ברוכים הבאים לזווית בחינוך

כאן תמצאו חלוקה לנושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים. לחיצה על נושא תוביל לאסופת סיפורים תחת הנושא שבחרתם. ניתן לשמור את הסיפורים שמעניינים אתכם ע״י הוספת הסיפור למועדפים (בכפתור הכחול). סיפורים מועדפים יוצגו בראש עמוד הכניסה לאתר. ניתן בכל עת גם להסיר סיפורים מהרשימה.

לחלק מהסיפורים מצורפת הצעה לפעילות ו/או עזרי למידה נוספים.
סיפורים אלו מסומנים באדום "כולל פעילות".

חשוב לנו לעודד את הקשר בין מדענים בישראל לציבור המורים והתלמידים.
בתחתית העמוד של כתבות באתר תמצאו את פרטי המדענים שהוזכרו בכתבה.
בלחיצת כפתור אחת תוכלו גם אתם ליצור עמם קשר.
כולל פעילות
[X] סגור הסבר

מאמרים לפי נושא

פעילויות ועזרי למידה
תרגום לערבית
מתאים לשיעורי חינוך

פלסטיק: המדריך למשתמש דו״ח חדש חושף מהם סוגי פסולת הפלסטיק הנפוצים ביותר בעולם, מה אפשר לעשות אתם כדי להפחית את הנזק לאדם ולסביבה ואיך אפשר לצמצם את השימוש בהם
לקצור את הגשם ישראל נמצאת היום במשבר מים חמור. אחד הפתרונות הפשוטים והיעילים לבעיה הוא ניצול מיטבי של מי הגשם – כיצד אפשר להפוך כל גג, כביש ומדרכה בישראל למקור מים?
תכנית הגרעין לרגל 70 שנה להטלת פצצות הגרעין על יפן, ארבע שנים לאסון פוקושימה ו-29 שנים לאסון צ'רנוביל - מהם היתרונות והחסרונות של אנרגיה גרעינית והאם יש לה מקום גם בישראל
למה ישראל לא משתמשת בזבל שלה? הפקת אנרגיה מפסולת ביומאסה אמנם לא תפתור את כל בעיות האנרגיה שלנו, אבל ניהול יעיל של טכנולוגיות קיימות בהחלט יכול להפוך את הפסולת האורגנית ממטרד למשאב
מאיפה יבואו המים? התפלת מים, שהובילה למהפכה באספקת מים בישראל, כרוכה בעלות גבוהה יחסית ובנזק סביבתי. לכן חשוב לא פחות לפתח מקורות מים חלופיים - זה בדיוק מה שעושים כמה חוקרים צעירים בטכניון
התפלה, הפלרה ומה שביניהן מאז החלטת משרד הבריאות לחדש את מדיניות השבת הפלואור למים, נמשכת הסערה בנושא. כעת, שני מחקרים חדשים מעניקים תוקף לבטיחות ההפלרה. וגם: השימוש הגובר במים מותפלים מציב בפני ההפלרה אתגרים חדשים
לנשום את האצות לריאות מחקר ייחודי מאירלנד הראה שחיים ליד הים עשויים להעניק יתרונות עבור צריכת יוד בגלל הקרבה למרבדי אצות - האם זה המצב גם בישראל?
שתיית מים מותפלים מגבירה את הסיכון למוות ממחלות לב מחקר חדש מצא שבאזורים שבהם שותים מים מותפלים נמדדה תמותה מוגברת מהתקפי לב, כנראה בשל מחסור במגנזיום. בעקבות כתבת זווית וחדשות ערוץ 2, קרא ראש הממשלה למשרד הבריאות להאיץ את פיילוט הוספת המגנזיום למים המותפלים
זיהום אוויר: מהאגזוז אל המוח? יותר ויותר מחקרים מצביעים על כך שזיהום אוויר יכול להתגבר על ההגנות הטבעיות של הגוף ולחדור למוח ישירות דרך האף. מדוע הנושא עדיין שנוי במחלוקת בקרב החוקרים?
פתרון מלכלך להצלת מזון היוזמה של משרד החקלאות לצמצום אובדן מזון באמצעות אריזת ירקות ופירות בפלסטיק אולי מגיעה מתוך כוונה טובה, אבל עלולה לייצר בעיה חדשה ומיותרת שתאפיל על בעיית המזון האבוד
הלביבה שנעלמה מה הקשר בין הרעב הגדול באירלנד לחג החנוכה? על החשיבות של תפוח האדמה לחייהם של מיליוני בני אדם והסכנות שצפויות לו בגלל שינוי האקלים
המיקרופלסטיק עולה לשמיים אנחנו כבר יודעים שמיקרופלסטיק מציף בשנים האחרונות את האוקיינוסים שלנו ומסב נזק רב לבעלי חיים ימיים; כעת, מחקר מגלה שחלקיקי הפלסטיק הזעירים מתפשטים לכל רחבי העולם גם דרך השמיים - באמצעות חרקים מעופפים
אורח לא מוזמן מיפן באחרונה התגלה מין של אצטלן שלא נצפה ליד חופי ישראל מעולם, ואלה לא חדשות טובות בכלל
