ברוכים הבאים לזווית בחינוך

כאן תמצאו חלוקה לנושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים. לחיצה על נושא תוביל לאסופת סיפורים תחת הנושא שבחרתם. ניתן לשמור את הסיפורים שמעניינים אתכם ע״י הוספת הסיפור למועדפים (בכפתור הכחול). סיפורים מועדפים יוצגו בראש עמוד הכניסה לאתר. ניתן בכל עת גם להסיר סיפורים מהרשימה.

לחלק מהסיפורים מצורפת הצעה לפעילות ו/או עזרי למידה נוספים.
סיפורים אלו מסומנים באדום "כולל פעילות".

חשוב לנו לעודד את הקשר בין מדענים בישראל לציבור המורים והתלמידים.
בתחתית העמוד של כתבות באתר תמצאו את פרטי המדענים שהוזכרו בכתבה.
בלחיצת כפתור אחת תוכלו גם אתם ליצור עמם קשר.

כולל פעילות
[X] סגור הסבר

זווית בחינוך – מחברים כיתה לסביבה

פעילויות ועזרי למידה
תרגום לערבית
מתאים לשיעורי חינוך

רוצה להשתתף בניסוי? גם בימים של סגר אפשר להועיל למדע. הנה כמה דרכים שבהן כולנו יכולים להשתתף במחקרים סביבתיים חשובים
על עטלפים ואנשים משבר הקורונה מיקד את תשומת הלב הציבורית בחיכוך ההולך וגובר בין בני האדם לחיות בר ולסכנות הטמונות בו. כיצד אפשר להגביל את הסחר בבעל חיים מוגנים, שמגלגל מיליארדי דולרים מדי שנה ברחבי העולם, ומה נעשה בנושא בישראל?
בננה על הפרצוף חברה פיליפינית מציעה למכירה מסכות פנים מעלי בננה, שלא רק מבטיחות ביצועים טובים בזמן קורונה, אלא גם מהווים חלופה ידידותית יותר לסביבה מאשר מסכות הפלסטיק הרגילות
האם הבגדים שלנו מרעילים את הים? תחשבו טוב לפני הכביסה הבאה: מעילי פליס ובגדים סינתטיים אחרים פולטים סיבי פלסטיק מיקרוסקופיים שנשטפים לים, פוגעים בדגים ומגיעים בסופו של דבר גם לצלחת שלנו
מלחמת הנעליים הממוחזרות נייקי, אדידס וגם פומה מחפשות יתרון עסקי באמצעות חדשנות בתהליכי ייצור, ניצול חומרים ומיחזור. האם מדובר ביח"צ ירוק או במהלך כן של התייעלות סביבתית באמצעות עקרונות הכלכלה המעגלית?
החיפושית שזוללת קלקר מחקר חדש מצא שזחלי חיפושיות מסוגלים לאכול קלקר, מה שעשוי לסייע בעתיד בהתמודדות עם בעיית פסולת הפלסטיק העולמית
על קרח דק לקראת יום דב הקוטב העולמי: דו"ח על מצב הקוטב הצפוני חושף שהוא מתחמם בקצב מהיר פי שניים משאר העולם. ההתחממות המהירה והמסת הקרח המוגברת צפויות לגרום להתרבותם של אירועי קיצון של מזג האוויר בעולם כבר בשנים הקרובות
התפריט החדש של דב הקוטב שינוי האקלים מקשה על דובי הקוטב לצוד כלבי ים, המזון החביב עליהם, אבל מביא לאזורם מנה חדשה בתפריט: דולפינים
מה עושים כשהילדים מפחדים ממשבר האקלים? מצב רוח ירוד, תחושת חוסר אונים, כעס וחוסר שינה. סקר חדש שנערך בקרב פסיכיאטרים מצא שיותר ממחצית מהם טיפלו במהלך השנה החולפת במטופלים צעירים שחוו מצוקה רגשית בגלל נושאים סביבתיים. איך אפשר לעזור להם?
לתפוס את הפחמן מחקר ישראלי חדש מציע לצמצם פליטות פחמן דו-חמצני מתחבורה כדי להתמודד עם שינוי האקלים. השאלה היא אם ממשלת ישראל מוכנה לשלם את המחיר הכלכלי הגבוה
ל"ג בעומר בטוח וסביבתי שריפה של כלים חד-פעמיים במדורה פולטת לאוויר חומרים מסוכנים שעלולים לפגוע בבריאות. ממה יש להימנע, ואיך אפשר ליהנות מחג ירוק יותר ומסוכן פחות?
אנרגיה צפה ומתחדשות כמה מיזמים טכנולוגיים חדשים ומבטיחים מציעים להציב אסדות צפות בים ולייצר עליהן אנרגיה משמש ומרוח כדי לשחרר אותנו מהתלות בדלקי מאובנים. האם כדאי ליישם אותם גם בישראל?
