ברוכים הבאים לזווית בחינוך

כאן תמצאו חלוקה לנושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים. לחיצה על נושא תוביל לאסופת סיפורים תחת הנושא שבחרתם. ניתן לשמור את הסיפורים שמעניינים אתכם ע״י הוספת הסיפור למועדפים (בכפתור הכחול). סיפורים מועדפים יוצגו בראש עמוד הכניסה לאתר. ניתן בכל עת גם להסיר סיפורים מהרשימה.

לחלק מהסיפורים מצורפת הצעה לפעילות ו/או עזרי למידה נוספים.
סיפורים אלו מסומנים באדום "כולל פעילות".

חשוב לנו לעודד את הקשר בין מדענים בישראל לציבור המורים והתלמידים.
בתחתית העמוד של כתבות באתר תמצאו את פרטי המדענים שהוזכרו בכתבה.
בלחיצת כפתור אחת תוכלו גם אתם ליצור עמם קשר.

כולל פעילות
[X] סגור הסבר

זווית בחינוך – מחברים כיתה לסביבה

פעילויות ועזרי למידה
תרגום לערבית
מתאים לשיעורי חינוך

רוצה להשתתף בניסוי? גם בימים של סגר אפשר להועיל למדע. הנה כמה דרכים שבהן כולנו יכולים להשתתף במחקרים סביבתיים חשובים
על עטלפים ואנשים משבר הקורונה מיקד את תשומת הלב הציבורית בחיכוך ההולך וגובר בין בני האדם לחיות בר ולסכנות הטמונות בו. כיצד אפשר להגביל את הסחר בבעל חיים מוגנים, שמגלגל מיליארדי דולרים מדי שנה ברחבי העולם, ומה נעשה בנושא בישראל?
בננה על הפרצוף חברה פיליפינית מציעה למכירה מסכות פנים מעלי בננה, שלא רק מבטיחות ביצועים טובים בזמן קורונה, אלא גם מהווים חלופה ידידותית יותר לסביבה מאשר מסכות הפלסטיק הרגילות
יש פלסטיק חם באוכל שלי מחקר חדש בדק כיצד אכילת מזון חם בכלי פלסטיק חד-פעמיים, שהתגברה משמעותית בימי משבר הקורונה, משפיעה על הבריאות של נשים בהריון
הגרטה הגדול הבא מקדם הצעות חוק בתחום האנרגיה הנקייה, כותב ועורך מגזין בינלאומי של בני נוער, מככב בקמפיין של "גאפ", מתמחה בבית הלבן ומפגין בכל יום שישי מול הקונגרס. הגיע הזמן להכיר את ג'רום פוסטר השני, סטודנט בן 18 ואחד ממנהיגי העתיד של התנועה הסביבתית בעולם
לתפוס את הפחמן מחקר ישראלי חדש מציע לצמצם פליטות פחמן דו-חמצני מתחבורה כדי להתמודד עם שינוי האקלים. השאלה היא אם ממשלת ישראל מוכנה לשלם את המחיר הכלכלי הגבוה
ל"ג בעומר בטוח וסביבתי שריפה של כלים חד-פעמיים במדורה פולטת לאוויר חומרים מסוכנים שעלולים לפגוע בבריאות. ממה יש להימנע, ואיך אפשר ליהנות מחג ירוק יותר ומסוכן פחות?
אנרגיה צפה ומתחדשות כמה מיזמים טכנולוגיים חדשים ומבטיחים מציעים להציב אסדות צפות בים ולייצר עליהן אנרגיה משמש ומרוח כדי לשחרר אותנו מהתלות בדלקי מאובנים. האם כדאי ליישם אותם גם בישראל?
למה אין בישראל תחנת כוח גרעינית? סדרת הטלוויזיה החדשה על אסון צ'רנוביל החזירה לשיח הציבורי את סכנות השימוש באנרגיה גרעינית לייצור אנרגיה. עם זאת, לצד הסכנות יש גם יתרונות לא מבוטלים לשיטה. האם נראה כורים לייצור חשמל גם בישראל?
כור גרעיני ליד הבית? אנרגיה גרעינית היא חלופה מקובלת לייצור חשמל ויש בה יתרונות. האם היא מתאימה גם לישראל?
