ליאור ממון

שבעה ימים בשביל כדור הארץ

מאי 14, 2018

אנחנו יודעים מה תעשו בשבוע הקרוב: שבע פעולות קטנות שיכולות לעשות שינוי גדול בסביבה


 

ב-22 באפריל נחגוג את יום כדור הארץ, כמו בכל שנה מאז 1970. אבל הפעם, במקום לחגוג יום אחד בלבד, הכנו לכם מדריך לפסטיבל של שבוע, שיכין אתכם כמו שצריך ליום האירוע עצמו. בשביל להיות קצת נחמדים יותר לסביבה לא צריך שינויים דרסטיים, אין צורך ללבוש שרוואלים או לגדל ראסטות. מספיק שנעשה משהו קטן כל יום בשביל להאט את שינוי האקלים, או למנוע זיהום מיותר בים, למשל.

15 באפריל

את היום הראשון בחגיגות שבוע כדור הארץ בחרו להתחיל עם משהו שיעשה לכם סדר בהנהלת החשבונות וגם יציל כמה עצים על הדרך. לעבור לחשבוניות ירוקות אמנם דורש איזה חצי שעה של עבודה, אבל רק חשבו על כל הזמן שיתפנה לכם אחר כך, משוחררים משעות של חיפושים אחר חשבוניות מקומטות, שעברו כביסה בכיס האחורי של הג׳ינס. וחוץ מזה, ידעתם שלייצור טון אחד של נייר לא ממוחזר כורתים 24 עצים? מעבר חד ואתם פתורים מהשתתפות בחגיגות ט״ו בשבט לפחות לחצי יובל.

16 באפריל

שלבו יום אחד ללא בשר בשבוע. נשמע מסובך? תזכרו בפעם האחרונה שיצאתם מהחומוסיה המועדפת עליכם ותבינו שבעצם זה לא רק פשוט, אלא גם ממש טעים ובריא. לצורך הכנת המבורגר בקר אחד נדרשים 2,500 ליטר של מים (שתייה לבעלי החיים ולהשקיה של המזון שהם צורכים), שזה בערך כמו מקלחת בת ארבע שעות. בנוסף, צריכת יתר של בשר מקושרת לעליה בכולסטרול ולהשמנה – בישראל כבר עתה כמחצית מהאוכלוסייה נמצאת במצב של עודף משקל, השמנה או השמנת יתר. אז אם זה בריא יותר ומועיל לסביבה, אתם יכולים לשרוד יום אחד לפחות בלי בשר.

לצורך הכנת המבורגר בקר אחד נדרשים 2,500 ליטר של מים. תצלום: unsplash

 

17 באפריל

גם אם אתם גרים בדירה לא משופצת שנבנתה מתישהו במאה הקודמת, יש דרכים פשוטות להפוך אותה לירוקה יותר. בתור התחלה, לא חייבים לבנות מחדש או לשאוף לקבל תקן leed. עברו לנורות חסכוניות והתקינו חסכמים על הברזים שלכם – כך תקטינו במכה אחת את הפגיעה בסביבה ואת חשבון המים והחשמל שלכם. נורות חסכוניות, לדוגמה, צורכות עד 80 אחוז פחות אנרגיה בהשוואה לנורות רגילות, ומחזיקות פי 25 יותר זמן. חישוב קצר יוביל אתכם למסקנה המתבקשת – מדובר בחיסכון של מאות שקלים בשנה, שיעזור לארנק שלכם וגם לסביבה.

18 באפריל

השאירו את האוטו במקום החניה שמצאתם אתמול בלילה בעמל רב, והלכו, דוושו או רוצו לעבודה. גם ככה רובנו לא מצליחים לעמוד ביעדי הכושר שלנו, אז למה לא לנצל את זמן ההגעה העבודה למשהו ספורטיבי? ועל הדרך (לעבודה) לחסוך כסף על דלק ומכון כושר. אם מקום העבודה שלכם רחוק כ-20 קילומטר ממקום העבודה שלכם, ואתם עובדים במשרה מלאה – המכונית שלכם פולטת כ-1.5 טון של פחמן דו חמצני בשנה. למתקדמים שביניכם אולי שווה לזרוק לבוס איזו הצעה על בניית מלתחות במקום העבודה. מחקרים מראים שהאפשרות למקלחת במשרד מעלה את הסיכוי שבאמת תעשו כושר על הבוקר. ואם אתם מתקשים בתנועה, שקלו מעבר לתחבורה ציבורית. ככה גם תוכלו לנמנם בדרך.