למה אין בישראל תחנת כוח גרעינית? סדרת הטלוויזיה החדשה על אסון צ'רנוביל החזירה לשיח הציבורי את סכנות השימוש באנרגיה גרעינית לייצור אנרגיה. עם זאת, לצד הסכנות יש גם יתרונות לא מבוטלים לשיטה. האם נראה כורים לייצור חשמל גם בישראל?
כור גרעיני ליד הבית? אנרגיה גרעינית היא חלופה מקובלת לייצור חשמל ויש בה יתרונות. האם היא מתאימה גם לישראל?
הבייביסיטר של העצים הצעירים מיוחד לט"ו בשבט: פיתוח של חברה ברזילאית אמור להגן על שתילי עצים בשלוש השנים הקריטיות של תחילת חייהם. האם הוא יוכל לסייע ביוזמות של שיקום יערות בקנה מידה גדול ברחבי העולם ובישראל?
כך שותלים הרחפנים שתיל ואת חפירה אאוט - רחפן וקפסולות אין: חברות ברחבי העולם מפתחות טכנולוגיות חדשות לשתילת עצים מהאוויר במהירות וביעילות
דלק מאור שמש מדענים הצליחו ליצור מכשיר שמבצע פוטוסינתזה באופן מלאכותי – ושממיר פחמן דו-חמצני ומים באמצעות אור השמש לדלק ידידותי לסביבה
כשעצים מצילים חיים מחקרים חדשים מראים שהגדלת מספר העצים בעיר עשויה למנוע מקרי מוות ואף לסייע להיאבק בנגיפים
המרוץ אחר חלב האם המתורבת חברות ביו-טכנולוגיה מנסות ליצר חלב אם המיוצר במעבדה, שיהיה דומה ככל הניתן לדבר האמיתי. אך האם מדובר בפתרון טוב מספיק מבחינה בריאותית וסביבתית?
During Yom Kippur, air pollution levels all over Israel plummet to near zero Once a year, for 24 hours, traffic all over the country grinds to a halt. Cars, buses, trucks, and traffic lights give way to empty roads filled with a somewhat rare silence. Trains stand still, and airports shut down. This is Yom Kipp
הרשת הסודית של העצים מחקר ישראלי חדש מראה שעצים ביער מעבירים ביניהם חומרים באמצעות השורשים, בעזרתן האדיבה של פטריות תת-קרקעיות
רעב כמו דוב קוטב לרגל יום דוב הקוטב הבינלאומי: האם דובי קוטב יצליחו להסתגל למזון על היבשה, שאליה הם נאלצים לנדוד כתוצאה מהמסת הקרחונים? ממחקר שנערך נראה שאין תחליף לארוחה של בשר כלבי ים
פעילות
דוב מחוץ לקרח מרב בן-דוד, חוקרת ישראלית מארצות הברית, עוקבת במשך שנים אחרי מצבם של דובי הקוטב. לאחרונה היא מצאה שהדובים שנודדים אל פנים היבשה בחיפוש אחר מזון משלמים על כך מחיר בריאותי משמעותי
האם יש יותר מדי עצים ביער? מיוחד לט"ו בשבט: מחקר ישראלי חדש מצא שצפיפות נמוכה בחלקות היער מסייעת לעצים לקבע יותר פחמן דו-חמצני וכך לתרום למאבק במשבר האקלים
יש חיים בשלולית הצפות הנחלים אחרי הגשם גורמות לכך שבעלי חיים רבים מוצאים מפלט מהזרם החזק בשלוליות חורף עונתיות. אלא ששם הם חשופים לפגיעה קטלנית מגלגלים של ג'יפים וכלי רכב אחרים. אז איך אפשר לשמור עליהם?
הזוג שמחבר בין ציפורים לחקלאים היא גדלה בגרמניה והוא בישראל, הוא צפר והיא אגרו-אקולוגית, אבל האהבה לטבע חיברה ביניהם. המחקר המשותף החדש של ד"ר ג'סיקה שקרמן ונועם וייס עוסק בדרך שבה ציפורים נודדות מסייעות לחקלאים לבצע הדברה ביולוגית של מזיקים
המדריך השלם לשקיעה רומנטית איפה נוכל לראות את השקיעה היפה ביותר ביום האהבה? ואיך זה קשור לסופות בסהרה ולזיהום אוויר מתחבורה בערים הגדולות?
