ד"ר דניאל מדר

ההיסטוריה הסודית של התרנגולות

02/02/2015

תרנגולות מזן Plymouth Rock. צילום: דניאל מדר

התרנגולות המוכרות לנו מקורן בזן של תרנגולות בר מדרום-מזרח אסיה והן בויתו שם לראשונה לפני 8,000-5,000 שנה. לאירופה הן היגרו לפני כ-3,000 שנה, ומהן התפתחו רוב הזנים בעולם המערבי.

נהוג לחשוב שתכונות מרכזיות של חיות משק של חיות מבויתות התקבעו בהן כבר בתחילת תהליכי הביות באמצעות הכלאות מכוונות של פרטים בעלי תכונות רצויות.

במחקר חדש, החושף את ההיסטוריה הגנטית של ביות התרנגולות, נמצא שתכונות חשובות בתרנגולות כמו היכולת להטיל ביצים במשך כל השנה התקבעו ברוב זני התרנגולות רק במהלך מאות השנים האחרונות. עוד התברר שזני התרנגולות האירופאים עברו השבחה עם זן מזרח-אסייתי לפני כמה מאות שנים בלבד, מה ששינה את המטען הגנטי שלהן והחדיר די-אן-איי אחר עם תכונות אחרות.

למאמר המקורי לחצו כאן.

מילון מושגים

ביות

יש חרק בסטייק שלי דו"ח חדש מציע להעביר את בעלי החיים בתעשיית המזון מן החי לתזונה המבוססת על חרקים. האם מדובר בהברקה שתסייע להפחית באופן משמעותי את הנזק שגורמת תעשייה זו לסביבה, או שמדובר רק בפתרון ביניים לא מספק?

כך הפרחים השתלטו על העולם מחקר ישראלי בחן את השאלה שטרדה את מנוחתו של דארווין: איך הפרחים הפכו לכזה סיפור הצלחה אבולוציוני?

הזנבן הערבי ותורת המשחקים הזנבן הערבי, ציפור שיר שנפוצה בדרום הארץ, ידוע בהתנהגות קבוצתית מפותחת ובהקרבה של היחיד למען הרבים. אך חוקרים ישראלים שהשתמשו בתצפיות ממושכות ובמודלים מתמטיים גילו שהזנבן אינו אציל כפי שחשבנו. ומה הקשר בין גוזלים של זנבן ללוביסטים בכנסת?