מאיה פלח

ממציאים את הקובייה מחדש

מרץ 10, 2018

חברת לגו הוותיקה תוציא בקרוב לראשונה קו חדש של מוצרים שעשויים מפלסטיק ממקור צמחי


מי אמר שבגיל 85 כבר מאוחר מדי בשביל להמציא את עצמך מחדש? לגו, ענקית הצעצועים הוותיקה ואהובת הילדים (ובינינו, גם רבים מהמבוגרים) תתחיל לשווק השנה את החלקים הראשונים שלה שיהיו עשויים מחומרים ידידותיים לסביבה. החברה הדנית, שספגה בשנים האחרונות ביקורת על כך שהצעצועים שלה – שעוברים כבר עשרות שנים תחת ידיהם של מאות מיליוני ילדים בעולם – עשויים מפלסטיק, תשלב לראשונה בערכות שלה חלקי לגו שמהם ניתן להרכיב צמחים שונים, שיהיו עשויים – ובכן, מצמחים.

החברה, שמייצרת את הלבנים האייקוניות שלה מאותו פלסטיק המבוסס על תוצרי תעשיית הנפט (acrylonitrile butadiene styrene-ABS) כבר מאז 1963, התחייבה לבסס את המוצרים שלה על חומרים מקיימים יותר עד לשנת 2030. לשם כך היא התחייבה לפני כשנתיים וחצי להשקיע מיליארד קרונות דניות (קצת יותר מ-150 מיליון דולרים) בתהליך. כעת, נראה שההשקעה החלה סוף-סוף להשתלם: תהליך הייצור של הדגמים הבוטניים מפלסטיק ביולוגי כבר החל, והם צפויים לצאת לשוק כשהם משולבים בתוך חבילות המשחק השונות במהלך 2018.

תהליך הייצור של הדגמים הבוטניים מפלסטיק ביולוגי כבר החל, והם צפויים לצאת לשוק כשהם משולבים בתוך חבילות המשחק השונות כבר במהלך 2018

פלסטיק מקני סוכר

את המוצרים המבוססים על החומר החדש שישמש בצעצועים – פוליאתילן המיוצר על בסיס קני סוכר – פיתחה החברה בתמיכת ארגון WWF העולמי (World Wildlife Fund), והוא מופק בתהליך שמבוסס על סטנדרטים מקיימים: כלומר, הקפדה על שקיפות בתהליכי שרשרת האספקה, על סחר הוגן ותוך מינימום פגיעה בסביבה. השאיפה היא שחברות נוספות יעשו בעקבות לגו מהלך דומה, ויבססו את מוצרי הפלסטיק שלהן על מקורות מתחדשים (בניגוד לנפט – שהוא משאב מתכלה).

החומר החדש הוא רך וגמיש אך גם עמיד וחזק מאוד, ולדברי לפי החברה, הוא בעל איכות זהה לחלוטין לפלסטיק הסינתטי המשמש היום במוצריה. למעשה הוא כה דומה לו, עד ש"ילדים והורים לא ישימו כלל לב לשינוי באיכות או במראה" של המוצר, כך לפי טים ברוקס – סגן הנשיא והממונה על קיימות בחברה.

הפלסטיק המסורתי שבו משתמשת חברת לגו – כמו רוב סוגי הפלסטיק המוכרים לנו כיום – הוא תוצר סינתטי של תהליך זיקוק הנפט. ולא רק שהוא עשוי מחומרים סינתטיים שהם תוצאה של תהליך מזהם ושימוש במשאב מתכלה – אלא שלפלסטיק עצמו לוקח בממוצע מאות שנים להתכלות, והמחיר הזול שלו והקלות להשיגו הופכים אותו עבורנו פעמים רבות למוצר כמעט חד-פעמי לשימוש.

הקלות הבלתי נסבלת הזו של קניה, שימוש והשלכה של מוצרי פלסטיק (אם תחשבו על זה, תגלו שכמעט בכל יום יוצא לנו לעשות שימוש כזה או אחר בפלסטיק חד-פעמי – אם מדובר במכסה של כוס, בבוחשן קפה, בקש, בבקבוק, או באריזה של מוצר מזון ובמוצרים רבים אחרים) גורמת לנו ללא מעט צרות: בין היתר, פסולת פלסטיק מצטברת ללא לאות באוקיינוסים שלנו לאיי ענק (יש אפילו יוזמה שמבקשת להכריז על הגדול בהם כמדינה עצמאית), פוגעת בבעלי החיים וגם עלולה לחזור אלינו בסופו של דבר לצלחת.

ילדים מעצבים את העולם

המעבר הזה לשימוש בחומר ביולוגי לייצור המוצרים שלה הוא לא המאמץ הסביבתי הראשון של לגו, והוא הצעד הראשון מתוך שורה של התחייבויות מצד החברה לצמצום ההשפעה הסביבתית שלה, ביניהם כוונה להפחית את פליטות גזי החממה להם היא אחראית. במסגרת זו, החברה הצהירה על כוונה לבסס את כל מוצרי הליבה שלה – וגם את האריזות שלהם – על חומרים מקיימים עד לשנת 2030, ולהגיע לייצור של "אפס אשפה" בתהליך. יחד עם זאת, בינתיים החומר החדש ישמש בחלק קטן מאוד יחסית מהחלקים: מדובר רק ב-2-1 אחוזים מכלל מוצרי החברה בשלב זה. בנוסף, הפלסטיק החדש מופק ממקור ביולוגי במקום מנפט אך אין זה אומר בהכרח שהוא יתכלה באופן מהיר יותר מפלסטיק סינתטי.

ובכל זאת, במהלך הזה יש הרבה תקווה: הלגו עובר תחת ידיהם של ילדים כה רבים בעולם (בחברה מעריכים שבמהלך שנת 2015, למשל, כ-100 מיליון ילדים ברחבי העולם שיחקו בלגו) ולכן ההצהרות של החברה והמהלכים שלהם – גם אם צנועים בתור התחלה – בכיוון מקיים יותר, יכול להשפיע על החינוך של דורות שמשחקים עכשיו בלגו על השטיח, ובהמשך יהפכו להיות אלה שמחליטים כיצד העולם שלנו יראה.

״המטרה של המוצרים של לגו תמיד היתה לספק חוויית משחק באיכות גבוהה, שתיתן לכל ילד הזדמנות לעצב את העולם שלו באמצעות משחק יצירתי״, אמר ברוקס. אם לגו תמשיך בקו שלה ותייצר את המשחק האהוב מחומרים שמצמצמים ככל הניתן את הפגיעה בסביבה, אולי זה יעזור ללמד גם דורות של ילדים המשחקים במוצרי החברה לשאוף ולעצב לעצמם עולם שיהיה טוב, מקיים ובריא יותר.

 

בעקבות הכתבה ב"זווית" הסיפור פורסם גם ב-ynet

שתפו‬        

רוצים גישה חופשית למערכי שיעור ופעילויות נלוות הקשורות לסיפור זה?

הרשמה בחינם
הוסיפו סיפור למועדפים

מילון מושגים


נפט פלסטיק

מערכים קשורים

thumbnail

להפסיק להזיז את השעון עדויות חדשות על הנזק הכלכלי, הבריאותי והחברתי שבהזזת השעון גורמות לכך שברחבי העולם נפרדים משעון הקיץ ועוברים לשעה אחידה כל השנה. מתי זה יקרה גם בישראל?

thumbnail

חידון קהוט – בעיית זיהום הפלסטיק והמיקרופלסטיק

thumbnail

חדר בריחה: הבריחה ממפעל הפלסטיק