תמר לביא

תכסו את הפה ותיראו יפים

ינואר 29, 2020

בימים האחרונים, בעקבות התפרצות וירוס קורונה, קשה לתפוס אדם בסין ללא מסכת פנים. האם הן אכן מספקות הגנה יעילה והאם בעתיד נראה אותן גם בישראל?


בשבועות האחרונים התפרץ נגיף חדש בסין הנקרא "קורונה". נכון לרגע זה, דרכי הטיפול בנגיף, שגורם לדאגה רבה במדינות האזור, אינן ברורות, אך אחת מדרכי ההימנעות המקובלות ביותר היא לעטות כיסוי פנים בכל יציאה מהבית. ואכן, בכל התצלומים וקטעי הווידאו שמגיעים מערי סין בימים האחרונים קשה לתפוס אדם שעל פניו אין מסכה – חלקן מסכות מנתחים פשוטות ואחרות גדולות, מתוחכמות ומעוצבות יותר.

בכל התצלומים וקטעי הווידאו שמגיעים מערי סין בימים האחרונים קשה לתפוס אדם שעל פניו אין מסכה. jeremy stenuit – unsplash

כיסוי הפנים נפוץ מאוד בערים גדולות במזרח אסיה, שם לא רק זיהום האוויר מורגש, אלא גם צפיפות האוכלוסייה, שמגדילה את הסיכון להדביק ולהידבק במחלות מסוכנות, כמו נגיף הקורונה, למשל.

"החל משנות ה-80 של המאה ה-20, סין נכנסה לתהליך של תיעוש מאסיבי כדי לשקם ולקדם את הכלכלה ההרוסה שלה. המשמעות הייתה ריבוי של מפעלים מזהמים, ושימוש גובר בפחם לצורך תפעולם", אומרת גליה לביא, חוקרת ורכזת תכנית ישראל-סין במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS). "כמו כן, העלייה ברמת החיים גם היא מזהמת, כמות הרכבים המונעים בדלק היא עצומה והשימוש במכשירים זוללי חשמל הולך וגובר".

מחקר רפואי-סביבתי שפורסם ב-2016 בכתב העת The Lancet, הצביע על הקשר בין זיהום האוויר לבין מחלות לב. במחקר נמצא כי עלייה בריכוז חלקיקים נשימים זעירים או בריכוז תחמוצות החנקן באוויר, מזרזת את קצב הסתיידות העורקים וכך מגדילה הסיכוי למחלות לב. לפי ארגון הבריאות העולמי, מדי שנה מתים 7 מיליון בני אדם בעקבות זיהום אוויר וזיהום תוך-מבני. בנוסף, כ-93 אחוז מהילדים בעולם מתחת לגיל 15 חשופים לרמות מסוכנות של זיהום אוויר, וכך גם כ-80 אחוז מבין תושבי הערים שמודדות זיהום אוויר חשופים לזיהום שחורג מעבר לרף שנקבע על ידי הארגון כמסוכן.

"סין פועלת במספר מישורים כדי לבלום את זיהום האוויר – למשל על ידי סגירת מפעלים מזהמים והרחקתם ממרכזי הערים, פיתוח טכנולוגיות ירוקות ומעבר לשימוש באנרגיה מתחדשת – אך פעולותיה מוגבלות כי היא חייבת להמשיך ולפתח את הכלכלה שלה", מוסיפה לביא. "מובן שהסינים אינם מרוצים מרמת זיהום האוויר, אך מנגד הם מעוניינים בהמשך קידום הכלכלה. כמו כן, העברת ביקורת על הממשלה בסין היא לא מקובלת והממשל פועל נגד מבקרי הממשל. לכן, יכולת המחאה היא נמוכה והתושבים נאלצים להסתפק בפתרונות אחרים, כמו מסכות פנים".

עם פרחים או ציורי חיות

מסכות הפנים מגיעות היום בשלל צבעים וצורות. החל מהכיסוי הפשוט ביותר – מסכה לבנה וחלקה של רופאים ועובדי מעבדה, ועד לכיסויי פה עם התקן מובנה לסינון אוויר בעיטורי פרחים או ציורים של חיות. כאמור, מסכות הפנים המעוצבות מבוקשות במיוחד ביפן, בסין ובדרום קוריאה, שם כוכבי פופ ומובילי דעת קהל מקומיים מקדמים מותגים שונים של מסכות פנים ועוטים אותן בקליפים ובהופעות תקשורתיות שונות.

למעשה, המסכות מגנות לא רק מפני זיהום האוויר, אלא מגנות על הבריאות האישית של כל אחד במרחב. המסכה מונעת מעבר חיידקים מאדם לאדם. לכן, אנשים חולים במזרח אסיה עוטים מסכות כשהם עצמם חולים. ואכן, במזרח אסיה מכנים אותה "מסכות נימוסים", משום שנהגו לעטות אותה לא רק כדי לדאוג לבריאות המשתמש, אלא גם לבריאותו של כל מי שעשוי לבוא אתו במגע.