תעלת סואץ 2.0 בזמן שבתל אביב מחכים בחרדה לעבודות ממושכות על הרכבת הקלה, המצרים השלימו תוך פחות משנה פרויקט בניה ענק שזכה לשם תעלת סואץ החדשה. הבעיה היא שבדרך לשיקום מעמדה של מצרים בעולם, התעלמו המצרים מהפצרות המדענים למזער את הנזק הסביבתי שהמיזם החדש עלול לגרום לים התיכון
מה הסיפור של שינוי האקלים? לרגל שבוע של אירועי אקלים בישראל ובעולם, עשינו סדר בבעיה העולמית שצריכה להטריד כל אחד ואחת מאתנו – שינוי האקלים העולמי. לידיעת הקורא דונלד טראמפ
פלישת הטרמפיסטים הימיים עורבים הודים חמי מזג, חיפושיות ענק שנוברות בעצי תאנה וחסרי חוליות ימיים הגיעו כנוסעים סמויים לישראל בעשורים האחרונים. פתיחת נתיבי מים חדשים באזור עלולה להגביר את הפצת המינים הבלתי מכוונת ולפגוע במגוון הביולוגי המקומי
היערות מתגעגעים למלחמת האזרחים כיצד השפיע הסכם השלום בקולומביה על מצב יערות הגשם במדינה?
הולכים לבריכה? שמרו על ה-DNA שלכם מחקר חדש מצא כי המים בבריכות שחייה משותפות עלולים לגרום לפגיעה ב–DNA של תאים, זאת כתוצאה משילוב בין כלור וחומרים שהמתרחצים פולטים בבריכה
הנדסה גנטית מתחת למים בעקבות מצבן הקשה של שוניות האלמוגים בעולם, מציעים מדענים להתערב בצופן הגנטי של האלמוגים כדי ליצור אלמוגים עמידים לשינוי האקלים
כך הפרחים השתלטו על העולם מחקר ישראלי בחן את השאלה שטרדה את מנוחתו של דארווין: איך הפרחים הפכו לכזה סיפור הצלחה אבולוציוני?
הולכות נגד הרוח נמלים באזורים הטרופיים מוותרות על חלק מהמזון שלהן ומביאות לקן רק עלים קטנים שלא יגרמו להן להתעופף במשבים חזקים
הזנבן הערבי ותורת המשחקים הזנבן הערבי, ציפור שיר שנפוצה בדרום הארץ, ידוע בהתנהגות קבוצתית מפותחת ובהקרבה של היחיד למען הרבים. אך חוקרים ישראלים שהשתמשו בתצפיות ממושכות ובמודלים מתמטיים גילו שהזנבן אינו אציל כפי שחשבנו. ומה הקשר בין גוזלים של זנבן ללוביסטים בכנסת?
העין הקטנה ביותר ביקום העין האנושית עושה שימוש במאה מיליון תאים רגישים לאור. הכירו את החיידק שכולו עין של תא אחד
מוצא האדם מהארכיאה לפני מיליארד שנים וחצי צורות החיים המוכרות לנו התפתחו מאורגניזם בשם ארכיאון. כך נטען במאמר שפורסם לאחרונה ושמערער כמה תפיסות יסוד מדעיות. במעבדה באוניברסיטת תל אביב מנסים חוקרים ישראלים ללמוד עוד על המערכת הטבעית המרתקת הזאת, שוודאי תספק לנו עוד תובנות על ראשית החיים וכנראה שגם כמה פרסי נובל
זיהום חודר עצמות מחקר חדש מצביע על קשר בין זיהום אוויר למחלת האוסטאופורוזיס. מה אפשר לעשות כדי להפחית את הסכנה?
לחשב מסלול הליכה מחדש להליכה יתרונות רבים, אבל מחקר חדש מגלה שהליכה לאורך ציר תחבורה ראשי יכולה לבטל את השפעותיה החיוביות של הפעילות הגופנית באנשים מעל גיל 60 בשל החשיפה לזיהום אוויר גבוה
סכנה לילדים: עישון מיד שלישית ילדים של הורים מעשנים נחשפים לרעלני הטבק לא רק מעישון פאסיבי, אלא גם דרך המצעים, הבגדים ואפילו האבק. יצירת סביבה נקייה מעישון אולי מפחיתה במעט את הנזק, אך הפתרון היחיד הוא פשוט להפסיק לעשן
על זרחן אורגני ומחלות נשימה בקרב ילדים אזהרה לאמהות שבדרך: אם נחשפתן לחומרי הדברה הילד שלכן עלול לפתח מחלה בדרכי הנשימה
מסביב לעולם בשמונים מעלות ברחבי העולם נמדדות טמפרטורות קיצוניות שגורמות למקרי מוות ולנזקים אחרים. גל חום? כנראה שזה הרבה יותר מדאיג מזה
מדע העקבות סימנים בקרח שמעידים על רצח של כלב ים, ביצי דמה שמסגירות טורפים מסתוריים וטביעות אצבע של דלקים במחלקה לזיהוי פלילי – גששות אחר עקבות וסימנים בשטח מספרת לחוקרים סיפורים שהאמצעים המתקדמים ביותר לא גילו (ויש גם חידון)
נקי, סינתטי או מתורבת? ישראל נהפכה למרכז עולמי חשוב לפיתוח בשר מעבדה. הטכנולוגיה מתקדמת והבשר החדש הוא טעים, בריא וזול יותר מאשר בתחילת הדרך, אבל האם הצרכנים באמת רוצים לאכול אותו?