קרדיט צלם

תישארו בבית – זה טוב לסביבה

מרץ 19, 2018

חדשות טובות לכל בטטות הכורסה שבינינו: מחקר חדש טוען שלבלות את סוף השבוע מול הטלוויזיה ולא בחיק הטבע ולעשות קניות באינטרנט במקום בשוק זה טוב לסביבה (אבל לא מדהים לבריאות)


 

אם אתם דומים לנו, בטח תמיד חיפשתם את התירוץ שישתיק את רגשות האשם שרודפים אתכם כשאתם בוחרים לבלות את סופי השבוע שלכם על הספה מול סדרה טובה במקום להיסחב לקולנוע, לנמנם במקום לטייל בטבע, או לערוך את הקניות שלכם באינטרנט במקום לגרור את עצמכם לשוק. אז הנה, עכשיו אתם יכולים לומר שאתם עושים זאת למען הסביבה: לפי מחקר אמריקאי חדש, השינויים בכמות השעות שאנחנו מבלים מחוץ לבית בשנים האחרונות מביאים לחיסכון בצריכת האנרגיה שלנו.

המחקר, שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת טקסס באוסטין, בדק כיצד השתנו הרגליהם של תושבי ארצות הברית בין 2003 ל-2012 מבחינת ניצול הזמן שלהם – ובאופן ספציפי, כיצד השתנתה כמות השעות הממוצעת שהם נוהגים לבלות בתוך הבית. הנחת העבודה שלהם היתה שהשינויים שהתרחשו בשנים האלה באופן שבו אנחנו משתמשים בטכנולוגיית מידע (כלומר, אופן השימוש שלנו באינטרנט – לצפייה בסדרות ובסרטים, עריכת קניות באינטרנט, שימוש בדוא"ל, במדיה החברתית ועוד) הם בין הגורמים המשפיעים ביותר על השינויים בסגנון החיים בשנים הללו, ושהעובדה הזו תשתקף בהגדלת כמות השעות שהם נוהגים לבלות בבית – בין אם מדובר בזמן עבודה או בפנאי. החוקרים ביקשו לבדוק מה משמעות השינוי הזה מבחינת צריכת האנרגיה של המדינה.

השינויים בכמות השעות שאנחנו מבלים מחוץ לבית בשנים האחרונות מביאים לחיסכון בצריכת האנרגיה שלנו. תצלום: Toa Heftiba on Unsplash

כדי לקבוע קודם כל כמה שעות מבלים אנשים בבתיהם בפעילויות שונות, השתמשו החוקרים בסקר שערכה הלשכה הסטטיסטית לעבודה על ניצול זמן בקרב אמריקאים (הנקרא בקיצור ATUS) מדי שנה במהלך עשור, ושסקר את הפעילות של כ-11 אלף תושבי ארה"ב בכל שנה. נתוני הסקר הראו, למשל, שב-2012 בילו האמריקאים 7.25 שעות יותר מאשר ב-2003 בעבודה מהבית ולא מהמשרד. בנוסף, הם בילו 1.87 שעות פחות בקניות מחוץ לבית ו-1.93 שעות פחות בנסיעות. הם גם בילו 1.78 שעות יותר מול המחשב בבית בפעילויות שאינן לצורכי עבודה.

בהתאם לנתונים הללו ולנתוני צריכת האנרגיה בסקטורים השונים שנבדקו, פיתחו החוקרים מודל שהעריך את כמות האנרגיה שנצרכה בכל אחת מהשנים האלה בהתאם להיקף הפעילות של אנשים בבית, לעומת פעילות שבוצעה מחוצה לו.

הפחתה משמעותית בצריכת האנרגיה

לפי התוצאות, אמריקאים בילו בבית בשנת 2012 בסך הכול 7.8 ימים יותר מאשר בשנת 2003. כאמור, לפי הנתונים הם בילו בין היתר פחות זמן בנסיעות, במשרד ובקניות מחוץ לבית. ההפחתה בשעות בפעילויות האלה כמובן משמעה פחות זמן על הכבישים, וכתוצאה מכך הפחתה בשימוש בדלק. החוקרים מצאו שלמעשה, משמעות השינויים האלה בהרגלי החיים היתה שבשנת 2012 צריכת האנרגיה בארה"ב היתה נמוכה ב- 1.8 אחוזים מאשר זו שהייתה צפויה בלעדיהם, והתבטאה בחיסכון של 1,700 טריליון BTU (יחידת מדידה לשימוש באנרגיה).

גם בישראל יש לנסיעות לעבודה השפעה מהותית על צריכת האנרגיה שלנו: לפי דו"ח של מרכז מאקרו לכלכלה מדינית ומכון ירושלים למחקרי מדיניות, בשנת 2011 עבדו 45 אחוז מכלל המועסקים בישראל מחוץ לישוב מגוריהם – עלייה של 13 אחוז בתוך 30 שנה. עובדה זו גורמת לעלייה משמעותית בצריכת הדלק הכללית שלנו (שלא לדבר על הגברת העומס בכבישים, כמו גם זיהום האוויר המסוכן שנוצר).

