבר חשבו שרק צמחים וחיידקים מסוימים מבצעים פוטוסינתזה. עם זאת, בשנות ה-70 התגלה שחילזון הים האזמרגדי לא מעכל את כל האצה שממנה הוא ניזון. במקום זאת, תאיו סופגים את הכלורופלסטים בשלמותם מהאצה ואז החילזון יכול לבצע באמצעותם פוטוסינתזה. כך החילזון יכול לשרוד ללא מזון עד תשעה חודשים.

באחרונה הוכיחו מדענים שכדי להצליח לבצע מעשה פלאים זה, החילזון שילב בדי-אן-איי שלו גנים מהאצה. הגנים הללו מקודדים לחלבונים שמאפשרים לחילזון לתחזק את הכלורופלסטים, ובלעדיהם האברונים האלה היו יוצאים מכלל שימוש בתוך זמן קצר.

זהו אחד המקרים הבודדים שבהם הוכח שבוצעה העברה של גנים מתפקדים בין שני יצורים רב-תאיים. לממצא זה השלכות על מחקרים שונים בתחום הריפוי הגנטי, שבו מנסים להחליף גן פגום שמחולל מחלה באנשים בגן תקין ממקור חיצוני. מחקר זה גם תורם להבנה של הדרך שבה זכו הצמחים בכלורופלסטים מלכתחילה, וכל היצורים הרב-תאיים במיטוכונדריות שלהם (תחנות הכוח של התאים).

למאמר המקורי לחצו כאן.

עץ ירוק מפלסטיק בזמן שערים כמו פתח תקווה בוחרות להציב ברחובותיהן עצים מפלסטיק, ערים אחרות בעולם משלבות בתוכן טבע כחלק אינטגרלי ומרכזי ונהנות מיתרונותיו הרבים

ההתהפכות המסוכנת של האמזונס מחקר חדש קובע שבירוא היערות האינטנסיבי באמזונס הוביל לכך שיער הגשם פולט יותר פחמן דו-חמצני ממה שהוא קולט. כך הפך אחד הגורמים המועילים ביותר לסביבה בכדור הארץ למקור לנזק סביבתי

הגפנים שמצליחות לנצח את הקיץ מחקר ישראלי חדש חושף כיצד מצליחות גפנים לשרוד היטב בתנאי היובש של הקיץ הישראלי – אך האם הן יצליחו לשגשג גם כשהתנאים יחמירו משמעותית בגלל משבר האקלים?