ברוכים הבאים לזווית בחינוך

כאן תמצאו חלוקה לנושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים. לחיצה על נושא תוביל לאסופת סיפורים תחת הנושא שבחרתם. ניתן לשמור את הסיפורים שמעניינים אתכם ע״י הוספת הסיפור למועדפים (בכפתור הכחול). סיפורים מועדפים יוצגו בראש עמוד הכניסה לאתר. ניתן בכל עת גם להסיר סיפורים מהרשימה.

לחלק מהסיפורים מצורפת הצעה לפעילות ו/או עזרי למידה נוספים.
סיפורים אלו מסומנים באדום "כולל פעילות".

חשוב לנו לעודד את הקשר בין מדענים בישראל לציבור המורים והתלמידים.
בתחתית העמוד של כתבות באתר תמצאו את פרטי המדענים שהוזכרו בכתבה.
בלחיצת כפתור אחת תוכלו גם אתם ליצור עמם קשר.
כולל פעילות
[X] סגור הסבר

מאמרים לפי נושא

פעילויות ועזרי למידה
תרגום לערבית
מתאים לשיעורי חינוך

פלסטיק: המדריך למשתמש דו״ח חדש חושף מהם סוגי פסולת הפלסטיק הנפוצים ביותר בעולם, מה אפשר לעשות אתם כדי להפחית את הנזק לאדם ולסביבה ואיך אפשר לצמצם את השימוש בהם
אוטופיה אנרגטית? זה אפשרי אנרגיה מתחדשת סובלת מדעות קדומות שמונעות ממנה להפוך לגורם החשוב במשק החשמל בישראל. הפרכת המיתוסים השגויים סביבה תאפשר לנו לאמץ אותה בצורה מקיפה בהרבה
חשמל בין כוכבים הסינים מתכננים לבנות תחנת כוח סולארית במקום שבו הלילה והעננים לא יפריעו לייצור האנרגיה: בחלל
לקצור את הגשם ישראל נמצאת היום במשבר מים חמור. אחד הפתרונות הפשוטים והיעילים לבעיה הוא ניצול מיטבי של מי הגשם – כיצד אפשר להפוך כל גג, כביש ומדרכה בישראל למקור מים?
מאיפה יבואו המים? התפלת מים, שהובילה למהפכה באספקת מים בישראל, כרוכה בעלות גבוהה יחסית ובנזק סביבתי. לכן חשוב לא פחות לפתח מקורות מים חלופיים - זה בדיוק מה שעושים כמה חוקרים צעירים בטכניון
התפלה, הפלרה ומה שביניהן מאז החלטת משרד הבריאות לחדש את מדיניות השבת הפלואור למים, נמשכת הסערה בנושא. כעת, שני מחקרים חדשים מעניקים תוקף לבטיחות ההפלרה. וגם: השימוש הגובר במים מותפלים מציב בפני ההפלרה אתגרים חדשים
אוקיינוס בריא, אדם בריא מחקר חדש מראה שהים יכול לשפר את הבריאות הנפשית שלנו
להחליף את התחליף? טבעונים, בריאותנים ורגישים ללקטוז ממירים את מאכלי החלב המסורתיים בתחליפים מסויה, שנחשבת לאופציה הבריאה. עם זאת, מחקרים רבים מעלים חשש שסויה מכילה חומרים שעלולים לשבש את שיווי המשקל ההורמונלי בגוף. מה ידוע לנו על ההשפעה השלילית של הסויה, וכיצד ניתן להימנע ממנה?
מכון מחקר לאומי לבריאות ולסביבה זיהומים סביבתיים? יש. פגיעה בבריאות? יש. צורך אמיתי בריכוז משאבים? יש. תכנית לאומית חדשה לבריאות וסביבה? יש. עכשיו רק צריך להקים גוף חדש ויעיל שיחבר בין כל הנקודות
מה אוכל הדג שבצלחת במהלך אפריל, חודש חג הפסח, הישראלים צורכים בממוצע כ-1.4 קילוגרם דגים טריים, עלייה של כ-75 אחוז לעומת שאר חודשי השנה. מחקר חדש מגלה שאם נמשיך לגדל בחקלאות המים דגים טורפים, שצורכים דגי בר רבים, עלולה להיווצר פגיעה משמעותית באוכלוסיית הדגים בים התיכון
פתרון מלכלך להצלת מזון היוזמה של משרד החקלאות לצמצום אובדן מזון באמצעות אריזת ירקות ופירות בפלסטיק אולי מגיעה מתוך כוונה טובה, אבל עלולה לייצר בעיה חדשה ומיותרת שתאפיל על בעיית המזון האבוד
הלביבה שנעלמה מה הקשר בין הרעב הגדול באירלנד לחג החנוכה? על החשיבות של תפוח האדמה לחייהם של מיליוני בני אדם והסכנות שצפויות לו בגלל שינוי האקלים
אהרן אהרנסון: חלוץ האקולוגיה היישומית בארץ ישראל אהרן אהרנסון, שמת היום לפני מאה שנה, מוכר לרבים כמגלה אם החיטה וכאחד ממקימי מחתרת ניל"י. אך מעטים יודעים שהוא עסק גם בנושאים שמטרידים כיום אקולוגים ואנשי סביבה – מהצלה של מינים נכחדים ועד מניעת שריפות ועצירת נחילי ארבה
בנק הזרעים הבינלאומי הראשון האם התזונה שלנו מתבססת על מגוון מצומצם מדי של זני צמחים למאכל? יוזמה בינלאומית מסקרנת מבקשת לפתוח מחדש את שוק הזרעים ולהגדיל את היצע המזון שלנו
