צמחונים חיים יותר

ינואר 10, 2016

טוב, כרגע זה נכון רק אצל זוחלים, כך אומר פרופ' שי מאירי שעמד בראש מחקר בינלאומי למציאת המאפיינים של אריכות חיים אצל לטאות ונחשים. ביום שני הוא יספר על המחקר בהרצאה במרכז חמד"ע בתל אביב


לפי הגדרות המחקר הזה, תזונה צמחונית היא כזו שלפחות 50% ממנה מקורה בעולם הצומח, מה שאומר שאפילו בני אדם הם צמחונים. צילום: somaholiday, Flickr
לפי הגדרות המחקר הזה, תזונה צמחונית היא כזו שלפחות 50% ממנה מקורה בעולם הצומח, מה שאומר שאפילו בני אדם הם צמחונים. צילום: somaholiday, Flickr

 

ב-4 באוגוסט 1997 הלכה לעולמה ז'אן לואיז קלמן מצרפת. היא לא הייתה אדם חשוב במיוחד חוץ מהעובדה שביום שמתה היא הייתה בת 122 שנים ו-164 ימים. ולעניין אחר לגמרי: הספנודון הוא זוחל בסכנת הכחדה שחי בעיקר באיים סמוך לניו זילנד. משקלו עד קילוגרם, אורכו מגיע ל-60 סנטימטרים, וחייו נמשכים כמאה שנים. אז מה הסוד של הספנודון והאם הסוד הזה קשור לאריכות החיים של גברת קלמן?

פרופ' שי מאירי, ד"ר ינון שרף וד"ר ענת פלדמן מהמחלקה לזואולוגיה באוניברסיטת תל אביב עמדו בראש קבוצת חוקרים בינלאומית שחקרה את תוחלת החיים של לטאות ושל נחשים. הם בדקו יותר מאלף מינים והגיעו לכמה מסקנות מעניינות: קודם כול, ככל שהיצור גדול יותר כך הוא חי זמן רב יותר.

עוד נכתב במחקר שהתפרסם במגזין המדעי Global Ecology and Biogeography שמאריכי החיים מתחילים להתרבות בגיל מאוחר יותר ומטילים ביצים בתדירות נמוכה מאשר אלה שחייהם קצרים, שבכל הטלה יש מעט ביצים ושבסופו של דבר יש גם מעט צאצאים חיים. יש בזה היגיון, אומר פרופ' מאירי, מפני שהרבייה דורשת משאבים גדולים ואם נעשה בהם שימוש רב הגוף יהיה עמיד פחות בפני פגעי הגיל.

טמפרטורת הגוף חשובה לאורך החיים של הזוחלים, ואלה שאצלם היא גבוהה יחיו פחות מאשר קרוביהם שמקפידים על טמפרטורת גוף נמוכה. גם טמפרטורת הסביבה משפיעה באותו האופן, כלומר כשקר יותר הזוחלים חיים זמן רב יותר. אבל זו מין תרמית, מסביר פרופ' מאירי – אצל היצורים שחום הגוף שלהם נמוך יש באמת פעילות נמוכה של תהליכים מטבוליים ושל חמצון, אבל הם נכנסים לתרדמת חורף ואז ההזדקנות נעצרת כמעט לגמרי.

אני צמחוני!

רבייה דורשת הרבה משאבים ולכן גורמת הזדקנות מהירה. צילום: Sid Mosdell, Flickr
רבייה דורשת הרבה משאבים ולכן גורמת הזדקנות מהירה. צילום: Sid Mosdell, Flickr

הממצא שהוא כנראה הכי מעניין היה הקשר שבין תזונה ואריכות ימים. החוקרים בדקו את מזונם של הלטאות והנחשים, וראו שזוחלים צמחוניים חיים יותר מאשר אלה שתזונתם כוללת אחוזים גבוהים של בשר. הקריטריון להגדרת צמחונות היה תזונה שיותר מ-50% ממנה הם ממקור צמחי. זו הגדרה מתירנית, מסביר פרופ' מאירי, שכן לפיה גם כל בני האדם הם צמחונים – אפילו אלה שנחשבים קרניבורים מושבעים.

החוקרים שילבו את כל הממצאים למסקנה אחת, והשורה התחתונה הייתה שזוחלים גדולים שתזונתם צמחונית, שמגיעים לבגרות מינית מאוחרת, מתרבים בתדירות נמוכה ויש להם מעט צאצאים, ושטמפרטורת הגוף שלהם נמוכה – חיים יותר מאשר זוחלים שאינם בעלי התכונות האלה.

אז אולי כדאי לכולנו לנהוג באותה הצורה (חוץ מהורדת טמפרטורת הגוף, שזה משהו שאנחנו לא ממש יכולים לשלוט בו)? פרופ' מאירי משועשע מהעניין אבל לא מציע להשליך ממסקנות המחקר הזה על יונקים בכלל ועל בני אדם בפרט. "זה אזור אחר לגמרי", הוא אומר, "ואפילו בתחום הזוחלים נדרש עוד הרבה מחקר כי לגלות את הקשר המדויק בין כל המרכיבים האלה. אבל בהחלט יהיה מעניין לבחון את זה גם אצלנו".

שתפו‬        

רוצים גישה חופשית למערכי שיעור ופעילויות נלוות הקשורות לסיפור זה?

הרשמה בחינם
הוסיפו סיפור למועדפים

מילון מושגים


פויקלותרמים

מערכים קשורים

thumbnail

להפסיק להזיז את השעון עדויות חדשות על הנזק הכלכלי, הבריאותי והחברתי שבהזזת השעון גורמות לכך שברחבי העולם נפרדים משעון הקיץ ועוברים לשעה אחידה כל השנה. מתי זה יקרה גם בישראל?

thumbnail

ממה מיוצר הדבש שאנחנו אוכלים? מאילו פרחים אוכלות דבורי הדבש של ישראל? מי הם חובבי דבש הבצל בארץ, ואיזה סוג של דבש יוקרתי נמכר למדינות ערב? למה דבש מיובא לישראל, למרות ריבוי הכוורות כחול-לבן? ומה נעשה כיום כדי להעשיר את תזונתן של הדבורים? מיוחד לראש השנה

thumbnail

הגפנים שמצליחות לנצח את הקיץ מחקר ישראלי חדש חושף כיצד מצליחות גפנים לשרוד היטב בתנאי היובש של הקיץ הישראלי – אך האם הן יצליחו לשגשג גם כשהתנאים יחמירו משמעותית בגלל משבר האקלים?