הצד האפל של הנצנצים מתברר שהנצנצים הקטנים והחביבים המשמשים ליצירות צבעוניות ולאיפור מבהיק עלולים לגרום לנזק משמעותי כשהם מגיעים לים. אז מה אפשר לעשות כדי להפחית את ממדי הבעיה?
חלב מופחת מתאן מחקר חדש מצא שהשבחה גנטית של פרות יכולה לסייע להפחית משמעותית את פליטת גזי החממה בתעשיית החלב
המקרה המוזר של מזון מהונדס גנטית בישראל תחום המחקר של הנדסה גנטית של צמחים משגשג בישראל, עם כ-100 קבוצות מחקר שמנסות להגביר את התפוקה החקלאית ולשפר את איכותה. מצד שני, בשנים האחרונות הוגשו שתי בקשות בלבד לשימוש מסחרי במוצרים שפותחו באמצעות הנדסה או עריכה גנטית. האם הפער הזה קשור לפחד בציבור מפני צריכת מזון מהונדס גנטית, או לביורוקרטיה הישראלית?
כך הפרחים השתלטו על העולם מחקר ישראלי בחן את השאלה שטרדה את מנוחתו של דארווין: איך הפרחים הפכו לכזה סיפור הצלחה אבולוציוני?
הולכות נגד הרוח נמלים באזורים הטרופיים מוותרות על חלק מהמזון שלהן ומביאות לקן רק עלים קטנים שלא יגרמו להן להתעופף במשבים חזקים
העין הקטנה ביותר ביקום העין האנושית עושה שימוש במאה מיליון תאים רגישים לאור. הכירו את החיידק שכולו עין של תא אחד
פעילות
מוצא האדם מהארכיאה לפני מיליארד שנים וחצי צורות החיים המוכרות לנו התפתחו מאורגניזם בשם ארכיאון. כך נטען במאמר שפורסם ב-Nature ושמערער כמה תפיסות יסוד מדעיות. באוניברסיטת תל אביב מנסים חוקרים ישראלים ללמוד עוד על המערכת הטבעית המרתקת הזאת, שוודאי תספק לנו עוד תובנות על ראשית החיים וכנראה שגם כמה פרסי נובל
הגנטיקה של הגחלילית חוקרים מנסים לפצח את הגנום של הגחליליות כדי להשתמש ביכולת שלהן לייצר אור לצרכים רפואיים. הבעיה היא שהחרקים המופלאים האלה הולכים ונעלמים מהעולם
עומס תרמי כבד חם? אל תאשימו רק את השמש: היעדר צל ורוח וריבוי משטחי אספלט ובטון הם בין הגורמים שמגדילים את עומס החום
להחליף את התחליף? טבעונים, בריאותנים ורגישים ללקטוז ממירים את מאכלי החלב המסורתיים בתחליפים מסויה, שנחשבת לאופציה הבריאה. עם זאת, מחקרים רבים מעלים חשש שסויה מכילה חומרים שעלולים לשבש את שיווי המשקל ההורמונלי בגוף. מה ידוע לנו על ההשפעה השלילית של הסויה, וכיצד ניתן להימנע ממנה?
שתיית מים מותפלים מגבירה את הסיכון למוות ממחלות לב מחקר חדש מצא שבאזורים שבהם שותים מים מותפלים נמדדה תמותה מוגברת מהתקפי לב, כנראה בשל מחסור במגנזיום. בעקבות כתבת זווית וחדשות ערוץ 2, קרא ראש הממשלה למשרד הבריאות להאיץ את פיילוט הוספת המגנזיום למים המותפלים
האבולוציה של המדענים לפני 160 שנה בדיוק פירסם צ'רלס דרווין את המחקר שלו על מוצא המינים. אז היה די במחקר מדעי מבריק כדי לשנות את העולם (או לפחות את הדרך שבה אנחנו חושבים עליו), אבל היום המדענים לא יכולים להסתפק רק במחקר, אלא חייבים לדעת כיצד להפוך את הידע שברשותם לנחלת הכלל
מגדלים את העתיד אוכלוסיית העולם הולכת וגדלה, ויחד עימה מזנק גם הביקוש למזון. בחממה האקולוגית בעין שמר דור העתיד כבר בוחן את שיטות החקלאות שיאפשרו ייצור יעיל יותר של מזון במטרה לספק לעולם ביטחון תזונתי. האם שיטת ההידרופוניקה היא אחת מהן?
איינשטיין של הים הוא חזה את גובה הגלים בפלישה לנורמנדי, קדח חור לבטן האדמה ומדד באמצעות רמקולי ענק את התחממות האוקיינוסים. בחודש שעבר מת האוקיינוגרף פורץ הדרך וולטר מאנק, אחד ממדעני הים החשובים בעולם, והוא בן 101