השאירו את האוטו במקום החניה שמצאתם אתמול בלילה בעמל רב, והלכו, דוושו או רוצו לעבודה. תצלום: unsplash

19 באפריל

גם לכדור הארץ מגיעה חגיגה. הרי אם חושבים על זה, כדור הארץ מספק לנו את המרכיבים לייצור המסכך החברתי הרשמי – אלכוהול. הענבים לכוס השרדונה שלכם, קנה הסוכר ברום וקולה, גרגירי הג׳וניפר מהם מיוצר הג׳ין או האגבה הכחולה בטקילה – כולם מתנת אמא טבע. רק תקפידו להגיד ״בבקשה, בלי קשית״ לברמנית או למלצר מיד אחרי שהזמנתם את הקוקטייל האהוב עליכם. אתם אמנם תזרקו אותה תוך שניה ותשכחו מקיומה, אך הקשיות ימשיכו להצטבר לכמויות אינסופיות של פסולת פלסטיק, שנזרק ישר לפח ללא כל הזדמנות למיחזור או שימוש חוזר.

20 באפריל

אין כמו להתחדש בפריט אופנתי חדש, אבל הבגד החדש בהחלט לא צריך להיות כזה שנתפר על ידי ידיים קטנות של ילדים במתפרות בבנגלדש. לכולנו מגיע לחוות את הרגשת המשכרת המתלווה לכל רכישה, אך לא בכל מחיר. טרנדים המתחלפים במהירות, פריטים במחירי רצפה ואיכות ירודה הביאו למשבר צרכנות יתר בעולם האופנה, והפכו אותה לאחת התעשיות המזהמות ביותר בעולם. רק לשם המחשה, ארצות הברית לבדה אחראית ל-11 מיליון טון של פסולת אופנה מדי שנה. אך למרבה המזל, זבל של אחד הוא אוצר של אחר, ומכירות יד שנייה שמקורן בהחלפת מדפים בין קיץ לחורף צצות בשלב זה של השנה כמו פטריות אחרי שרב. המוצלחות שביניהן מתקיימות בבתים פרטיים, רצוי של מישהי שידועה בטעם המשובח שלה. וגם אם לא תמצאו כלום, סביר להניח שתהיה קאווה בחינם.

טרנדים המתחלפים במהירות, פריטים במחירי רצפה ואיכות ירודה הביאו למשבר צרכנות יתר בעולם האופנה, והפכו אותה לאחת התעשיות המזהמות ביותר בעולם. תצלום: Shigemi.J

21 באפריל

הילדים משועממים? נסו לרגש אותם פעילות חדשה כמו טיול פריחת חורף, סיור ליקוט עירוני או ביקור ביער מאכל – וזה יותר קרוב הביתה ממה שאתם חושבים. בשנים האחרונות הולכת ומתחזקת מגמת הטבע העירוני, מובלעות אקולוגיות שהן חלק מהמארג המורכב של העיר. חיבור לסביבה הקרובה אלינו הוא אינטגרלי בחינוך למודעות סביבתית, וכדאי להתחיל שהילדים צעירים. הרי אחרי הכול, הם יישארו להתמודד עם העולם שנשאיר אחרינו, וכרגע לא נראה כאילו הוא במצב טוב יותר ממה שקיבלנו אותו. תמיד נחמד לגלות שגם בכרך הסואן אפשר לקטוף עלים לסלט ברדיוס קרוב הביתה, או לעבוד בגינת ירק שכונתית בשביל הארוחה הבאה שלך. זה מרענן, מעניין, חוסך כסף בסופר ומחזיר את הילדים מותשים וחכמים – אי אפשר לבקש יותר.

ה-22 באפריל

הספירה לאחור הסתיימה, יום כדור הארץ הגיע! אם עקבתם עד עכשיו, המצפון הירוק שלכם אמור להיות קצת יותר נקי. בעזרת כמה שינויים פשוטים אפשר להיות הרבה יותר ידידותיים ומודעים להשפעה לנו על העולם סביבנו. למען האמת, אם לא נעשה אותם, לא בטוח שיישאר לנו הרבה מה לחגוג בעתיד.

 

בעקבות הכתבה ב"זווית" הסיפור פורסם גם ב-ynet

שתפו‬        

רוצים גישה חופשית למערכי שיעור ופעילויות נלוות הקשורות לסיפור זה?

הרשמה בחינם
הוסיפו סיפור למועדפים

מילון מושגים


מערכים קשורים

thumbnail

להפסיק להזיז את השעון עדויות חדשות על הנזק הכלכלי, הבריאותי והחברתי שבהזזת השעון גורמות לכך שברחבי העולם נפרדים משעון הקיץ ועוברים לשעה אחידה כל השנה. מתי זה יקרה גם בישראל?

thumbnail

מלכלכים ובוכים מי הם הישראלים שיוצאים לטבע ומשאירים אחריהם פסולת? מחקר חדש שמתפרסם כאן לראשונה חושף את האמת הלא נעימה: האנשים האלה הם אנחנו

thumbnail

המים של המאיה משבר שכלל את זיהום מקורות המים נחשב לאחת הסיבות לקריסת אימפריית המאיה האדירה. מה אפשר ללמוד מהטרגדיה שלהם כדי לשמור על המים שלנו?