ברוכים הבאים לזווית בחינוך

כאן תמצאו חלוקה לנושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים. לחיצה על נושא תוביל לאסופת סיפורים תחת הנושא שבחרתם. ניתן לשמור את הסיפורים שמעניינים אתכם ע״י הוספת הסיפור למועדפים (בכפתור הכחול). סיפורים מועדפים יוצגו בראש עמוד הכניסה לאתר. ניתן בכל עת גם להסיר סיפורים מהרשימה.

לחלק מהסיפורים מצורפת הצעה לפעילות ו/או עזרי למידה נוספים.
סיפורים אלו מסומנים באדום "כולל פעילות".

חשוב לנו לעודד את הקשר בין מדענים בישראל לציבור המורים והתלמידים.
בתחתית העמוד של כתבות באתר תמצאו את פרטי המדענים שהוזכרו בכתבה.
בלחיצת כפתור אחת תוכלו גם אתם ליצור עמם קשר.
כולל פעילות
[X] סגור הסבר

זווית בחינוך – מחברים כיתה לסביבה

פעילויות ועזרי למידה
תרגום לערבית
מתאים לשיעורי חינוך

פלסטיק: המדריך למשתמש דו״ח חדש חושף מהם סוגי פסולת הפלסטיק הנפוצים ביותר בעולם, מה אפשר לעשות אתם כדי להפחית את הנזק לאדם ולסביבה ואיך אפשר לצמצם את השימוש בהם
לתפוס את הפחמן מחקר ישראלי חדש מציע לצמצם פליטות פחמן דו-חמצני מתחבורה כדי להתמודד עם שינוי האקלים. השאלה היא אם ממשלת ישראל מוכנה לשלם את המחיר הכלכלי הגבוה
רוחות של שינוי הערכות בארה"ב מראות שטכנולוגיות חדשות להפקת אנרגיית רוח יהפכו אותה ליציבה מבחינת כושר ייצור החשמל. המשמעות: אנרגיית הרוח תוכל להחליף את תחנות הכוח המונעות בפחם ובגז במדינה
רוח חכמה חברת גוגל מפתחת אלגוריתם שמסוגל לחזות מראש כמה רוח תנשב ביממה הקרובה וכמה אנרגיה ניתן יהיה להפיק ממנה. האם ענקית הטכנולוגיה תצליח לתת דחיפה משמעותית לענף האנרגיות המתחדשות?
אוטופיה אנרגטית? זה אפשרי אנרגיה מתחדשת סובלת מדעות קדומות שמונעות ממנה להפוך לגורם החשוב במשק החשמל בישראל. הפרכת המיתוסים השגויים סביבה תאפשר לנו לאמץ אותה בצורה מקיפה בהרבה
מים חכמים פיתוח חדש של חוקרים ישראלים מודד את צריכת המים של המשתמש הביתי ויודע כמה פעמים ביממה אתם פותחים את הברז במטבח וכמה זמן בדיוק אתם מבלים במקלחת
עושים לטבע בית ספר לרגל פתיחת שנת הלימודים: חזון שנהגה בחממה האקולוגית בקיבוץ עין שמר חיבר בין תלמידת תיכון למפעל תעשייה לקראת פיתוח צנרת העתיד, בהשראת עור כריש
לנקות את הפלסטיק מהים – טייק 2 מתקן לניקוי אי הפלסטיק באוקיאנוס השקט התנגש במציאות וחזר למקצה שיפורים במוסך. כעת יוצאת היוזמה האופטימית לניסיון שני, על אף הבעיות והביקורת
איך העולם מתכונן לאסון הבא? בלוס אנג'לס, בקייפטאון ובברצלונה כבר נערכים להצפות, לגלי החום ולמגפות שמביא שינוי האקלים. בינתיים בישראל, מתברר שלאף עיר עדיין אין תכנית כזאת
בריאות, שוויון וסביבה מה ניתן ללמוד מעורבים שנופלים מן השמיים על התפרצות וירוסים קטלניים? ומדוע כדאי לשלב שמירה על הסביבה ויחס הוגן לבעלי חיים לצד מחקר מדעי וטיפול בחולים? "בריאות אחת" היא גישה ביו-רפואית חדשה שמציעה דרך מקורית לחשוב ולשמור על הבריאות שלנו
כמה כסף שווה נוף ירוק? מחקר ישראלי חדש בדק האם פארקים עירוניים אכן מעלים את ערכם הכספי של בתים באזור
לאכול את העולם ולהשאיר אותו שלם איך נאכיל 9.7 מיליארד בני אדם? מחקר חדש טוען שאם נבצע שינוי בבחירות התזונתיות שלנו יש מקום לאופטימיות
איך נראתה ראש העין בימי האדם הקדמון? תזונה של תנשמות מלפני מאות אלפי שנים מאפשרת לחוקרים לשחזר כיצד נראתה הסביבה שבה חי האדם הקדמון ליד ראש העין
אסונות הטבע שטלטלו אותנו השנה סופות הוריקן, רעידות אדמה והתפרצויות הרי געש גבו השנה את חייהם של אלפי בני אדם וגרמו לנזקים בשווי עשרות מיליארדי דולרים בעולם. לרגל היום הבינלאומי לצמצום אסונות טבע, מזהירים מומחים מפני אירועים קיצוניים יותר בשל שינוי האקלים, ומזכירים שבישראל כדאי קודם כל להיערך לרעידת האדמה הבאה
