ד"ר דניאל מדר

איך דובים משפיעים על צמחים

16/02/2015

את רובנו לא מטרידות הידיעות לפיהן בכל שנה נכחדים מאות ואף אלפי מינים של יצורים חיים. לרוב מדובר במינים איזוטריים של חרקים, או מיני צמחים נידחים ולא מעניינים, לכאורה. לרוב, רק כאשר מין "חשוב" או "סקסי" של בעל חיים, כמו הפנדה, נמצא בסכנה – העולם מגלה עניין בכך. מחקר חדש מראה לנו את מערכות היחסים המורכבות בין מיני יצורים חיים שונים, קטנים וגדולים, נפוצים ונדירים ומלמד אותנו שגם להיעלמות של מינים "לא-חשובים" יש השפעה משמעותית על עולמנו.
נמלה תוקפת חיפושית מושית השבע (פרת-משה-רבנו) שצדה ציקדה. צילום: ג'ושוע גרינאת'

חוקרים מצאו שדובים שחורים משפיעים על תפוצתם של מיני צמחים שונים שהם עצמם כלל אינם אוכלים. איך בדיוק? ציקדות זעירות, שמוצצות את מוהל הצמחים, בדומה לכנימות נטרפות על ידי מיני חרקים. במקביל, יש נמלים שמגינות על הציקדות מפני הטורפים, ובתמורה חולבות מהן טל-דבש. הדובים פושטים על קיני נמלים וזוללים אותן. הציקדות מאבדות את ההגנה שלהן, נטרפות ולכן גורמות פחות נזק לצמחים. או אז, הצמחים משגשגים הרבה יותר. מחקר זה מדגים מדוע אי אפשר להתעלם מהיכחדות מינים קטנים ואיזוטריים, זאת משום שההשפעה של כך יכולה להיות משמעותית למערכות אקולוגיות שלמות.

למאמר המקורי לחצו כאן.

לתפור תיק מנתניהו וארנק מגנץ לאורך כל השנה שלטי חוצות קוראים לכל מי שמביט לקנות, ללבוש, לצפות, לתת קול למפלגה כזו או אחרת ואף ללכת ולמחזר – אבל מה קורה אתם אחרי הבחירות או בסוף מבצע המכירות? חברות ומעצבים בישראל ובעולם מעניקים להם חיים חדשים ומפחיתים את הנזק לסביבה

מי שומר על התפוח שלנו? חקלאים וחוקרים ברחבי הארץ עושים מאמצים להביא לשולחן החג תפוחים אדומים, בריאים ומזינים, ונלחמים במחלה שעלולה להשמיד 85 אחוז מיבול התפוחים

על הדבש מה גורם להיעלמות הדבורים, שבזכותן אנו זוכים לאכול תפוח בדבש בראש השנה?