ד"ר דניאל מדר

מדענים הוסיפו אותיות לקוד הגנטי

03/02/2015

צעיף בדוגמת ד-נ-א. צילום: Marni-.flickr

די-אן-איי הוא הקוד הגנטי של היצורים החיים, שמכיל מידע תורשתי לייצור גנים, חלבונים ובעצם כל מה שהיצור החי זקוק לו. הקוד הזה מורכב מארבע מולקולות של נוקליאוטידים (חומצות גרעין), שמסומנות בקיצור באותיות A, T, C, G. כל רצף של נוקליאוטידים יוצר קוד גנטי שונה, אבל כל יצור חי מכיל אך ורק את ארבעתם.

כעת, מדענים בארצות הברית שילבו בדי-אן-איי של חיידק שתי מולקולות נוקליאוטידים לא טבעיות, שלהן הם קראו X ו-Y. זו הפעם הראשונה שבה מצליח מישהו להוסיף נוקלאוטידים זרים לרצף החומר הגנטי. השלב הבא הוא ליצור מולקולות שיוכלו לתרגם את הדי-אן-איי הזה לחומצות אמינו, שמרכיבות את החלבונים.

המחקר זה מעלה תקוות לשילוב תכונות חדשות ביצורים חיים או בייצור תרופות. עם זאת, הוא גם מעלה שאלות אתיות קשות וחשש מפני זיהום ביולוגי תורשתי.

טיגריס מהסוג העוקץ מעבר לכך שיתושים הם אחד מבעלי החיים השנואים ביותר, באזורים רבים בעולם עקיצותיהם עלולות להוביל (מעבר לגירוד האינטנסיבי) להתפרצותן של מגוון מחלות טרופיות. בדו"ח חדש מובאות המלצות מעשיות להתמודדות עם נוכחותו של יתוש הטיגריס האסייני הנפוץ בישראל ועם סיכוני התחלואה שטמונים בו

ההתהפכות המסוכנת של האמזונס מחקר חדש קובע שבירוא היערות האינטנסיבי באמזונס הוביל לכך שיער הגשם פולט יותר פחמן דו-חמצני ממה שהוא קולט. כך הפך אחד הגורמים המועילים ביותר לסביבה בכדור הארץ למקור לנזק סביבתי

המקרה המוזר של מזון מהונדס גנטית בישראל תחום המחקר של הנדסה גנטית של צמחים משגשג בישראל, עם כ-100 קבוצות מחקר שמנסות להגביר את התפוקה החקלאית ולשפר את איכותה. מצד שני, בשנים האחרונות הוגשו שתי בקשות בלבד לשימוש מסחרי במוצרים שפותחו באמצעות הנדסה או עריכה גנטית. האם הפער הזה קשור לפחד בציבור מפני צריכת מזון מהונדס גנטית, או לביורוקרטיה הישראלית?