חזרה לרשימה >


פרופ' אורי שיינס

אקולוג, החוג לביולוגיה אבולציונית סביבתית, אוניברסיטת חיפה - אורנים

01/02/2019 document ניוזלטר-זווית-בחינוך-פברואר-2019.pdf thumbnail


מה עושה אקולוג? אקולוג חוקר את היחסים בין הסביבה לאורגניזם החי. ברמה הפרקטית אקולוגים ינסו לנהל ולפתור בעיות במערכות טבעיות תוך שיקולים של מגוון יחסי הגומלין בסביבה של האורגניזם או של החברה.

מהם תחומי המחקר שלך? המחקרים שלי עוסקים באספקטים התנהגותיים של שמירת טבע. אני חוקר בעיקר זוחלים ויונקים ואנחנו שואלים שאלות ומנסים לפתור בעיות מכיוון התנהגות בעלי חיים שיעזרו לשמור על המינים. כרגע המחקרים שלי עוסקים בנסיון להבין את הסיבות להתפרצות אוכלוסיות של חזירים ופלישתם לאזורים אורבנים, נסיון למצוא פתרון הומני לגידול אוכלוסיה של נוטריות הנחשבות בארץ מין פולש, הבנה של האינטרקאציה בין הצבי הישראלי ליערות נטע אדם (יערות קק"ל) ומחקרים על הצפי ליחס זוויגים בצבי יבשה בעידן של התחממות גלובלית (הזוויג בצבי יבשה נקבע על פי טמפרטורת האינקובציה בקרקע).

 

מדי עבודה: הייתי רוצה להגיד בגדי שטח אבל רוב הזמן אני עם ג'ינס וטישרט ומשקפיים מול מחשב…
איך הגעת לתחום? מאז שאני זוכר את עצמי אהבתי את הטבע, את בעלי החיים והצמחים. ידעתי שזה מה שאני ארצה לעשות עוד לפני שהתחלתי כיתה א'.

בונוסים בעבודה: זה אושר גדול לעסוק בתחום שהוא גם התחביב. אני לא צריך תירוצים כדי לצאת לשטח – זה חלק מהעבודה. בתור מרצה באוניברסיטה יש חופש גדול לפתח מחקרים וללמד ולפתח קורסים. לדוגמא, אצלנו בחוג ביולוגיה וסביבה של אוניברסיטת חיפה באורנים פתחתי לפני כמה שנים קורס על אתיופיה שבו אנחנו יוצאים עם הסטודנטים לשבוע להכיר את הפאונה והפלורה של אתיופיה.

טרנד עכשווי בניהול משאבי טבע וסביבה: בשנים האחרונות החל השימוש במצלמות תנועה להיות מאוד פופולרי. גם באחד המחקרים שאני שותף להם, מחקר בינלאומי על זאבים, אנחנו יכולים לקבל נתונים שפעם לא היו לנו כמו התנהגות של הזאבים וטורפים אחרים ואינטראקציות ביניהם תחת השפעות סביבתיות שונות של בני אדם.

עובדה מפתיעה על… חזירי בר. כמעט בכל העולם כולל בישראל התגובה של הרשויות להתרבות של חזירים היא ירי (או דילול בשפה המכובסת). מסתבר שהירי לא רק שלא עוזר אלא עושה להיפך ופוטנציאל הרבייה של אוכלוסיות חזירים תחת משטר של ירי עולה. בקבוצה שלי אנחנו מנסים להתחקות אחר המנגנון שמאחורי התופעה.

מסר אישי מאורי: שני תהליכים מחרידים מתרחשים בכדור הארץ כיום – התחממות גלובלית והכחדת מינים. שניהם יציר האדם ואת שניהם האדם יכול גם לעצור. בהוראה שלי אני מנסה להעביר גם ידע וגם מודעות. מודעות ללא ידע מדעי סופה להכשיל את המטרות שלנו בהגנה על כדור הארץ, אבל גם ידע ללא מודעות ישאיר אותנו במגדל השן ללא עשייה. על כן שניהם חשובים.

כתבות שבהן אורי מופיע: הזמן של TIMEאירוע סביבתי רב נפגעיםחיות פוליטיותטראמפ נגד הניבתניםכרתתם יער? היזהרו מאבולההטבע להגנת החברהאותו טבע, וגישה כל כך שונה

תשמרו על קשר עם אורי:  [email protected]


הבא קודם


הירשמו לניוזלטר שלנו

    עקבו אחרי זווית