מי שומר על התפוח שלנו? חקלאים וחוקרים ברחבי הארץ עושים מאמצים להביא לשולחן החג תפוחים אדומים, בריאים ומזינים, ונלחמים במחלה שעלולה להשמיד 85 אחוז מיבול התפוחים
על הדבש מה גורם להיעלמות הדבורים, שבזכותן אנו זוכים לאכול תפוח בדבש בראש השנה?
השנה בחגים – מצמב״זים חמש עצות שיעזרו לנו לצמצם את בזבוז המזון בחגים (וגם בשאר ימות השנה)
בין אדם לעולם יום הכיפורים הוא זמן טוב לערוך חשבון נפש שבין אדם לחברו ובין אדם למקום. זה גם הזמן המתאים לבדוק כיצד המעשים שלנו השפיעו על העולם שבו אנחנו חיים בשנה שחלפה
אוכל הולך ונעלם קפה, תפוחים ואפילו שוקולד - רשימת המאכלים שייעלמו מהצלחת שלנו בגלל השפעות שינוי האקלים הולכת ומתארכת. מה אפשר לעשות כדי שלא נישאר בלי מזון לנחמה?
הולכים לבריכה? שמרו על ה-DNA שלכם מחקר חדש מצא כי המים בבריכות שחייה משותפות עלולים לגרום לפגיעה ב–DNA של תאים, זאת כתוצאה משילוב בין כלור וחומרים שהמתרחצים פולטים בבריכה
הנדסה גנטית מתחת למים בעקבות מצבן הקשה של שוניות האלמוגים בעולם, מציעים מדענים להתערב בצופן הגנטי של האלמוגים כדי ליצור אלמוגים עמידים לשינוי האקלים
כך הפרחים השתלטו על העולם מחקר ישראלי בחן את השאלה שטרדה את מנוחתו של דארווין: איך הפרחים הפכו לכזה סיפור הצלחה אבולוציוני?
הולכות נגד הרוח נמלים באזורים הטרופיים מוותרות על חלק מהמזון שלהן ומביאות לקן רק עלים קטנים שלא יגרמו להן להתעופף במשבים חזקים
הזנבן הערבי ותורת המשחקים הזנבן הערבי, ציפור שיר שנפוצה בדרום הארץ, ידוע בהתנהגות קבוצתית מפותחת ובהקרבה של היחיד למען הרבים. אך חוקרים ישראלים שהשתמשו בתצפיות ממושכות ובמודלים מתמטיים גילו שהזנבן אינו אציל כפי שחשבנו. ומה הקשר בין גוזלים של זנבן ללוביסטים בכנסת?
העין הקטנה ביותר ביקום העין האנושית עושה שימוש במאה מיליון תאים רגישים לאור. הכירו את החיידק שכולו עין של תא אחד
מוצא האדם מהארכיאה לפני מיליארד שנים וחצי צורות החיים המוכרות לנו התפתחו מאורגניזם בשם ארכיאון. כך נטען במאמר שפורסם לאחרונה ושמערער כמה תפיסות יסוד מדעיות. במעבדה באוניברסיטת תל אביב מנסים חוקרים ישראלים ללמוד עוד על המערכת הטבעית המרתקת הזאת, שוודאי תספק לנו עוד תובנות על ראשית החיים וכנראה שגם כמה פרסי נובל
זיהום חודר עצמות מחקר חדש מצביע על קשר בין זיהום אוויר למחלת האוסטאופורוזיס. מה אפשר לעשות כדי להפחית את הסכנה?
להחליף את התחליף? טבעונים, בריאותנים ורגישים ללקטוז ממירים את מאכלי החלב המסורתיים בתחליפים מסויה, שנחשבת לאופציה הבריאה. עם זאת, מחקרים רבים מעלים חשש שסויה מכילה חומרים שעלולים לשבש את שיווי המשקל ההורמונלי בגוף. מה ידוע לנו על ההשפעה השלילית של הסויה, וכיצד ניתן להימנע ממנה?
שתיית מים מותפלים מגבירה את הסיכון למוות ממחלות לב מחקר חדש מצא שבאזורים שבהם שותים מים מותפלים נמדדה תמותה מוגברת מהתקפי לב, כנראה בשל מחסור במגנזיום. בעקבות כתבת זווית וחדשות ערוץ 2, קרא ראש הממשלה למשרד הבריאות להאיץ את פיילוט הוספת המגנזיום למים המותפלים
זיהום אוויר: מהאגזוז אל המוח? יותר ויותר מחקרים מצביעים על כך שזיהום אוויר יכול להתגבר על ההגנות הטבעיות של הגוף ולחדור למוח ישירות דרך האף. מדוע הנושא עדיין שנוי במחלוקת בקרב החוקרים?
אזרחים בחלוקים לבנים חולמים להיות חוקרים ולתרום להגנה על הסביבה? זיהיתם ציפור נדירה אבל אין לכם את מי לשתף בממצאים? מתוסכלים מכך שלא מספרים לכם מספיק על רמות זיהום האוויר בשכונה? המדע האזרחי צריך אתכם
חיפושיות הקצב רוק כבד לא עושה טוב להרגלי האכילה של חיפושיות וכך משפיע לרעה גם על גידולים חקלאיים. האם אפשר להקיש מזה על השפעות רחבות יותר של זיהום רעש על הסביבה?
מסביב לעולם בשמונים מעלות ברחבי העולם נמדדות טמפרטורות קיצוניות שגורמות למקרי מוות ולנזקים אחרים. גל חום? כנראה שזה הרבה יותר מדאיג מזה