הבטון שדווקא מציל את הים תשתיות שנבנות על החופים ובתוך הים גורמות לפגיעה בסביבה, אבל פיתוח של חברה ישראלית מצליח להקטין את הנזק
להתפיל יעיל טכנולוגיה חדשה עשויה לייעל את תהליך התפלת מי הים – וייתכן שגם להוזיל באופן משמעותי את המחיר הכלכלי והסביבתי של המים שאנחנו שותים
לשתות את הקרחון חוקרים מציעים לבדוק אפשרות להפקת כמויות אדירות של מים מתוקים מקרחונים שיגררו לאזורים שסובלים מבצורות. האם הפתרון רלוונטי לישראל?
סיגריות נגד הטבע מעשנים, הנה עוד סיבה טובה להיגמל: בדלי סיגריות שמושלכים לקרקע לא רק יוצרים לכלוך, אלא גם פוגעים בהתפתחות התקינה של צמחים בסביבתם
כשעצים מצילים חיים מחקרים חדשים מראים שהגדלת מספר העצים בעיר עשויה למנוע מקרי מוות ואף לסייע להיאבק בנגיפים
המרוץ אחר חלב האם המתורבת חברות ביו-טכנולוגיה מנסות ליצר חלב אם המיוצר במעבדה, שיהיה דומה ככל הניתן לדבר האמיתי. אך האם מדובר בפתרון טוב מספיק מבחינה בריאותית וסביבתית?
מערכת הבחירות של הצמחים מחקר מצא שצמחים יכולים לבחור את סביבת הגידול שלהם כשהם עומדים בפני כמה אפשרויות שונות
הרשת הסודית של העצים מחקר ישראלי חדש מראה שעצים ביער מעבירים ביניהם חומרים באמצעות השורשים, בעזרתן האדיבה של פטריות תת-קרקעיות
רעב כמו דוב קוטב לרגל יום דוב הקוטב הבינלאומי: האם דובי קוטב יצליחו להסתגל למזון על היבשה, שאליה הם נאלצים לנדוד כתוצאה מהמסת הקרחונים? ממחקר שנערך נראה שאין תחליף לארוחה של בשר כלבי ים
פעילות
ספר הטפילים הגדול על פי הערכות, רוב מיני בעלי החיים שעדיין לא התגלו בעולם הם טפילים, שמהווים כ-50 אחוז מעולם החי. יוזמה מדעית חדשה מבקשת למפות בצורה יסודית יותר את הטפילים וכך גם לדעת יותר על השפעתם על האדם
פעילות
טוב שתי ציפורים בשיח מאחת על העץ מחקר ישראלי חדש מצא קשר בין ריבוי שיחים ביערות לבין עלייה בכמות הציפורים במקום. כיצד זה ישפיע על מדיניות דילול הצמחייה ביערות שלנו?
האם יש יותר מדי עצים ביער? מיוחד לט"ו בשבט: מחקר ישראלי חדש מצא שצפיפות נמוכה בחלקות היער מסייעת לעצים לקבע יותר פחמן דו-חמצני וכך לתרום למאבק במשבר האקלים
פרחים במקום דשא מינסוטה מציעה מענקים לתושביה כדי שיהפכו את גינות בתיהם לידידותיות יותר לדבורים וכך יסייעו בהאבקה של גידולים חקלאיים. האם יש טעם לאמץ תכנית כזאת גם אצלנו?
הכחדה קטנה גדולה היכחדות חרקים היא תופעה מעוררת דאגה שאנחנו צריכים להתחיל להתייחס אליה ברצינות
המחיר שלא תראו בחשבון הסלולרי שלכם מחקר חדש בדק את ההשפעה הסביבתית של תעשיית טכנולוגיית המידע והתקשורת וחזר עם מסקנות מבהילות
חלב מופחת מתאן מחקר חדש מצא שהשבחה גנטית של פרות יכולה לסייע להפחית משמעותית את פליטת גזי החממה בתעשיית החלב
