ד"ר דניאל מדר

ריח גוף מציל חיים

24/02/2015

הדג אוכל את האלמוג ומשתמש בריחו שלו כדי להסוות את עצמו. צילום: Patrick Randall, flickr

החוש העיקרי של בני האדם הוא חוש הראייה, לכן כשאנחנו חושבים על הסוואה אנחנו חושבים על הימנעות מגילוי על ידי היטמעות בנוף, בצמחייה או באדמה.

באחרונה גילו חוקרים מאוסטרליה שקיימת גם הסוואת ריח! תכונה זו התגלתה בדג השונית Spotted Filefish שאוכל אלמוג שנמצא בסביבת המחיה שלו, סופג את הכימיקלים שמקנים לאלמוג את ריחו ומשחרר את אותם כימיקלים כאילו היו ריח הגוף שלו עצמו. בצורה זו הדג נבלע בריח השונית וכך הוא מסווה את עצמו מפני טורפים שיכולים להימצא במרחק קטן ממנו.

מכיוון שיש מינים רבים של בעלי חיים שהראייה אינה החוש החזק שלהם אלא דווקא ריח, שמיעה ואחרים (לדוגמה גלאי חום בנחשים טורפי יונקים), ייתכן מאוד שהסוואת ריח, הסוואת קול והסוואות אחרות נפוצות בעולם החי הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים.

לכתבה על המחקר לחצו כאן

למאמר המקורי לחצו כאן.

מילון מושגים

התאמה ביוכימית

יש חרק בסטייק שלי דו"ח חדש מציע להעביר את בעלי החיים בתעשיית המזון מן החי לתזונה המבוססת על חרקים. האם מדובר בהברקה שתסייע להפחית באופן משמעותי את הנזק שגורמת תעשייה זו לסביבה, או שמדובר רק בפתרון ביניים לא מספק?

כך הפרחים השתלטו על העולם מחקר ישראלי בחן את השאלה שטרדה את מנוחתו של דארווין: איך הפרחים הפכו לכזה סיפור הצלחה אבולוציוני?

הזנבן הערבי ותורת המשחקים הזנבן הערבי, ציפור שיר שנפוצה בדרום הארץ, ידוע בהתנהגות קבוצתית מפותחת ובהקרבה של היחיד למען הרבים. אך חוקרים ישראלים שהשתמשו בתצפיות ממושכות ובמודלים מתמטיים גילו שהזנבן אינו אציל כפי שחשבנו. ומה הקשר בין גוזלים של זנבן ללוביסטים בכנסת?