מגנים על הים הים התיכון נתון ללחצים שהולכים ומתגברים, אבל עכשיו יש מי שישמור עליו: הכירו את מיזם ״אנשי הים התיכון״, שמבקש להגן על הים באמצעות הגדרת שמורות טבע ימיות
חיפושיות הקצב רוק כבד לא עושה טוב להרגלי האכילה של חיפושיות וכך משפיע לרעה גם על גידולים חקלאיים. האם אפשר להקיש מזה על השפעות רחבות יותר של זיהום רעש על הסביבה?
גני החיות של העתיד איך מביאים את הבילוי המשפחתי בגן החיות למאה ה-21? ובכן, תלוי את מי שואלים. בעוד גנים מסביב לעולם מציעים עוד ועוד אטרקציות למפגש חווייתי עם טיגריסים ודובי קוטב, יש מי שחושבים שהגיע הזמן לשחרר את כל בעלי החיים חזרה אל הטבע
צופים אסון: מזג האוויר הקיצוני רק ילך ויחמיר מזג אוויר הקיצוני שפקד את ישראל בימים האחרונים וגבה את חייהם של רבים, הוא רק ההתחלה. אם לא נפעל כדי לבלום אותו, משבר האקלים העולמי יהפוך את האירועים האלה לשכיחים ולחזקים יותר
הולכים לבריכה? שמרו על ה-DNA שלכם מחקר חדש מצא כי המים בבריכות שחייה משותפות עלולים לגרום לפגיעה ב–DNA של תאים, זאת כתוצאה משילוב בין כלור וחומרים שהמתרחצים פולטים בבריכה
הנדסה גנטית מתחת למים בעקבות מצבן הקשה של שוניות האלמוגים בעולם, מציעים מדענים להתערב בצופן הגנטי של האלמוגים כדי ליצור אלמוגים עמידים לשינוי האקלים
כך הפרחים השתלטו על העולם מחקר ישראלי בחן את השאלה שטרדה את מנוחתו של דארווין: איך הפרחים הפכו לכזה סיפור הצלחה אבולוציוני?
הולכות נגד הרוח נמלים באזורים הטרופיים מוותרות על חלק מהמזון שלהן ומביאות לקן רק עלים קטנים שלא יגרמו להן להתעופף במשבים חזקים
הזנבן הערבי ותורת המשחקים הזנבן הערבי, ציפור שיר שנפוצה בדרום הארץ, ידוע בהתנהגות קבוצתית מפותחת ובהקרבה של היחיד למען הרבים. אך חוקרים ישראלים שהשתמשו בתצפיות ממושכות ובמודלים מתמטיים גילו שהזנבן אינו אציל כפי שחשבנו. ומה הקשר בין גוזלים של זנבן ללוביסטים בכנסת?
העין הקטנה ביותר ביקום העין האנושית עושה שימוש במאה מיליון תאים רגישים לאור. הכירו את החיידק שכולו עין של תא אחד
מוצא האדם מהארכיאה לפני מיליארד שנים וחצי צורות החיים המוכרות לנו התפתחו מאורגניזם בשם ארכיאון. כך נטען במאמר שפורסם לאחרונה ושמערער כמה תפיסות יסוד מדעיות. במעבדה באוניברסיטת תל אביב מנסים חוקרים ישראלים ללמוד עוד על המערכת הטבעית המרתקת הזאת, שוודאי תספק לנו עוד תובנות על ראשית החיים וכנראה שגם כמה פרסי נובל
זיהום חודר עצמות מחקר חדש מצביע על קשר בין זיהום אוויר למחלת האוסטאופורוזיס. מה אפשר לעשות כדי להפחית את הסכנה?
שתיית מים מותפלים מגבירה את הסיכון למוות ממחלות לב מחקר חדש מצא שבאזורים שבהם שותים מים מותפלים נמדדה תמותה מוגברת מהתקפי לב, כנראה בשל מחסור במגנזיום. בעקבות כתבת זווית וחדשות ערוץ 2, קרא ראש הממשלה למשרד הבריאות להאיץ את פיילוט הוספת המגנזיום למים המותפלים
זיהום אוויר: מהאגזוז אל המוח? יותר ויותר מחקרים מצביעים על כך שזיהום אוויר יכול להתגבר על ההגנות הטבעיות של הגוף ולחדור למוח ישירות דרך האף. מדוע הנושא עדיין שנוי במחלוקת בקרב החוקרים?
לחשב מסלול הליכה מחדש להליכה יתרונות רבים, אבל מחקר חדש מגלה שהליכה לאורך ציר תחבורה ראשי יכולה לבטל את השפעותיה החיוביות של הפעילות הגופנית באנשים מעל גיל 60 בשל החשיפה לזיהום אוויר גבוה
מסביב לעולם בשמונים מעלות ברחבי העולם נמדדות טמפרטורות קיצוניות שגורמות למקרי מוות ולנזקים אחרים. גל חום? כנראה שזה הרבה יותר מדאיג מזה
מדע העקבות סימנים בקרח שמעידים על רצח של כלב ים, ביצי דמה שמסגירות טורפים מסתוריים וטביעות אצבע של דלקים במחלקה לזיהוי פלילי – גששות אחר עקבות וסימנים בשטח מספרת לחוקרים סיפורים שהאמצעים המתקדמים ביותר לא גילו (ויש גם חידון)
נקי, סינתטי או מתורבת? ישראל נהפכה למרכז עולמי חשוב לפיתוח בשר מעבדה. הטכנולוגיה מתקדמת והבשר החדש הוא טעים, בריא וזול יותר מאשר בתחילת הדרך, אבל האם הצרכנים באמת רוצים לאכול אותו?