דר נטע ליפמן

סערה בכוס קפה

ינואר 16, 2022

שילוב בין בעיות בשרשרת האספקה להשפעות משבר האקלים הובילו לזינוק במחירי הקפה בעולם. מה אפשר לעשות כדי להבטיח שגם בעתיד נוכל להמשיך ולפתוח אתו כל בוקר?


בעונת החגים האחרונה באמריקה נדמה שהיה לכל משפחה נושא שיחה עיקרי סביב השולחן: משבר שרשרת האספקה. השיחות נעו ממשבר ספינות המשא שעומדות בתור בנמלי לוס אנג'לס ולונג ביץ' ומעכבות את משלוח המתנות לחג, דרך המחסור בבדיקות קורונה ביתיות ועד התייקרות מחירי המזון, שמתרחשת, בין השאר, בגלל עיכובים באספקה. נדמה שאחד הנפגעים העיקריים מהעיכובים האחרונים הוא הקפה שלנו. לפי בלומברג, מחירי פולי הקפה הגיעו לשיא של שבע שנים בנובמבר האחרון, עם למעלה משני דולר לקילו קפה. מחירי הקפה עלו ביותר מ-90 אחוז בשנה האחרונה, והגיעו לרמה הגבוהה ביותר שלהם מאז אוקטובר 2014. האספרסו שלכם אמנם עוד לא עלה בתשעים אחוזים, אבל לפי בלומברג, צפויות בקרוב עליות מחירים ברשתות גדולות באמריקה דוגמת סטארבקס ו"פיט קפה".

עליית המחירים מתרחשת בעיקר משום שברזיל, אחת מיצרניות הקפה המובילות בעולם, מתמודדת עם השפעות משבר האקלים. ברזיל סובלת מאירועי מזג אוויר קיצוניים – בצורת מתמשכת לצד מכת קור עזה שגרמה להרס רב ליבולים. במקביל, גשמים מרובים והצפות השפיעו קשות על יבול הקפה בקולומביה, ספקית מובילה נוספת. אם לא די בכל זה, בעיות מתמשכות בשרשרת האספקה שנבעו מסגרים והגבלות תנועה ברחבי העולם בשל מגפת הקורונה הגבילו את תהליך המשלוח והובילו לעלויות גבוהות יותר.

From hearth to hearth
מחירי הקפה עלו ביותר מ-90 אחוז בשנה האחרונה, והגיעו לרמה הגבוהה ביותר שלהם מאז אוקטובר 2014. Photo by Fahmi Fakhrudin on Unsplash

יום אחד (בקרוב?) העולם יצליח ככל הנראה להתגבר על מגפת הקורונה ובעיות האספקה הקשורות אליה, אבל בכל הקשור לגידול קפה, נראה שהשפעות משבר האקלים צפויות להמשיך לאיים על אספקת פולי המשקה האהוב.

הערביקה הרגישה

יש כ-120 מינים של צמחי קפה ברחבי העולם, אבל אנחנו שותים בעיקר קפה מפולים משני מינים בלבד: Coffea arabica, המכונה ערביקה; ו-Coffea canephora, המכונה רובוסטה. אמנם, צמחי הרובוסטה עמידים יותר לחום, קלים יותר לגידול ומייצרים פולים רבים יותר וגדולים יותר, אבל כשזה מגיע לטעם, קפה ערביקה הוא ללא ספק הפופולרי ביותר. כיום, בין 60 ל-80 אחוז ממכירות הקפה בעולם הן של פולי ערביקה (20 עד 40 האחוז הנותרים הן של רובוסטה).

כדי לגדול כראוי, גידולי קפה דורשים רמות ספציפיות של טמפרטורה, אור ולחות. הצרכים הללו מתמלאים בצורה הטובה ביותר ב"חגורת הקפה" של אמריקה הלטינית. אולם, על פי נתונים של גוף המחקר Yale Environment 360, באזורי גידול הקפה ההרריים של קולומביה הטמפרטורות מתחממות בממוצע בכ-0.2 מעלות עשור. בנוסף, רמות קיצוניות של משקעים, שהולכות ונעשות נפוצות יותר, משפיעות גם הן על הייצור, שכן הן מסייעות בהפצת מחלות חרקים ופטריות.

שינוי האקלים פוגע משמעותית בתפוקת הערביקה בגלל עמידות המוגבלת לעלייה הממוצעת בטמפרטורה, זאת משום שבאקלים חם יותר, "דובדבן הקפה" – הפרי שנקטף מצמח הקפה – מבשיל מהר יותר מהפול שבתוכו, מה שפוגע ישירות באיכות ובטעם הקפה.

הפגיעה בצמח קפה הערביקה גרמה לכך שהוא התווסף לאחרונה לרשימת המינים בסכנת הכחדה של IUCN.

