מאיה פלח

זיהום אוויר: הרוצח השקט

אוקטובר 19, 2016

מחקר מצא שבישראל מתים בכל שנה ממחלות הקשורות לזיהום אוויר 2,253 איש - יותר מאשר קורבנות תאונות הדרכים, פעולות האיבה, מקרי הרצח וההתאבדות גם יחד


סיבת המוות מספר אחת בישראל היא מחלת הסרטן, שגובה נכון לשנת 2014 את חייהם של 10,931 בני אדם בשנה. אך כיום ברור שאחד הגורמים לסרטן, למחלות לב, למחלות נשימתיות, לסוכרת ולמחלות נוספות הוא לא אחר מאשר זיהום האוויר.

מחקר שהתפרסם בשבועות האחרונים על ידי חוקרים ממשרד הבריאות מצא שהתמותה בישראל מזיהום אוויר חלקיקי – זיהום אוויר שנובע מחלקיקים נשימים שקוטרם עד2.5  מיקרון, ומקורם בתחנות כוח, בתעשייה, בתחבורה ועוד – עומדת על בין 1,608 ל-2,253 מקרי מוות בשנה. זיהום האוויר אחראי בנוסף גם לנטל תחלואה גבוה על מערכת הבריאות, שמסתכם בימי אשפוז רבים ובעלות כלכלית של מיליארדים למשק בכל שנה.

זיהום אוויר שמקורו בתחנות כוח, בתעשייה, בתחבורה ועוד גורם לעד 2,253 מקרי מוות בשנה
זיהום אוויר שמקורו בתחנות כוח, בתעשייה, בתחבורה ועוד גורם לעד 2,253 מקרי מוות בשנה

 

4 מיליארד שקל בשנה

את המחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת Israel Journal of Health Policy Research, ערכו ד"ר גרי גינסברג, ד"ר אודי קלינר ופרופ׳ איתמר גרוטו ממשרד הבריאות. ״המחקר בוצע על בסיס מודל של ארגון הבריאות העולמי שעבר התאמה לישראל״, מסביר גרוטו. ״במסגרת המודל ניתן לחשב את החלק היחסי של התחלואה שנגרם מזיהום האוויר החלקיקי". החוקרים אספו נתונים של כמות החלקיקים הנשימים מ-52 תחנות ניטור הפזורות ברחבי הארץ, ואותם הצליבו עם נתוני התחלואה במחלות שונות – מחלות לב, מחלות נשימה, סוכרת, סרטן ריאות ועוד – ועם היקף התמותה וימי האשפוז בישראל בשל מחלות אלה. הנתונים מתייחסים לשנת 2015.

לפי תוצאות המודל, זיהום אוויר בישראל גורם ל-1,608 מקרי מוות ו-184 אלף ימי אשפוז בשנה. כשמחשבים את עלות ימי האשפוז ומקרי המוות למדינה, התוצאה היא שנטל התחלואה והתמותה למשק הישראלי בעקבות זיהום אוויר בכל שנה עומד על 544 מיליון דולרים, שהם למעלה מ-2 מיליארד ש״ח.

בנוסף למודל של ארגון הבריאות העולמית, בדק המחקר שני מודלים נוספים, שכוללים מוות ואשפוז כתוצאה ממחלות נוספות, בהן סוכרת סוג 2 במבוגרים, אסתמה ומשקל לידה נמוך בילדים – שגם הן נגרמות בין היתר עקב זיהום אוויר. לפי המודל המחמיר של החוקרים הישראלים, בישראל ישנם 2,253 מקרי מוות ו-542 אלף ימי אשפוז בשנה שנובעים מזיהום אוויר, ועלותם למדינה מעט יותר ממיליארד דולרים (כ-4 מיליארד ש״ח). מתוך כ-18 מיליארד דולרים שמוציאה המדינה על שירותי בריאות בכל שנה, מדובר בחלק בהחלט ניכר – קצת פחות מרבע.

לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, זיהום אוויר סביבתי וזיהום אוויר שמקורו בסביבה הביתית אחראים לכ-7 מיליון מקרי מוות בעולם מדי שנה, מתוכם כ-3.7 מיליון מזיהום אוויר סביבתי. הערכה שביצע ארגון הבריאות העולמי לגבי ישראל בשנה שעברה מצאה שזיהום אוויר סביבתי גורם לכ-2,500 מקרי מוות מדי שנה ועולה למשק כ-7 מיליארד דולר. הממצאים החדשים של פרופ' גרוטו מתבססים על נתונים עדכניים יותר ועל מודל מורכב יותר, והם נמוכים מהערכות האיחוד האירופי.

זיהום אוויר ממקור תחבורתי הוא התורם העיקרי לזיהום ולתחלואה והתמותה הקשורות בו. צילום: Beivushtang, Wikipedia
זיהום אוויר ממקור תחבורתי הוא התורם העיקרי לזיהום ולתחלואה והתמותה הקשורות בו. צילום: Beivushtang, Wikipedia

פי 4 מתאונות דרכים

״על מנת להפחית את נטל התחלואה והתמותה יש לטפל בהפחתת זיהום אוויר מהמקורות השונים, כאשר זיהום אוויר ממקור תחבורתי הוא התורם העיקרי לזיהום ולתחלואה והתמותה הקשורות בו״, אומר פרופ׳ גרוטו. ״נטל התמותה והתחלואה יוצר עלות לא מבוטלת כלל, ומחקרים אחרים בתחום זה מצביעים על כך שלרוב הטיפול בזיהום עולה פחות מאשר לטפל בתוצאות שלו״.

מספר מקרי המוות שנגרמים בעקבות חשיפה לזיהום אוויר בישראל גדול פי ארבעה מסך הנפגעים בתאונות דרכים בכל שנה, ורב הרבה יותר מגורמי תמותה נוספים הזוכים להתייחסות וחשיפה רבה בתקשורת – כמו מקרי רצח, התאבדות, פעולות טרור ומחלות שונות. ״החלק הניכר שמהווים התמותה והתחלואה המשויכים לזיהום אוויר חלקיקי זועק להקמה של תכנית בין-משרדית שתזהה ותטמיע אסטרטגיות התערבות יעילות כלכלית״, מסכמים החוקרים, ״זאת על מנת להפחית את הנטל המשמעותי של תמותה ותחלואה, הן במונחים אנושיים והן במונחים כלכליים, של זיהום האוויר בישראל״.

בעקבות הכתבה ב"זווית" הסיפור פורסם גם ב-חדשות ערוץ 2

שתפו‬        

רוצים גישה חופשית למערכי שיעור ופעילויות נלוות הקשורות לסיפור זה?

הרשמה בחינם
הוסיפו סיפור למועדפים

מערכים קשורים

thumbnail

חגיגה של פורים בטבע יש בעלי חיים שמתחפשים 365 ימים בשנה. הנה הסיפורים שלהם

thumbnail

מלכלכים ובוכים מי הם הישראלים שיוצאים לטבע ומשאירים אחריהם פסולת? מחקר חדש שמתפרסם כאן לראשונה חושף את האמת הלא נעימה: האנשים האלה הם אנחנו

thumbnail

המים של המאיה משבר שכלל את זיהום מקורות המים נחשב לאחת הסיבות לקריסת אימפריית המאיה האדירה. מה אפשר ללמוד מהטרגדיה שלהם כדי לשמור על המים שלנו?