חזרה לרשימה >


ד"ר לירון גורן

ביולוג ימי ובתי גידול לחים

01/02/2020 document ניוזלטר-זווית-בחינוך-פברואר-2020.pdf thumbnail


מהם תחומי העיסוק שלך?
מנהל אוסף התולעים במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, חוקר במעבדה של פרופ' מיכה אילן שזו מעבדה ביולוגיה ימית שמתעסקת בחקר של ספוגים, ובמקביל אני יועץ אקולוגי לגופי שמירת טבע שונים, כמו רט"ג למשל. במסגרת תפקידי כיועץ אקולוגי אני לרוב מבצע סקרים אקולוגיים בבתי גידול לחים, בעיקר בבריכות חורף.

בתי גידול לחים מתייחסים לבתי גידול יבשתיים בהם קיימים גופי מים כמו למשל, נחלים, נהרות, אגמים, מאגרי מים וביצות. בתי הגידול הלחים כוללים גם גופי מים עונתיים כמו בריכות חורף, המתקיימים רק בעונה הגשומה, ומתייבשים בקיץ. בגלל שהם עונתיים יש בהם מגוון מאוד יוצא דופן ומיוחד של בעלי חיים וצמחים, שמותאמים לבית גידול זמני.

המומחיות שלי היא לזהות אילו בעלי חיים נמצאים בבריכות החורף, ולנסות להבין על פי נוכחותם מהו מצבו של בית הגידול, האם הוא בריא או לא, האם הוא מזוהם או לא. המידע הזה מסייע לשמירת הטבע של אותם בתי גידול וגם של חלק מבעלי החיים שנמצאים שם.

מדי עבודה: "כאשר אני עורך סקרים בבתי גידול לחים אני לובש לרוב מכנסי דייגים או חליפת דייגים ומגפיים, כדי שאוכל להיכנס למים עד לעומק של בערך מטר וללכת בלי להירטב, דבר שהוא מאוד חשוב בייחוד בחורף כי המים מאוד קרים. אם יורד גשם אז יש לי גם מעיל סערה. בנוסף ללבוש המיוחד, תמיד יש לי רשת פלנקטון ביד. רשת פלנקטון 200 מיקרון, זאת אומרת שכל מה היא רשת מאוד צפופה שגודל החורים בה הוא 400 שגדול מחצי מילימטר נתפס בה. כלומר, בעלי החיים שאני אוסף הם מאוד קטנים. הרבה פעמים אני גם משתמש בציוד שנועד למדוד את הכימיה של המים – טמפרטורה, רמת חומציות ורמת המליחות. את הנתונים אני כותב במחברת בעזרת עיפרון, כדי שאם המחברת תירטב זה לא יימרח. לרוב אני גם מביא איתי זכוכית מגדלת, ואיזשהו כלי לשים בו מים, כדי שאני אוכל לשים בו את בעלי החיים שאני אוסף בעזרת הרשת."

איך הגעת לתחום? "תמיד רציתי להיות זואולוג. במהלך התואר הראשון עשיתי פרויקט מחקר על קרפדות במעבדה של פרופ' אביטל גזית, שממנו מאוד נהניתי והיה לי מאוד מעניין. אז הפכתי את הפרויקט הזה לעבודת מאסטר, שבמהלכה המשכתי לחקור קרפדות, אך גם הזדמן לי לחקור עוד מיני דוחיים ואפילו ציפורים, וחסרי חוליות. את הדוקטורט כבר עשיתי על בריכות חורף ועל הסרטנים שחיים בהן במעבדה של ד"ר פרידה בן עמי."

בונוסים בעבודה: "אני עושה משהו שאני באמת נהנה ממנו. אני אוהב בעלי חיים, ובמסגרת העבודה יוצא לי לראות בעלי חיים כל הזמן. אני יוצא הרבה לשטח, וכשאני חוזר למעבדה אני מביא הרבה דגימות ובעלי חיים, שכאשר אני בוחן אותם מתחת למיקרוסקופ, אני מרגיש שאני מגלה עולמות חדשים. מעבר לזה, הקולגות שלי מאוד נחמדים, ואני נהנה לעבוד בחברתם באוניברסיטה ובמוזיאון."