חלודת עלי הקפה

מחלות בעצי הקפה כבר הביאו להריסתה של תעשיית הקפה בעבר: ב-1869 היתה סרי לנקה – אי קטן בדרום תת היבשת ההודית – מעצמת קפה עולמית, שהפיקה יותר מ-45,000 טון קפה בשנה, אבל הכל השתנה כאשר באי התפשטה פטרייה קטלנית (Hemileia vastatrix) שגורמת לחלודה על עלי הקפה ושהורסת מטעי קפה. תוך פחות מ-20 שנה, הפטרייה חיסלה את תעשיית הקפה של סרי לנקה והחלה לנוע ברחבי העולם והגיעה לברזיל ולאחר מכן התפשטה לקולומביה ולמרכז אמריקה.

coffee bean lot
מחלות בעצי הקפה כבר הביאו להריסתה של תעשיית הקפה בעבר. Photo by Mike Kenneally on Unsplash

עליית הטמפרטורות שנגרמת בגלל משבר האקלים גרמה למחלה להתפשט עוד יותר בעולם והפיצה אותה למקומות שבהם המגדלים המקומיים לא ידעו כיצד לעצור אותה. ואכן, ב-2013 הונדורס, קוסטה ריקה וגואטמלה הכריזו על מצב חירום בחקלאות הקפה, אחרי שיותר ממחצית מהשטח הנטוע במטעים נהרסו וכ-350,000 איש איבדו את מקום עבודתם.

מחקרים עדכניים מראים כי בעקבות השפעת שינוי האקלים, כחמישים אחוזים מהשטח שבו שוררים במצב רגיל תנאים מתאימים לגידול שני המינים העיקריים של קפה, עלולים להיעלם עד שנת 2050.

עבור מיליארדי האנשים ברחבי העולם המסתמכים על שתיית קפה, זה אומר שהקפה שלהם יהיה יקר יותר (ואולי איכותי פחות), אבל לכמאה מיליוני חקלאי הקפה בעולם, שלא לדבר על עשרות המיליונים הנוספים שעובדים בהובלה, אריזה, הפצה, מכירה והכנת קפה, ההשפעות של שינוי האקלים טומנות בחובן חורבן כלכלי של ממש.

החיפוש אחר המין העמיד

כאשר חקלאי נוטע עץ קפה, לוקח לו כחמש שנים עד שניתן להניב ממנו רווחים. ומכיוון שעצי קפה יכולים לחיות כמה עשורים, עץ שמתאים לאקלים של היום עשוי להיות לא מתאים לחלוטין לתנאים עתידיים. ברחבי העולם נערכים ניסויים רבים לגידול מינים עמידים. כך, לדוגמה, קפה סטנופילה (stenophylla) הוא מין קפה ממערב אפריקה, שעד לאחרונה חשבו שהוא נכחד מחוץ לחוף השנהב. הצמח התגלה לאחרונה מחדש בטבע בסיירה לאון, שם הוא גודל באופן היסטורי כגידול קפה לפני כמאה שנה.

כחלק מניסוי מדעי-קולינרי, פולי קפה ממין סטנופילה מסיירה לאון ומחוף השנהב נקלו והוגשו לפאנל של אניני קפה. יותר מ-80 אחוז מחברי הפאנל לא ידעו להבחין בין סטנופילה לקפה איכותי מפולי ערביקה בטעימות עיוורות, כך דיווחו החוקרים בכתב העת Nature Plants. עובדה חשובה לא פחות היא שלפי נתוני המחקר הראשוניים, נראה שהצמח עמיד לטמפרטורות הגבוהות בשש מעלות מאלה של צמח הערביקה.

Can’t take my eyes off of you
מכיוון שעצי קפה יכולים לחיות כמה עשורים, עץ שמתאים לאקלים של היום עשוי להיות לא מתאים לחלוטין לתנאים עתידיים. Photo by Gian Cescon on Unsplash

דרך נוספת להתגבר על הבעיות של גידול קפה היא לנקוט באמצעי הסתגלות מקומיים. באזורים שבהם הטמפרטורה היא גורם חשוב לגידול קפה, החוקרים מציעים לפתח מערכות של "חקלאות יערנית" (agroforestry) –  כלומר, נטיעת עצים לצד גידול יבולים חקלאיים. על פי המומחים, חקלאות יערנית יכולה לסייע למתן את שינוי האקלים, לעזור לחקלאים להסתגל למזג אוויר קיצוני ומשתנה, להגדיל את שירותי המערכת האקולוגית הקשורים לעצים (כגון מגוון ביולוגי, הגברת פוריות הקרקע, בקרת שחיקת קרקע, בקרת שיטפונות והדברת מזיקים), לסייע בהשבת מים לקרקע ועוד.

אז לכבוד ט"ו בשבט שמתקרב אני מציעה להרים כוס מקיאטו כפול לכבוד העצים שעוזרים לכולנו להתעורר טוב יותר ולהסתכל חד יותר על העולם. פיתוח זנים עמידים לצד גידול בשיטות "מקיימות" הוא צעד חשוב בשמירה על הערנות של כולנו ומשהו שייתן לנו בוסט של אנרגיה להיאבק יחד באויב המשותף: קפה נטול קפאין (ומשבר האקלים, כמובן).


בעקבות הכתבה ב"זווית" הסיפור פורסם גם ב-דה מרקר
שתפו‬        

רוצים גישה חופשית למערכי שיעור ופעילויות נלוות הקשורות לסיפור זה?

הרשמה בחינם
הוסיפו סיפור למועדפים

מערכים קשורים

thumbnail

חגיגה של פורים בטבע יש בעלי חיים שמתחפשים 365 ימים בשנה. הנה הסיפורים שלהם


מחרחב מורים

thumbnail

חילזון המחמד שלי משבר הקורונה גרם לאנשים רבים ברחבי העולם להתחיל לגדל חלזונות (ולתעד אותם ברשתות החברתיות, כמובן). אז מה כדאי לדעת על היצורים הקטנים האלה לפני שמכניסים אותם הביתה?