חזרה לרשימה >


ד"ר שירי צמח שמיר

מומחית לכלכלת סביבה מבית הספר לקיימות במרכז הבינתחומי הרצליה

02/09/2018 document זווית-בחינוך-ניוזלטר-ספטמבר-2018.pdf thumbnail


מה עושה מומחית לכלכלת סביבה?
כלכלן סביבה יכול לעסוק במגוון רחב של נושאים – מציאת פתרונות לבעיות סביבתיות כמו זיהום אוויר, זיהום ים, מחסור במשקעים ועוד, כמו כן, הערכה כלכלית של נזקים סביבתיים, בדיקת יעילות כלכלית – חברתית – סביבתית של כלי מדיניות כלכליים, ובעצם כל בעיה סביבתית יכולה להימדד ע"י כלכלן סביבה.
אחד התפקידים העיקריים של כלכלן סביבה הוא לגשר על הפער בין אנשי הסביבה לבין קובעי המדיניות. כולם מבינים שפה אחת – כסף. אנשי הסביבה רוצים לקדם שמירה על הסביבה וכלכלן הסביבה מעביר את הערכים הללו לערכים כספיים, כך שמקבלי ההחלטות (משרד האוצר, המשרד להגנת הסביבה, משרד האנרגיה ועוד) יכולים לעשות ניתוח עלות תועלת לפרויקטים כאלו.

תחומי מחקר שלך: תחומי המחקר שלי הם מגוונים – הערכה כלכלית של שירותי מערכת אקולוגית ימית, יבשתית, עירונית ועוד, הערכה כלכלית של המגוון הביולוגי, חשבונאות לאומית ירוקה, ניתוח עלות יעילות של פתרונות מבוססי טבע ועוד. הכלכלה הקלאסית בשילוב כלכלת סביבה וכלכלה אקולוגית מספקת לי כלים רבים לטיפול בבעיות סביבתיות רבות.

מדי עבודה: מחקר אפשר לעשות בכל מקום, במשרד, בבית, בחו"ל. לכן, מדי העבודה שלי הם הבגדים שאני לובשת. כשאני מלמדת או מקיימת פגישות עבודה אז אני משתדלת להתלבש קצת יותר חגיגי.

איך הגעת לתחום? תמיד נמשכתי לטבע, לסביבה, כבר בתואר הראשון בדקתי מה הכדאיות הכלכלית של הקמת תחנות כוח שחומר הגלם שלהן הוא צמיגים שלא ניתן למחזר. כשהתחלתי תואר שני, פנה אלי פרופ' מרדכי שכטר, כלכלן סביבה, הוא הביא את כלכלת הסביבה לארץ לפני שנים רבות, שאכתוב עבודת תזה בתחום של כלכלת הסביבה. כמובן שנרתמתי לעשות זאת ומאז הכל היסטוריה.

בונוסים בעבודה: פרסום מאמר, כתבה, והפנמת הידע שאותו אנו מייצרים זה הבונוס העיקרי. כחלק מעיסוקי אני מרצה לכלכלת סביבה וניתוח עלות תועלת ונרגשת לראות את הסטודנטים מתעניינים בחומר ומפנימים אותו. זה סיפוק מרגש.

טרנד עכשיווי בתחום המחקר שלך: כולם מדברים על פלסטיק, מיקרו-פלסטיק, ננו-פלסטיק ובצדק. צריך להפנים שהפלסטיק שבו אנחנו משתמשים חוזר אלינו דרך המים, הדגים שאנחנו אוכלים ועוד.

עובדה מפתיעה על… הידעתם שבבדיקות שעשו מצאו שב 83% ממי הברז שאנחנו שותים נמצא מיקרופלסטיק? אז אולי נעבור למים מינרלים? אז… בבדיקות שעשו במים מינרלים נמצא שב 90% מבקבוקי המים המינרלים יש גם מיקרופלסטיק.

בתור כלכלנית סביבה כיצד לדעתך עלינו לערוך חשבון נפש לקראת יום כיפור?

כל אחד משתמש, מנצל, לוקח מהטבע ומהסביבה את מה שהוא יכול. זה הזמן לחשוב איך אפשר להחזיר לסביבה.

כתבות שבהם שירי מופיעה: כמה שווה לנו הים?, יש הרבה דגים בים?, כמה שווה לך חוף נקי?, כמה תהיו מוכנים לשלם כדי להציל את חוף הים?, כמה כסף שווה נוף ירוק?

תשמרו על קשר עם שירי: אשמח לענות על כל שאלה- [email protected]

שירי מאחלת לך שנה טובה, ירוקה, מקיימת וסביבתית



הבא קודם


הירשמו לניוזלטר שלנו

    עקבו אחרי זווית