עובדה מפתיעה על…

1) המונח מערכת אקולוגית נטבע לראשונה על בריכה. כלומר פעם ראשונה שמישהו הגדיר מהי מערכת אקולוגית הוא למעשה הגדיר בריכה. זוהי מערכת שהיא סגורה יחסית, ואין לה המון הפרעות מבחוץ ואלו שישנן קל יחסית למדוד אותן.

2) כל המערכת הזו של בריכת החורף, שבחורף היא נראית כמו דבר אחד ובקיץ היא נראית כמו דבר אחר, זה די מפתיע. גם לאורך העונה הרטובה היא משתנה ללא הפסק וממשיכה להפתיע. אני יכול להגיע במהלך העונה הרטובה בפערים של חודש, וכל פעם הבריכה תיראה אחרת המפלס שלה יהיה אחר, הצמחייה שבה תהייה אחרת, ואפילו חברת בעלי החיים שבה תהיה שונה.

למה חשוב לשמור על בריכות החורף?
חשוב לשמור על כל בתי הגידול הלחים בישראל קודם כל כי הם הולכים ונעלמים. אנחנו לא ארץ עם הרבה מים והמעט שיש לנו, אנחנו ממשיכים לפגוע בו, וזו גם פגיעה גדולה בכל המגוון הביולוגי. בריכות חורף הם בית הגידול העיקרי של שלושה מיני דוחיים בישראל: האילנית, הקרפדה והחפרית. עבור הציפורים בריכות החורף משמשות כתחנות תדלוק. הן עוצרות שם כדי לשתות ולאכול. חלקן ניזונות מבעלי החיים שחיים בתוך הבריכות והשלוליות, וחלקן ניזונות מבעלי חיים אחרים שעצרו שם. לציפורים נודדות הבריכות האלה מאוד חשובות להן, והן מסייעות להם אח"כ בהמשך המסע שלהם לאפריקה או צפונה. אם נפגע בהם, אז גם הציפורים ייפגעו.

מעבר לזה, בריכות חורף עוזרות לאגור מים. כל בעיית ההצפות והשיטפונות שחווינו בחודש האחרון, נובעת בין היתר מכך שהעלמנו את בריכות חורף ופשטי ההצפה של נחלים מתחת למשטחי אספלט ובטון, כך שאין מה שיאגום את מי הגשמים, והם פשוט זורמים עד שהם מגיעים לשכונה נמוכה ומציפים אותה. באופן טבעי בריכות החורף ופשטי ההצפה של הנחלים הם אלה שהיו אוגמים את המים וכך הם הגנו על שאר האזור מפני הצפות. בנוסף, איגום המים בבריכות החורף או מאגרי מים מאפשר למים לחלחל אל מאגרי מי התהום. אם נעלים את אותם בריכות חורף או מאגרי מים, אז אנחנו נפגע גם במילוי של מי התהום.

בנוסף, בריכות חורף באזורים עירוניים מתפקדות כריאה ירוקה, אזור שטח פתוח ירוק, שנעים לבלות בו, והוא מסייע בהפחתת אפקט אי החום העירוני, ועוזר בהפחתת זיהום האוויר. ומעבר לזה, זה גם משהו לתרבות הפנאי והנופש. כמו כן, בריכות חורף מהוות משאב חינוכי בהיותן מעבדה נפלאה וכלי לימוד נהדר לאקולוגיה. אני לא מכיר הרבה בתי גידול קטנים, מצומצמים ונגישים כמו בריכות חורף שמאפשרים ללמד כל כך הרבה עקרונות בביולוגיה ואקולוגיה.

תשמרו על קשר: [email protected]

רוצים לקרוא עוד על בריכות החורף? הבריכה הציבורית של הטבע



הבא קודם


הירשמו לניוזלטר שלנו

    עקבו אחרי זווית