בשבועות האחרונים שלטי החוצות ברחובות הערים ובכבישים החליפו את פניהם. במקום דוגמנים ודוגמניות המקדמים מותגים שונים הופיעו עליהם דיוקנאותיהם של מועמדים ומועמדות המקדמים מפלגות שונות. לשלטים האלה יש ככל הנראה ערך פרסומי המאפשר חשיפה של רעיון או מוצר לעיני מספר עצום של לקוחות ומצביעים פוטנציאליים, אבל אחרי השימוש בהם יש להם גם השפעה רעה על הסביבה שבה אנחנו חיים. שלטי החוצות עשויים מפלסטיק ומחומרים סינתטיים אחרים (כמו PVC – פוליווניל כלוריד) שאינם מתכלים.
פעמים רבות אנו חושבים שתהליך המחזור הוא היחיד שעשוי לתרום לאיכות הסביבה, אולם חשוב לזכור שבתהליך המחזור נפלטים לאוויר גזי חממה ומופקים מוצרים חדשים שעלותם האנרגטית גבוהה מאוד ובסופו של דבר יהפכו לאשפה. אולם יש פתרון אחר למוצרים שסיימו את תפקידם שלא כרוך במחזור של המוצר. "אפשר להתמודד עם כמויות הפסולת המיוצרת ולצמצם את הפגיעה הסביבתית על ידי 'מיחדוש' – כלומר, שימוש בחומרי גלם הנחשבים לפסולת או למוצרים חסרי שימוש, לצורך יצירת מוצר חדש", מסביר עתניאל גדז׳, מומחה לבניית שרשראות אספקה ולאופנה בת קיימא.
תיקים ממשאיות וארנקים מעפיפונים
מתוך ראיית עולם זו, קמו כמה חברות ומעצבים המייצרים תיקים, ארנקים ואביזרי אופנה שונים מחומרי גלם הנתפסים כפסולת, כמו שלטי חוצות ישנים. חברת FREITAG , למשל, נוסדה ב-1993 בציריך על-ידי זוג אחים שחיפשו תיק פונקציונלי, עמיד ודוחה מים לצרכיהם. בחיפושם אחר התיק המושלם, הם החליטו להשתמש בכיסויי משאיות (העשויים מחומרים דומים לאלה של שלטי החוצות) שיספקו להם את העמידות אותה חיפשו. כיום, החברה מייצרת מעל ל-400 מוצרים שונים, העשויים מכיסויי משאיות ישנים ומבקבוקים משומשים. בתהליך הייצור נאספים כיסויים ישנים, שנשטפים היטב, נחתכים ונתפרים לכדי מוצר חדשני ויחיד במינו. חברות דומות ניתן למצוא מסביב לעולם, כמו RAREFORM האמריקאית, שמתמקדת ביצירת תיקים לגלשנים, תיקי יום ואביזרים אחרים כשחומר הגלם שלהם הוא שלטי חוצות. גם במקרה זה שלטי החוצות נאספים, עוברים ניקוי, נחתכים ונתפרים למוצר אחד ויחיד, עמיד ודוחה מים.
בישראל בולט בתחום המיחדוש הפרויקט kite.pride, שאותו מובילים טביאה ומתיאס הופלינגר, שוויצרים שעברו עם משפחתם לישראל ומפעילים מתפרה בתל אביב, שבה מיוצרים תיקים ואקססוריז אחרים מעפיפונים, מפרשים ומצנחים קרועים שלא ניתן לתקן. החברה דוגלת במתן תעסוקה שיקומית לנשים ולגברים שיצאו ממעגל הזנות, במטרה להעצימם, לספק להם מקום עבודה וכך לשלבם חזרה בחברה.
האטה בקצב הצריכה?
"על אף שעולם האופנה הוא נגיש, מהיר וזול, ניתן גם לראות האטה מסוימת בקצב הצריכה. אנשים מבינים שהם לא מעוניינים לצרוך כמויות כל כך גדולות או שהם מעדיפים לקיים צריכה שפויה ומחושבת יותר", אומר גדז'. "על בסיס תחושות אלה, המיחדוש הופך לטרנד חם בעולם האופנה, גם משום שהוא מאפשר שמירה על הסביבה וגם משום שהוא מציע לכל צרכן לקבל פריט אישי ומיוחד".
בשבוע הבא, מיד אחרי יום הבחירות לכנסת, יוסרו שלטי המפלגות ויוחלפו בסיסמאות אחרות ובקמפיינים חדשים, אך למרבה הצער רובם לא יהפכו לפריט אופנתי נחשק, אלא יועברו למטמנות שם יתרמו לזיהום הסביבה. כצרכנים של מזון, אופנה ואף פרסום, ראוי שלכל הפחות נבין מאין הגיעו המוצרים הללו ולאן הם הולכים כשתפקידם יסתיים.