ברוכים הבאים לזווית בחינוך

כאן תמצאו חלוקה לנושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים. לחיצה על נושא תוביל לאסופת סיפורים תחת הנושא שבחרתם. ניתן לשמור את הסיפורים שמעניינים אתכם ע״י הוספת הסיפור למועדפים (בכפתור הכחול). סיפורים מועדפים יוצגו בראש עמוד הכניסה לאתר. ניתן בכל עת גם להסיר סיפורים מהרשימה.

לחלק מהסיפורים מצורפת הצעה לפעילות ו/או עזרי למידה נוספים.
סיפורים אלו מסומנים באדום "כולל פעילות".

חשוב לנו לעודד את הקשר בין מדענים בישראל לציבור המורים והתלמידים.
בתחתית העמוד של כתבות באתר תמצאו את פרטי המדענים שהוזכרו בכתבה.
בלחיצת כפתור אחת תוכלו גם אתם ליצור עמם קשר.
כולל פעילות
[X] סגור הסבר

זווית בחינוך – מחברים כיתה לסביבה

פעילויות ועזרי למידה
תרגום לערבית
מתאים לשיעורי חינוך

פלסטיק: המדריך למשתמש דו״ח חדש חושף מהם סוגי פסולת הפלסטיק הנפוצים ביותר בעולם, מה אפשר לעשות אתם כדי להפחית את הנזק לאדם ולסביבה ואיך אפשר לצמצם את השימוש בהם
לתפוס את הפחמן מחקר ישראלי חדש מציע לצמצם פליטות פחמן דו-חמצני מתחבורה כדי להתמודד עם שינוי האקלים. השאלה היא אם ממשלת ישראל מוכנה לשלם את המחיר הכלכלי הגבוה
אנרגיה צפה ומתחדשות כמה מיזמים טכנולוגיים חדשים ומבטיחים מציעים להציב אסדות צפות בים ולייצר עליהן אנרגיה משמש ומרוח כדי לשחרר אותנו מהתלות בדלקי מאובנים. האם כדאי ליישם אותם גם בישראל?
כור גרעיני ליד הבית? אנרגיה גרעינית היא חלופה מקובלת לייצור חשמל ויש בה יתרונות. האם היא מתאימה גם לישראל?
החשמל של תש"פ על פי ההתחייבויות של מדינת ישראל, בשנה הבאה נשב על המרפסת ונפיק 10 אחוזים מהחשמל שלנו ממקורות מתחדשים. האם אנחנו קרובים לעמוד ביעד הזה וכמה הוא רחוק מהמצב במדינות אחרות בעולם?
הבתים יוצאים מהמינוס מבנים הם צרכני אנרגיה בזבזניים שמשפיעים על התחממות כדור הארץ. כעת, גן ילדים שהוקם בחדרה מצטרף לשורה של מיזמים חדשים שהם מאופסים מבחינה אנרגטית ואף מייצרים אנרגיה עבור עצמם. וגם: איך אפשר להתחיל להתייעל ולחסוך כבר היום?
תותח שלג על פסגת החרמון כיצד משפיע שינוי האקלים על אתרי סקי בעולם?
העלה שמייצר דלק חוקרים מצאו דרך להפיק דלק נוזלי, באופן מקיים וללא פליטה של גזי חממה, בהשראת תהליך הפוטוסינתזה. האם דלק מסוג זה יוכל להחליף את הדלקים המזהמים שאנו משתמשים בהם כיום?
עומס תרמי כבד חם? אל תאשימו רק את השמש: היעדר צל ורוח וריבוי משטחי אספלט ובטון הם בין הגורמים שמגדילים את עומס החום
עופרת בצנרת איך הגיעה עופרת למי השתייה של תושבי פלינט בארצות הברית? סיפור של מחדל ענק שמתחיל בחלקיקים קטנים שנמצאים בצנרת של כולנו
9.99 סיבות לדאגה בגדים שמיובאים לישראל מהמזרח עלולים להכיל חומרים מסוכנים לבריאות, אך הם אינם נבדקים על ידי אף גורם רשמי. האם הסיכון עולה כשאנחנו קונים אותם בזול באינטרנט, ומה אפשר לעשות כדי להימנע מהחומרים האלה?
איך שינוי האקלים משפיע על המזון שלנו מחקר חדש בדק את השפעת אירועי מזג האוויר הקיצוני על היבול הגלובלי. החדשות הרעות: לשינוי האקלים תהיה השפעה גם על התפריט היומי שלנו. החדשות הטובות: מיטב המוחות פועלים למצוא פתרונות לבעיה
לאכול את העולם ולהשאיר אותו שלם איך נאכיל 9.7 מיליארד בני אדם? מחקר חדש טוען שאם נבצע שינוי בבחירות התזונתיות שלנו יש מקום לאופטימיות
ישראל מתחשמלת מחקר חדש מגלה שסופות האבק שפוקדות את ישראל נושאות מטען חשמלי גבוה, שעלול לגרום לכאבי ראש ואף לסכן חיים בשל פגיעה במערכות תקשורת
עם קצת עזרה מפטריות ומעצים מחקר חדש מצא כי שילוב פעולה בין פטריות ועצים יכול להאט את שינוי האקלים ואף לצמצם את פליטת גזי החממה לאטמוספרה. עכשיו רק צריך להפסיק להפריע להם לסייע לנו
לא כל עץ יכול להציל את העולם יום כדור הארץ 2016 הוקדש לעידוד נטיעת עצים ברחבי העולם, בעיקר בגלל תפקידם החשוב בקיבוע פחמן - אך האם היערות החדשים באמת יכולים לעזור בעיכוב ההתחממות הגלובלית?
