דר אביעד הדר

המחבת שעלולה להרוס לך את הדיאטה

מאי 14, 2018

מחקר חדש חושף שדליפת ציפוי ממוצרי טפלון למזון עלולה להיות קשורה לעלייה במשקל. האם באמת יש סיבה לדאגה?


 

רבים מאתנו מצליחים לרדת במשקל אך לעיתים קרובות הדיאטות לא מחזיקות והתוצאות לא נשמרות לאורך זמן. מתברר שבזמן שאנחנו מתלבטים בין דל שומן לנטול שומן, יש חומרים אחרים לחלוטין שמשפיעים על המשקל שלנו. במחקר קליני ראשון מסוגו נמצא כי מוצרי טפלון עלולים להיות קשורים לקושי במאמצי ההרזיה.

כימיקלים המשמשים לציפוי סירים ומחבתות, שטיחים עמידים בפני כתמים, ואריזות מזון עשויים לתרום לרמות גבוהות של השמנת יתר על ידי שיבוש יכולתו של הגוף לשרוף קלוריות, כך טוענים מדענים מאוניברסיטת הרווארד.

החוקרים בחנו את ההשפעות של חומרים פרפלואורואלקיליים (PFASs), המשמשים בין היתר לציפויי טפלון, שכבר עורר בעבר דאגות בקרב כמה מומחי בריאות. הדאגות עלו לאחר מספר ניסויים בבעלי חיים ומחקרי תצפית שקשרו את החומר לסרטן, כולסטרול גבוה ובעיות במערכת החיסון.

מעקב אחר דיאטות

במחקר האחרון, פרופ' צ'י סאן, תזונאי המתמחה בגורמי הסיכון לסוכרת, להשמנת יתר ולמחלות לב וכלי דם, ניתח רשומות עבור 621 אנשים הסובלים מעודף משקל ושמנים, שבילו שישה חודשים בדיאטה. כל משתתפי המחקר הנוכחי היו חלק מניסוי קליני קודם שנערך בתחילת שנות ה-2000 על מנת להשוות בין יעילות של סוגי דיאטה שונים.

כימיקלים המשמשים לציפוי סירים ומחבתות, שטיחים עמידים בפני כתמים, ואריזות מזון עשויים לתרום לרמות גבוהות של השמנת יתר על ידי שיבוש יכולתו של הגוף לשרוף קלוריות, כך טוענים מדענים מאוניברסיטת הרווארד. תצלום: Gabriel Gurrola on Unsplash

כצפוי, לאחר השלמת חצי שנת דיאטה הנבדקים במחקר איבדו משקל ולאחר זמן מה החזירו חלק ממנו. בממוצע המשתתפים איבדו 6.4 קילוגרמים ותוך כשנה וחצי החזירו כמחצית ממה שאיבדו. אלא שכאן הגיעה התגלית הפחות הצפויה, הנבדקים שהעלו בחזרה את המשקל הגבוה ביותר לאחר הדיאטה היו בעלי הרמות הגבוהות ביותר של חומרים פרפלואורואלקיליים בדם וההשפעות הללו היו מובהקות יותר אצל קבוצת הנשים.

על פי המחקר שפורסם בכתב העת Plos Medicine, נשים עם הרמות הגבוהות ביותר של החומר צברו מחדש כ-2 קילוגרמים יותר מנשים עם הרמות הנמוכות ביותר שלו בדם. החוקרים הראו כי הנשים עם רמות הגבוהות של החומר בדם שלהם שרפו גם קלוריות לאט יותר מהשאר, כפי שנמדד על ידי קצב חילוף החומרים בזמן מנוחה.

"חומרים כימיים אלו עשויים להוביל לעלייה מהירה יותר במשקל לאחר דיאטה", אמר פרופ' סאן בראיון לעיתון הגארדיאן הבריטי. "זה מאוד קשה להימנע מחשיפה לחומרים אלו,  אבל אנחנו צריכים לנסות".

"בדרך כלל אנו חושבים על PFASs במונחים של בעיות בריאותיות נדירות כמו סרטן, אך נראה כי הם גם ממלאים תפקיד בהשמנת יתר, בעיה בריאותית מרכזית הניצבת בפני מיליונים ברחבי העולם" הוסיף פרופ' פיליפ גרנדג'אן, שהיה שותף לעריכת המחקר.

לא חייבים להיפטר מהמחבת

"אף על פי שהממצאים מסקרנים, לא ניתן לדעת על סמך המחקר הזה האם קיים קשר סיבתי בין החומרים לבין העלייה במשקל שנצפתה במחקר." אומרת ד"ר חגית אולנובסקי יועצת לניהול סיכוני בריאות וסביבה ומנהלת הפורום הישראלי לתזונה בת קיימא. "כפי שמציינים החוקרים, קיים פוטנציאל שלפחות חלק מהממצאים נובעים ממתאם (קורלציה) ולא מסיבתיות, אולם יחד עם זאת הממצאים חשובים ויכולים לשמש בסיס טוב למחקרים נוספים וממוקדים יותר שיבחנו את אופי הקשר בין החשיפה ל-PFAS לבין השמנה".

בשלב זה יש צורך במחקרים נוספים שיראו על קשר סיבתי ברור, על מנת לוודא האם הכימיקלים האלו עלולים לשבש את תהליכי ויסות משקל הגוף והמטבוליזם באופן משמעותי. במחקר נמצא רק הקשר הקליני הראשוני בין רמות הבסיס של הכימיקל בדם ובין עלייה במשקל לאחר סיום הדיאטה ולקצב חילוף החומרים במנוחה.

למרות הממצאים המדאיגים, בפועל, על בסיס נתונים שנאספו על ידי הרשות האירופית לבטיחות מזון, החשיפה לחומרים מסוג זה באירופה היא נמוכה בהרבה מהרף המקסימלי שנקבע לצריכה יומית הנחשבת לבטוחה בבני אדם (TDI).

ד"ר אולנובסקי מזכירה כי "אין צורך להיפטר מיד מכל מחבתות הטפלון שיש לנו בבית, אם מצבן טוב ואין בהן שריטות או פגמים בולטים. אולם מומלץ להפחית את החשיפה לחומר באמצעות שמירה הדוקה על הוראות הטיפול, השטיפה והניקוי של מחבתות וסירים, כדי לוודא זליגה מינימלית של ה-  PFAS מהטפלון למזון".

בעקבות הכתבה ב"זווית" הסיפור פורסם גם ב-וואלה!

שתפו‬        

רוצים גישה חופשית למערכי שיעור ופעילויות נלוות הקשורות לסיפור זה?

הרשמה בחינם
הוסיפו סיפור למועדפים

מילון מושגים


מערכים קשורים

thumbnail

להפסיק להזיז את השעון עדויות חדשות על הנזק הכלכלי, הבריאותי והחברתי שבהזזת השעון גורמות לכך שברחבי העולם נפרדים משעון הקיץ ועוברים לשעה אחידה כל השנה. מתי זה יקרה גם בישראל?

thumbnail

לילה טוב? במחקר ישראלי חדש נמצא קשר בין זיהומי אור ורעש לבין שינה קצרה יותר ודיווחים על קשיי שינה באזורים עירוניים בארץ. מה צריך לקרות כדי שכולנו נוכל לישון טוב יותר?

thumbnail

סיגריות נגד הטבע מעשנים, הנה עוד סיבה טובה להיגמל: בדלי סיגריות שמושלכים לקרקע לא רק יוצרים לכלוך, אלא גם פוגעים בהתפתחות התקינה של צמחים בסביבתם