המקרה המוזר של מזון מהונדס גנטית בישראל תחום המחקר של הנדסה גנטית של צמחים משגשג בישראל, עם כ-100 קבוצות מחקר שמנסות להגביר את התפוקה החקלאית ולשפר את איכותה. מצד שני, בשנים האחרונות הוגשו שתי בקשות בלבד לשימוש מסחרי במוצרים שפותחו באמצעות הנדסה או עריכה גנטית. האם הפער הזה קשור לפחד בציבור מפני צריכת מזון מהונדס גנטית, או לביורוקרטיה הישראלית?
כך הפרחים השתלטו על העולם מחקר ישראלי בחן את השאלה שטרדה את מנוחתו של דארווין: איך הפרחים הפכו לכזה סיפור הצלחה אבולוציוני?
הולכות נגד הרוח נמלים באזורים הטרופיים מוותרות על חלק מהמזון שלהן ומביאות לקן רק עלים קטנים שלא יגרמו להן להתעופף במשבים חזקים
העין הקטנה ביותר ביקום העין האנושית עושה שימוש במאה מיליון תאים רגישים לאור. הכירו את החיידק שכולו עין של תא אחד
פעילות
מוצא האדם מהארכיאה לפני מיליארד שנים וחצי צורות החיים המוכרות לנו התפתחו מאורגניזם בשם ארכיאון. כך נטען במאמר שפורסם ב-Nature ושמערער כמה תפיסות יסוד מדעיות. באוניברסיטת תל אביב מנסים חוקרים ישראלים ללמוד עוד על המערכת הטבעית המרתקת הזאת, שוודאי תספק לנו עוד תובנות על ראשית החיים וכנראה שגם כמה פרסי נובל
הגנטיקה של הגחלילית חוקרים מנסים לפצח את הגנום של הגחליליות כדי להשתמש ביכולת שלהן לייצר אור לצרכים רפואיים. הבעיה היא שהחרקים המופלאים האלה הולכים ונעלמים מהעולם
עומס תרמי כבד חם? אל תאשימו רק את השמש: היעדר צל ורוח וריבוי משטחי אספלט ובטון הם בין הגורמים שמגדילים את עומס החום
להחליף את התחליף? טבעונים, בריאותנים ורגישים ללקטוז ממירים את מאכלי החלב המסורתיים בתחליפים מסויה, שנחשבת לאופציה הבריאה. עם זאת, מחקרים רבים מעלים חשש שסויה מכילה חומרים שעלולים לשבש את שיווי המשקל ההורמונלי בגוף. מה ידוע לנו על ההשפעה השלילית של הסויה, וכיצד ניתן להימנע ממנה?
שתיית מים מותפלים מגבירה את הסיכון למוות ממחלות לב מחקר חדש מצא שבאזורים שבהם שותים מים מותפלים נמדדה תמותה מוגברת מהתקפי לב, כנראה בשל מחסור במגנזיום. בעקבות כתבת זווית וחדשות ערוץ 2, קרא ראש הממשלה למשרד הבריאות להאיץ את פיילוט הוספת המגנזיום למים המותפלים
האבולוציה של המדענים לפני 160 שנה בדיוק פירסם צ'רלס דרווין את המחקר שלו על מוצא המינים. אז היה די במחקר מדעי מבריק כדי לשנות את העולם (או לפחות את הדרך שבה אנחנו חושבים עליו), אבל היום המדענים לא יכולים להסתפק רק במחקר, אלא חייבים לדעת כיצד להפוך את הידע שברשותם לנחלת הכלל
מגדלים את העתיד אוכלוסיית העולם הולכת וגדלה, ויחד עימה מזנק גם הביקוש למזון. בחממה האקולוגית בעין שמר דור העתיד כבר בוחן את שיטות החקלאות שיאפשרו ייצור יעיל יותר של מזון במטרה לספק לעולם ביטחון תזונתי. האם שיטת ההידרופוניקה היא אחת מהן?
איינשטיין של הים הוא חזה את גובה הגלים בפלישה לנורמנדי, קדח חור לבטן האדמה ומדד באמצעות רמקולי ענק את התחממות האוקיינוסים. בחודש שעבר מת האוקיינוגרף פורץ הדרך וולטר מאנק, אחד ממדעני הים החשובים בעולם, והוא בן 101