לא רק גרטה שריפות, דובונים על הירח, חלבון מקינואה, נשרים מתים, זיהום אוויר, שיאי חום ופרות שנראות כמו זברות - סיכום שנת 2019 בסביבה
לאן נעלמו הגחליליות? מתי בפעם האחרונה ראיתם גחלילית? מתברר שהחרק המאיר של ימי ילדותנו הולך ונעלם בעקבות הפגיעה המתמשכת של האדם במערכות האקולוגיות
מה בוער? שריפות הענק באוסטרליה מאירות שוב את הקשר שבין משבר האקלים לבין אסונות תלויי מזג אוויר. אז מדוע התקשורת מצניעה את הקשר הזה?
המקרה המוזר של מזון מהונדס גנטית בישראל תחום המחקר של הנדסה גנטית של צמחים משגשג בישראל, עם כ-100 קבוצות מחקר שמנסות להגביר את התפוקה החקלאית ולשפר את איכותה. מצד שני, בשנים האחרונות הוגשו שתי בקשות בלבד לשימוש מסחרי במוצרים שפותחו באמצעות הנדסה או עריכה גנטית. האם הפער הזה קשור לפחד בציבור מפני צריכת מזון מהונדס גנטית, או לביורוקרטיה הישראלית?
הולכים לבריכה? שמרו על ה-DNA שלכם מחקר חדש מצא כי המים בבריכות שחייה משותפות עלולים לגרום לפגיעה ב–DNA של תאים, זאת כתוצאה משילוב בין כלור וחומרים שהמתרחצים פולטים בבריכה
כך הפרחים השתלטו על העולם מחקר ישראלי בחן את השאלה שטרדה את מנוחתו של דארווין: איך הפרחים הפכו לכזה סיפור הצלחה אבולוציוני?
הולכות נגד הרוח נמלים באזורים הטרופיים מוותרות על חלק מהמזון שלהן ומביאות לקן רק עלים קטנים שלא יגרמו להן להתעופף במשבים חזקים
הזנבן הערבי ותורת המשחקים הזנבן הערבי, ציפור שיר שנפוצה בדרום הארץ, ידוע בהתנהגות קבוצתית מפותחת ובהקרבה של היחיד למען הרבים. אך חוקרים ישראלים שהשתמשו בתצפיות ממושכות ובמודלים מתמטיים גילו שהזנבן אינו אציל כפי שחשבנו. ומה הקשר בין גוזלים של זנבן ללוביסטים בכנסת?
העין הקטנה ביותר ביקום העין האנושית עושה שימוש במאה מיליון תאים רגישים לאור. הכירו את החיידק שכולו עין של תא אחד
מוצא האדם מהארכיאה לפני מיליארד שנים וחצי צורות החיים המוכרות לנו התפתחו מאורגניזם בשם ארכיאון. כך נטען במאמר שפורסם לאחרונה ושמערער כמה תפיסות יסוד מדעיות. במעבדה באוניברסיטת תל אביב מנסים חוקרים ישראלים ללמוד עוד על המערכת הטבעית המרתקת הזאת, שוודאי תספק לנו עוד תובנות על ראשית החיים וכנראה שגם כמה פרסי נובל
זיהום חודר עצמות מחקר חדש מצביע על קשר בין זיהום אוויר למחלת האוסטאופורוזיס. מה אפשר לעשות כדי להפחית את הסכנה?
להחליף את התחליף? טבעונים, בריאותנים ורגישים ללקטוז ממירים את מאכלי החלב המסורתיים בתחליפים מסויה, שנחשבת לאופציה הבריאה. עם זאת, מחקרים רבים מעלים חשש שסויה מכילה חומרים שעלולים לשבש את שיווי המשקל ההורמונלי בגוף. מה ידוע לנו על ההשפעה השלילית של הסויה, וכיצד ניתן להימנע ממנה?
שתיית מים מותפלים מגבירה את הסיכון למוות ממחלות לב מחקר חדש מצא שבאזורים שבהם שותים מים מותפלים נמדדה תמותה מוגברת מהתקפי לב, כנראה בשל מחסור במגנזיום. בעקבות כתבת זווית וחדשות ערוץ 2, קרא ראש הממשלה למשרד הבריאות להאיץ את פיילוט הוספת המגנזיום למים המותפלים
זיהום אוויר: מהאגזוז אל המוח? יותר ויותר מחקרים מצביעים על כך שזיהום אוויר יכול להתגבר על ההגנות הטבעיות של הגוף ולחדור למוח ישירות דרך האף. מדוע הנושא עדיין שנוי במחלוקת בקרב החוקרים?
אזרחים בחלוקים לבנים חולמים להיות חוקרים ולתרום להגנה על הסביבה? זיהיתם ציפור נדירה אבל אין לכם את מי לשתף בממצאים? מתוסכלים מכך שלא מספרים לכם מספיק על רמות זיהום האוויר בשכונה? המדע האזרחי צריך אתכם
חיפושיות הקצב רוק כבד לא עושה טוב להרגלי האכילה של חיפושיות וכך משפיע לרעה גם על גידולים חקלאיים. האם אפשר להקיש מזה על השפעות רחבות יותר של זיהום רעש על הסביבה?
מסביב לעולם בשמונים מעלות ברחבי העולם נמדדות טמפרטורות קיצוניות שגורמות למקרי מוות ולנזקים אחרים. גל חום? כנראה שזה הרבה יותר מדאיג מזה