חזרה לרשימה >


ד"ר דרור אנג'ל

אקולוג ימי מהחוג לציוויליזציות ימיות, ביה"ס למדעי הים, אוניברסיטת חיפה

01/08/2018 document ניוזלטר-זווית-בחינוך-אוגוסט-2018.pdf thumbnail


מה עושה אקולוג ימי? אני מלמד קורסים באוניברסיטה שעוסקים באקולוגיה, ביולוגיה והסביבה הימית. בנוסף אני חוקר מגוון רב של נושאים הקשורים לחי בים, עם צוות המחקר שלי (סטודנטים וטכנאים) כמו אקולוגיה של מדוזות, השפעת המיקרופלסטיק על החי בים, השפעות האדם על צבי הים, איך לגדל דגים בים בחקלאות ימית מבלי לפגוע בסביבה, ועוד. אני מבלה הרבה זמן בקריאת מאמרים מדעיים ובכתיבת מאמרים והצעות מחקר (כדי להשיג מימון למחקר).

תחומי מחקר שלך: אני מתעניין בכל הנושאים שהוזכרו למעלה שהסטודנטים שלי חוקרים, אבל לאחרונה אני משקיע הרבה מאמץ ומחשבה בנושא המיקרופלסטיק בים – איך לאפיין את החומר? מהם המקורות של אותם חלקיקי פלסטיק? איך הם מגיעים לים ואיך אנחנו יכולים לצמצם את הבעי הזאת כי זה פוגע בכל מארג המזון.

נושא נוסף שמרתק אותי זה נושא המדוזות, ובגדול אני מתעניין בכל היצורים הג'לטיניים בים.

מדי עבודה: ביומיום שלומפר אקדמי, בצלילות חליפת צלילה, ובמעבדה חלוק מעבדה.

איך הגעת לתחום? אחרי הצבא התחלתי ללמוד חקלאות והתמחיתי בתחום קרקע ומים. אולם תוך כדי הלימודים הבנתי שתחום הקרקע ומים הוא בעצם די "יבש" ומתמקד בעיקר בפיזיקה וכימיה ומה שהיה לי חסר זה הצד הביולוגי. התחלתי לחפש משהו שיש בו יותר ביולוגיה והתגלגלתי והגעתי ללימודי ביולוגיה ימית בחו"ל. במהלך הלימודים מה שתפס אותי בהתחלה היה נושא ה"שלג הימי" חלקיקים אורגניים שמרחפים בים, ונראים כמו פתיתי שלג. התברר לי שלהיווצרותו של חלק מ"השלג הימי" בים אחראים יצורים ג'לטנים, כמו המדוזות, וחקרתי קבוצת יצורים ג'לטיניים שכאלה (רדיולריות) במהלך הדוקטורט שלי. עם סיום הדוקטורט, עברתי לאילת והשתלבתי במחקר על ההשפעות הסביבתיות של החקלאות הימית. עברו שנים, וכאשר הגעתי לאוניברסיטת חיפה, לחוג לציוויליזציות ימיות, שאלתי אם יש מישהו שחוקר את המדוזות שמציקות לכולם בחופי הים התיכון, ואמרו לי שאין. אז אמרתי טוב, צריך לנסות להבין מאיפה הגיעו המדוזות ומה גורם להם להופיע כל שנה, וכך התגלגלתי למחקרים שאנחנו עורכים על מדוזות.

בונוסים בעבודה: באילת חקרתי את החקלאות הימית – גידול דגים בכלובים ובמסגרת העבודה צללתי המון בצפון מפרץ אילת. במהלך הצלילות הללו פגשנו דולפין בר שהתחבר אלינו והפך להיות חלק מהצוות שלנו. היינו נכנסים לים, וכשהוא היה מגלה שאנחנו בסביבה הוא היה מצטרף אלינו ובמהלך הזמן אפילו הסכים להתחבק איתנו. הוא הצטרף אלינו לעשרות צלילות. זו הייתה חווייה יוצאת דופן.

טרנד עכשיווי בביולוגיה ימית: השנה יום כדור הארץ היה בסימן זיהום הים בפלסטיק, והנושא הולך וצובר מודעות בקרב הציבור בשנים האחרונות. התמזל מזלנו וקיבלנו מימון מהאיחוד האירופאי כדי לפתח מיזם בשם "GoJelly" שמתעסק גם בבעיית נחילי המדוזות בים וגם בבעיית הפלסטיק הימי, שהם שני נושאים הקרובים אליי.

עובדה מפתיעה על…מדוזות בחופי ישראל ניתן לראות מדוזות בכל עונות השנה, ולא רק בקיץ. דווקא בחורף כשאנשים לא שוחים בים ולא מודעים לנוכחות המדוזות אז ניתן לצפות במדוזות הכי גדולות (בערך פי 2 מגודל המדוזות שרואים בקיץ).

רוצים ללמוד עוד על מדוזותקראו את הכתבה הבאה: המדוזות של חורף

כתבות שבהם דרור מופיע: מדוזות למען הסביבה, קיץ של מדוזות, משהו קטן ורע

תשמרו על קשר עם דרור: [email protected]



הבא קודם


הירשמו לניוזלטר שלנו

    עקבו אחרי זווית