לעומת זאת, לא בטוח שהכול כל כך שחור ולבן (או בעצם, ירוק). החוקרים השאירו כמה נקודות מהותיות מחוץ לחישוב האנרגיה הנצרכת: למרות שאנשים מבלים זמן רב יותר בבית ופחות על הכביש, חשוב לזכור שגם אם לא אנחנו אלה שמבצעים את הנסיעה – קניות שאנחנו מבצעים באינטרנט מוסעות אלינו באופן כזה או אחר, ולפעמים גם מוטסות. גם אלה פעולות שמצריכות לא מעט שימוש באנרגיה – שלא נכנסה לחישוב הכולל שביצעו החוקרים. בנוסף, העלייה בשימוש בטכנולוגיית מידע גם היא מגיעה עם מחיר אנרגטי: ככל שאנו מתבססים יותר על השימוש באינטרנט, כך אנחנו זקוקים ליותר מקום אחסון בחוות השרתים שפרוסות ברחבי העולם, וגם אלו מהוות מקור משמעותי לצריכת אנרגיה.

העובדה שאנחנו מבלים שעות רבות יותר בבית משפיעה על הבריאות שלנו. תצלום: elizabeth lies on Unsplash

אולי טוב לסביבה, כנראה לא טוב לבריאות

גם אם בסופו של דבר כמות האנרגיה שנצרכת כשאנחנו עוברים לבצע יותר ויותר פעילויות מתוך ארבעת קירות ביתנו היא נמוכה יותר, הרי שלבילוי שעות רבות יותר בבית בכל זאת יש מחיר עבורנו: מעבר לעובדה שזה אומר שאנחנו מבלים פחות בסיטואציות חברתיות, המשמעות היא שאנחנו גם מבלים פחות זמן בחיק הטבע. מחקרים הוכיחו שהשהייה בחוץ, ובאופן ספציפי יותר בחיק הטבע, מועילה לבריאות הנפשית שלנו.

המחקר החדש אמנם לא בדק את השינוי בכמות השעות שהאמריקאים בילו בטבע, אך המשמעות של ההפחתה בנסיעות והעלייה בזמן שהם מבלים בבית ובפעילויות אחרות היא שהם מבלים פחות זמן בפעילויות באוויר הפתוח.

בנוסף, סביר מאוד להניח שבילוי הולך ועולה של שעות בבית מול המחשב או הטלוויזיה משמעו גם ביצוע של פחות פעילות גופנית. מצד שני, הפחתה בנסיעות ובבילוי על הכבישים משמעה פחות חשיפה לזיהום אוויר, וגם הפחתה של זיהום האוויר עצמו עקב הימצאות פחות כלי רכב על הכביש.

בקיצור, למרות שקשה להגיע בשלב הזה למסקנות חד-משמעיות לגבי ההשלכות של השינויים האלה בהרגלי החיים שלנו גם עלינו וגם על הסביבה – אם אתם עובדים יותר מהבית, עושים חלק גדול יותר מהקניות שלכם באינטרנט (אך לא מגדילים משמעותית את היקפן בשל הנוחות שבקנייה ברשת) ומבלים יותר זמן על הספה מול סדרות, הדבר הכי טוב שאנחנו יכולים להציע כרגע (גם עבורכם וגם עבור הסביבה) הוא לדאוג לשמור על איזון ולא לשכוח להוציא מדי פעם את האף ואת שאר הגוף מהבית. ובכלל, כדאי לצאת מדי פעם לטבע – לנשום קצת אוויר נקי, לחלץ את האיברים המכווצים ולהיחשף מעט לאור היום ורחמנא ליצלן, אפילו לעשות קצת ספורט. אין ספק שזה יעשה לכם טוב.

בעקבות הכתבה ב"זווית" הסיפור פורסם גם ב-ynet

שתפו‬        

רוצים גישה חופשית למערכי שיעור ופעילויות נלוות הקשורות לסיפור זה?

הרשמה בחינם
הוסיפו סיפור למועדפים

מילון מושגים


מערכים קשורים

thumbnail

להפסיק להזיז את השעון עדויות חדשות על הנזק הכלכלי, הבריאותי והחברתי שבהזזת השעון גורמות לכך שברחבי העולם נפרדים משעון הקיץ ועוברים לשעה אחידה כל השנה. מתי זה יקרה גם בישראל?

thumbnail

מלכלכים ובוכים מי הם הישראלים שיוצאים לטבע ומשאירים אחריהם פסולת? מחקר חדש שמתפרסם כאן לראשונה חושף את האמת הלא נעימה: האנשים האלה הם אנחנו

thumbnail

המים של המאיה משבר שכלל את זיהום מקורות המים נחשב לאחת הסיבות לקריסת אימפריית המאיה האדירה. מה אפשר ללמוד מהטרגדיה שלהם כדי לשמור על המים שלנו?