כל המינים והשמות

ינואר 1, 1970

הטקסונומים הקלאסיים הולכים ומתמעטים ויחד אתם נעלמת המלאכה החשובה של זיהוי מינים חדשים. האם בעתיד יהיה מי שיעניק למין חדש של חיפושית שם של נשיא מכהן או של שחקנית קולנוע נוצצת? 


מתי בפעם האחרונה דרכתם על אגרה שוורצנגרי, אכלתם טוקטונה שגיאכהני או מצאתם מאובן של אובמדון? גם היום, מדענים ממשיכים לגלות מינים חדשים וזוכים לתת להם שמות – חלקם מקוריים ביותר. אבל איך הם יודעים מלכתחילה שמולם נמצא מין חדש? והאם מותר להם לתת להם איזו שם שירצו?

המדע שעוסק בסיווג ומיון של עולם הטבע נקרא טקסונומיה. הטקסונומים הם מין שהולך ונעלם – האקדמיה לא מתגמלת מומחים שכאלה, בעיקר משום שהפרסומים שלהם רואים אור בעיקר בירחונים אזוטריים מאוד. לכן יותר ויותר קשה למצוא מומחה ולהגדיר מינים חדשים. המצב הזה חמור מאוד אם לוקחים בחשבון שהאדם גילה רק אחוז זעום מעולם החי מתחת לפני הים וביבשה.

אוסף הדגים במוזיאון הטבע בברלין. חיים שלאחר המוות בפורמלין. צילום: בן ישי דניאלי
אוסף הדגים במוזיאון הטבע בברלין. חיים שלאחר המוות בפורמלין. צילום: בן ישי דניאלי

יש חיים בפורמלין

במקרה של חשד למין חדש, צריך קודם כל לוודא זאת היטב באמצעות השוואה למינים אחרים מאותה תת קבוצה שנמצאים באוספים במוזיאונים. כמו בתחומי מחקר אחרים, גם כאן יש פער גדול בין הדימוי הזוהר של עבודת השטח לבין המציאות: תהליך הזיהוי הוא עניין סיזיפי, שמתרחש מתחת לאור הפלורסצנטי בחדרי אוספים עמוסי צנצנות. למעשה, אפשר לומר שבעל החיים מתחיל לחיות רק כשהוא נמצא בפורמלין; או אז מתחילה הבדיקה היסודית שלו, שאותה כמעט בלתי אפשרי לבצע בתנאי שטח.

כאשר מדען חושד שמדובר במין לא-מוכר, הוא צריך להשוות אותו ואת תכונותיו החיצוניות לכל המינים הקרובים לו. המדען צריך למצוא הבדלים מהותיים ביניהם ולוודא שלא מדובר במורפים שונים של אותו מין – כלומר, הבדלים חיצוניים סתמיים, כמו הבדלים בצבע השיער והעיניים אצל בני אדם. אם יש צורך בכך, החוקר גם ייצור קשר עם חוקרים אחרים בתחום כדי לנסות לזהות את המין החדש.

לעזרת הטקסונומיה הקלאסית, שנשענת על מדדים מורפולוגיים כגון מבנה העצמות וצורת הסנפיר ועל מדדים מורפומטריים כגון מספר החוליות ומספר הזיזים, מתפתחת היום הטקסונומיה הגנטית – שעוזרת גם היא בהבחנה בין מינים. אם מצליחים למצוא כלי גנטי שמתאים לחלוקה הטקסונומית הקלאסית, הוא יכול להחליף אותה במקרים מסוימים.

בדיחות של מדענים

לאחר שווידא שלפניו מונח מין חדש וסיים לאפיין את תכונותיו, המדען יכול להתפנות לתת למין החדש שם. אף שהאפשרויות לכאורה בלתי מוגבלות, הן חייבות להיות כפופות למערכת מסודרת של חוקים.

שם של מין מדעי מורכב משני חלקים: שם הסוג ושם המין. השמות נכתבים באותיות לטיניות, כדי ליצור שפה משותפת בין כלל המדענים העוסקים בעולם הטבע. השם המדעי של דרור הבית, למשל, שהוא מין בסוג דרור, הוא Passer domesticus. כאשר מתגלה מין חדש שמשתייך לסוג קיים, הוא יקבל את שם הסוג הקיים ושם מין חדש. אך אם מדובר גם במין חדש וגם בסוג סוג חדש, אז שני חלקי השם יהיו חדשים.

נשיא ארה"ב ברק אובמה. מזכיר לטאה? צילום:Pete Souza, Wikipedia
נשיא ארה"ב ברק אובמה. מזכיר לטאה? צילום:Pete Souza, Wikipedia

מי שמגדיר את המין בוחר לו את השם כרצונו. ניתן לכנות את המין בשם המתאר את תכונותיו של המין, אפשר לכנותו על שם החוקר שמצא אותו או זיהה אותו ועל שם אנשים חשובים במדע או מחוצה לו –אין לכך שום חוק. לכן ניתן למצוא שמות מינים רבים ומגוונים, חלקם מוזרים ומצחיקים. בין היתר ניתן למצוא אורגניזמים שקרויים על שם ידוענים, וכאלה שיוצרים משחקי מילים משעשעים ובדיחות פרטיות של מדענים.

אז למי שתהה, אגרה שוורצנגרי הוא מין של חיפושית שקרויה על שם השרירן ארנולד שווצנגר בגלל מבנה גופה המפותח; טוקטונה שגיאכהני הוא מין של צדפה שקרויה על שם מבקר המסעדות והיסטוריון המדע הישראלי שגיא כהן, שסייע לזהות אותה; ואובמדון הוא מין נכחד של לטאה פרהיסטורית, שזכתה להיקרא על שם נשיא ארצות הברית ברק אובמה משום ששיניה הלבנות מזכירות את השיניים שלו ואת פעולותיו הרבות לקידום היגיינת הפה בעולם.

אתם מוזמנים לעניין בשמות משעשעים נוספים של מינים כאן.

הסיפור פורסם ב"זווית" ב- 18/04/2015

שתפו‬        

רוצים גישה חופשית למערכי שיעור ופעילויות נלוות הקשורות לסיפור זה?

הרשמה בחינם
הוסיפו סיפור למועדפים

מילון מושגים


טקסונומיה מין ביולוגי

מערכים קשורים

thumbnail

להפסיק להזיז את השעון עדויות חדשות על הנזק הכלכלי, הבריאותי והחברתי שבהזזת השעון גורמות לכך שברחבי העולם נפרדים משעון הקיץ ועוברים לשעה אחידה כל השנה. מתי זה יקרה גם בישראל?

thumbnail

האבולוציה של המדענים לפני 160 שנה בדיוק פירסם צ'רלס דרווין את המחקר שלו על מוצא המינים. אז היה די במחקר מדעי מבריק כדי לשנות את העולם (או לפחות את הדרך שבה אנחנו חושבים עליו), אבל היום המדענים לא יכולים להסתפק רק במחקר, אלא חייבים לדעת כיצד להפוך את הידע שברשותם לנחלת הכלל

thumbnail

רוצה להשתתף בניסוי? גם בימים של סגר אפשר להועיל למדע. הנה כמה דרכים שבהן כולנו יכולים להשתתף במחקרים סביבתיים חשובים