מסכות הפנים מגיעות היום בשלל צבעים וצורות. החל מהכיסוי הפשוט ביותר – מסכה לבנה וחלקה של רופאים ועובדי מעבדה, ועד לכיסויי פה עם התקן מובנה לסינון אוויר בעיטורי פרחים או ציורים של חיות. תצלום: Vogmask

יש כמה חברות בשוק שמייצרות היום מסכות לסינון אוויר ושאת מוצריהן ניתן לרכוש גם בישראל. עם זאת, חשוב לדעת שלא כל המסכות שנמכרות באמת עונות על הדרישות הבריאותיות. כדי שתהיה יעילה נגד זיהום אוויר, המסכה צריכה להיות בעלת חריצים קטנים במיוחד על מנת למנוע ממזהמי אוויר- חלקיקים נשימים זעירים הקטנים מקוטר 10 או 2.5 אלפיות המ"מ (10PM או 2.5PM) להיכנס למערכת הנשימה. במקביל, המסכה צריכה להיות מותאמת לפנים ואטומה מכל הצדדים. כל פתח קטן יהפוך את כיסוי הפה ללא אפקטיבי. בסין אף החלו לאחרונה לייצר מסכות שמגנות מחלקיקים בגודל 0.3PM – כלומר, קטנים פי 10 מהגודל המינימלי המקובל במסכות נפוצות אחרות.

השוק של המסכות הולך וגדל וחוזי טרנדים צופים פיתוחים מסקרנים בתחום מסכות הפנים, כמו שילוב של חיישנים זעירים ושידווחו למשתמשים על נוכחותם של חומרים מסוכנים לבריאות באוויר.

מצב האוויר בישראל

זיהום האוויר מגיע בעיקר מתחבורה, מתעשייה ומתחנות כוח (שפולטים מזהמים שונים לאוויר, כמו תחמוצות גופרית, תחמוצות חנקן, חלקיקים זעירים נשימים, אוזון ותרכובות אורגניות נדיפות). לפי המשרד להגנת הסביבה, אנשים שעוסקים בפעילות גופנית בחוץ, במיוחד בסמוך לצירי תנועה מרכזיים, כאשר שורר באזור זיהום אוויר גבוה, חשופים לסיכון גבוה יותר לתחלואה, זאת משום שבזמן פעילות גופנית, אנו נושמים יותר דרך הפה וכך "עוקפים" את המסננים הטבעיים הנמצאים באף, ומאפשרים ליותר מזהמים להיכנס למערכת הנשימה.

נכון להיום, מסכות הפנים לא נפוצות מאוד בישראל. יש לקוות שהתנאים הסביבתיים בעתיד לא יהפכו אותן לפריט אופנתי ובריאותי חובה גם אצלנו.

לא כל המסכות שנמכרות באמת עונות על הדרישות הבריאותיות. alessio lin – unsplash

איך לבחור מסכה?

אם אתם מתכננים לבקר במדינות בהן ידוע כי זיהום האוויר הוא גבוה (סין, יפן, הודו, מצרים ועוד) ומתכוונים להצטייד במסכות פנים, שימו לב שהן צריכות לענות על שלוש דרישות עיקריות:

  • נוחות – המסכה צריכה להיות נוחה לשימוש. קחו בחשבון את סוג השימוש הדרוש, כמה זמן ימשך השימוש בה, האם היא מיועד לפעילות פיזית כלשהי וכו'.
  • ניקיון – מסכת הפנים מסננת את האוויר מכל המזהמים, וכיאה למסננת, היא נותרת מלוכלך. לכן מומלץ לבחור במסכה שקל לנקות אותה.
  • אפקטיביות – לפני שקונים מסכת פנים, כדאי לבדוק את היכולת שלה לחסום את המזהמים. כדאי לקנות מסכות שמסננות לפחות 95 אחוז מכמות המזהמים. 

בעקבות הכתבה ב"זווית" הסיפור פורסם גם ב-מאקו
שתפו‬        

רוצים גישה חופשית למערכי שיעור ופעילויות נלוות הקשורות לסיפור זה?

הרשמה בחינם
הוסיפו סיפור למועדפים

מערכים קשורים

thumbnail

להפסיק להזיז את השעון עדויות חדשות על הנזק הכלכלי, הבריאותי והחברתי שבהזזת השעון גורמות לכך שברחבי העולם נפרדים משעון הקיץ ועוברים לשעה אחידה כל השנה. מתי זה יקרה גם בישראל?

thumbnail

על עטלפים ואנשים משבר הקורונה מיקד את תשומת הלב הציבורית בחיכוך ההולך וגובר בין בני האדם לחיות בר ולסכנות הטמונות בו. כיצד אפשר להגביל את הסחר בבעל חיים מוגנים, שמגלגל מיליארדי דולרים מדי שנה ברחבי העולם, ומה נעשה בנושא בישראל?

thumbnail

בננה על הפרצוף חברה פיליפינית מציעה למכירה מסכות פנים מעלי בננה, שלא רק מבטיחות ביצועים טובים בזמן קורונה, אלא גם מהווים חלופה ידידותית יותר לסביבה מאשר מסכות הפלסטיק הרגילות