גדעון בכר

מנהיגות אקלימית: כל אחד יכול

מרץ 3, 2020

מי ששואל מה זה משבר האקלים, כיצד הוא נגרם, מה האחריות שלי ליצירתו וכיצד ניתן למנעו – עלה על דרך המנהיגות האקלימית, גם אם הוא כלל איננו מודע לכך


אחת האמרות הידועות היא שעתות משבר מצמיחות מנהיגים. מלחמת העולם השנייה הצמיחה את צ'רצ'יל ואת רוזוולט ומלחמת העצמאות אפשרה את מנהיגותו ומימוש חזונו של בן גוריון.

משבר האקלים אינו מסוג המשברים המצמיחים מנהיגים בודדים או ידוענים בלבד, אלא מוליד מנהיגים רבים. למעשה, אני מאמין שכל אחד ואחת מאתנו יכול להיות מנהיג אקלימי כמו אל גור, ליאונרדו די קפריו , מייקבל בלומברג או גרטה תונברג.

משבר האקלים הוא אירוע מתמשך וארוך טווח, גלובלי בהיקפו וחסר תקדים היסטורי באופן התהוותו והשפעתו. למשבר האקלים אין תיחום גיאוגרפי והוא לא נעצר בגבול בין מדינות. הוא נוגע בכל תחומי החיים וכולנו, במידה זו או אחרת, אחראים להיווצרותו. הוא משפיע על כל אחד מאתנו באופן אישי, מקומי, מדינתי או בינלאומי.

בגלל טיבו, הוא מאפשר לכולנו לאמץ עמדת מנהיגות. כולנו יכולים להיות מנהיגים, כולנו יכולים להיות סוכני שינוי, כולנו יכולים להשפיע על עתידנו ועתיד ילדינו ונכדינו. מנהיגות אמתית איננה תלויה במעמד, בתפקיד, בהיררכיה או בתואר רשמי. מנהיגות היא עוצמה פנימית הבאה לידי ביטוי מוחשי בעולמות המעשה והחשיבה.

קול. גם אם קטן, הרי שהוא אותנטי וחודר חדרי לב

מנהיגות מתחילה בבניית מודעות. בכל הנוגע למשבר האקלים ולהשלכותיו, אדם יכול להפוך למנהיג ברגע שהוא מתחיל לשאול שאלות, לתהות ולפקפק במוסכמות. מגוון התשובות, והתובנות וההבנות שמגיעות עמן, מתחיל את תהליך השינוי. מי ששואל מה זה משבר האקלים, כיצד הוא נגרם, מה האחריות שלי ליצירתו וכיצד ניתן למונעו – עלה על דרך המנהיגות האקלימית, גם אם הוא כלל איננו מודע לכך.

עמיתה בעבודה סיפרה שלי שבתה בת ה-12 פנתה אליה מודאגת ושאלה אותה מה הן בבית יכולות לעשות כדי לתרום למניעת משבר האקלים וכיצד הן יכולות לפעול לעצירתו. ילדה כזו היא כבר מנהיגה ומחוללת שינוי חיובי. עמיתה אחרת סיפרה על בתה, תלמידה בחטיבת ביניים, שביקשה לשמוע הרצאה על משבר האקלים כדי לדעת יותר.

במודיעין, עיר מגוריי, התארגנה קבוצת תלמידים המפגינה באופן שבועי בהצלחה זו או אחרת, מול בנין העירייה, בנושאי סביבה ואקלים. מטרתם היא לעורר מודעות, לצעוק ולהשמיע קול. וגם אם קולם קטן, הרי שהוא אותנטי וחודר חדרי לב. במשרד החוץ שבו אני עובד החל שיח ער בין השגרירים וראשי הנציגויות על דרכים לצמצם את טביעת הרגל האקולוגית-פחמנית, הן במטה המשרד והן בנציגויות בחו"ל, תוך מתן דוגמה במדינות השירות.

בתפקידי כשליח המיוחד לשינוי האקלים ולקיימות אני נתקל ביוזמות רבות מספור, ברעיונות ובמעשים של אזרחים מדהימים (עובדי ממשלה, אנשי עסקים, מהחברה אזרחית, מהאקדמיה, מעולם האמנות ועוד), שרוצים לחולל  שינוי. הרעיונות שלהם מרגשים ומעוררי תקווה והם סימנים מובהקים של מנהיגות.

השינוי שהם רוצים לחולל הוא לפעמים אישי – כמו ההחלטה לעבור לשימוש בתחבורה ציבורית או להפחית צריכת מוצרים מן החי. לעתים מדובר בשינוי עסקי, כמו התייעלות אנרגטית או מעבר לשימוש באנרגיה מתחדשת. ולעתים השינוי הוא מוסדי וציבורי – לעלות על דרך התנהלות ארגונית שאינה פוגעת בטבע, בסביבה ובאקלים, אלא אף מטיבה עימם.

אחרים בוחרים לבטא מנהיגות אקלימית-סביבתית באמצעות יצירות אמנות או תערוכות, בכנסים, בסדנאות, במאמרים בעיתונות, בכתיבת פוסטים ברשתות החברתיות, בהתנדבות להרצות בנושא, ביצירת שיתופי פעולה חוצי גבולות, באחריות תאגידית, בהקמת חברות הזנק ובמעוד מגוון פעילויות מקוריות.

מה שמאפיין את כל היוזמות האלה הוא הרצון לשנות, להשפיע ולדבוק בתקווה, שכן לנוכח עוצמתו האדירה והמכבידה של משבר האקלים מי שבוחר בדרך ההשפעה מחזיר לחייו את התקווה. מנהיגי האקלים מוותרים על תפיסת העולם של "אחרי המבול". הם רואים מעבר לענני הסערה האפורים והכבדים המתקבצים בשמי עולמנו קשת בענן מלאה צבעים זוהרים ומופלאים. והם יודעים שבכוחם לצייר אותה, בכוחו להיות מנהיג, מנהיג אקלים.

גדעון בכר הוא שגריר ושליח מיוחד לשינוי אקלים ולקיימות במשרד החוץ


בעקבות הכתבה ב"זווית" הסיפור פורסם גם ב-ynet
שתפו‬        

רוצים גישה חופשית למערכי שיעור ופעילויות נלוות הקשורות לסיפור זה?

הרשמה בחינם
הוסיפו סיפור למועדפים

מילון מושגים


שינוי אקלים

מערכים קשורים

thumbnail

להפסיק להזיז את השעון עדויות חדשות על הנזק הכלכלי, הבריאותי והחברתי שבהזזת השעון גורמות לכך שברחבי העולם נפרדים משעון הקיץ ועוברים לשעה אחידה כל השנה. מתי זה יקרה גם בישראל?

thumbnail

הצד הסביבתי של ההגדה סדר פסח המסורתי, ובתוכו הסיפור האלמותי על יציאת מצרים, מעלה גם כמה נקודות למחשבה בהקשר הסביבתי. מארבע הכוסות ועד ארבעת הבנים, אלו הם סימניו הירוקים של הסדר

thumbnail

הפילוסוף הישראלי והדילמה המוסרית של המאבק במשבר האקלים קיזוז פליטות פחמן היא אחת מהשיטות המרכזיות בהתמודדות עם שינוי האקלים העולמי, אולם במאמר חדש טוען ד"ר דן ברא"ז שלא רק שהשיטה לא באמת תקזז את הפליטות, אלא שהיא גם לא באמת מוצדקת מבחינה מוסרית