יהונתן שר

החיפוש אחר העצים הגבוהים בישראל

נובמבר 16, 2021

בסקר קרקעי חדש שמסתמך על תצלומי לוויינים של נאס"א אותרו העצים הגבוהים ביותר בישראל. באילו עצים מדובר, איפה אפשר לראות אותם? ומה מגביל את הגדילה שלהם ושל חבריהם מצמיחי העלים?


עצים מחזיקים בכמה מהשיאים המרשימים ביותר בעולם הטבע, והם היצורים הזקנים ביותר, הכבדים ביותר והגבוהים ביותר בכדור הארץ. שריפה שהשתוללה לאחרונה בפארק הלאומי רדווד שבקליפורניה העמידה בסיכון את אחד ממחזיקי השיאים: "היפריון", עץ סקויה נאה (Sequoia sempervirencs) שגובהו עומד על יותר מ-115 מטר – ושמתגאה בתואר העץ הגבוה בעולם. המאמצים להגן עליו ועל אחיו התמירים היו אינטנסיביים, ולא בכדי: קשה שלא לאהוב את העצים הגבוהים.

בסקר ארצי חדש, שבו נעשה שימוש במידע שנאסף על ידי נאס"א, ושפורסם בכתב העת "יער" של קק"ל, אותרו העצים הגבוהים ביותר בישראל. בסקר נמצא שמדובר בעצי אקליפטוס שגדלים בעמק החולה, שמגיעים לגובה של מעט יותר מ-50 מטר. מדוע הם גדלים דווקא שם? ולמה עצי סקוויה בגובה של מעל 100 מטר לא גדלים בישראל?

"הסקר שנערך בישראל הוא תולדה של מסע שהתחיל לפני עשור". אורן ברוטיה ביער ברעם, צילום: הילה גיל-קליין

כדי לשרוד, עצים מזרימים בתוכם מים – ממעמקי האדמה ועד לעליהם הגבוהים ביותר. "כאשר מים מתאדים מן העלה אל האוויר, נוצר ואקום בצינורות התובלה של העץ – מה שגורם למים להיכנס לשורשים", מסביר ד"ר תמיר קליין מהמחלקה למדעי הצמח והסביבה במכון ויצמן למדע. "הדבר דומה לדרך שבה אנחנו מפעילים ואקום באמצעות הפה על קש של משקה". לדבריו, ככל שהעץ גבוה יותר, גם המתח שמופעל עליו עוצמתי יותר – והעץ לא מסוגל לעמוד במתח שנמצא מעבר לרמה מסוימת. בנוסף, מים שנמצאים תחת מתח כה גבוה הם לא יציבים, והם יכולים להפוך לגז, וליצור בועות שחוסמות את מעבר המים והורגות את העץ. כשאחוז המים באדמה גדול יותר יש צורך במתח נמוך יותר לשאיבתם, ולכן, על פי תיאוריה שמכונה המגבלה ההידראולית על גובה עצים, ככל שזמינות המים גדולה יותר – כך גם העץ יכול לצמוח לגובה רב יותר.

"הסקר שנערך בישראל הוא תולדה של מסע שהתחיל לפני עשור", אומר קליין, שהוביל את המחקר בשיתוף ד"ר מיכאל ספרינצין ואילון כלב מקק"ל. הוא מספר שב-2011, נאס"א שיגרה לוויין שמטרתו הייתה למדוד את עובי שכבת הקרח שבקטבים. כיוון שהחיישן של הלוויין היה מסוגל להבחין בין גובה הקרקע לבין הגובה של מה שנמצא מעל הקרקע (בין אם זה קרח, בניינים – או עצים), המדענים של נאס"א הבינו שאפשר להשתמש בו גם כדי לייצר מפה של גובה חופות היער בעולם. "יצרתי איתם קשר כבר ב-2011, ובסופו של דבר, ב-2015 עבדתי עם המפה שהם ייצרו, יחד עם עמיתים משווייץ". לדבריו, הוא ועמיתיו השתמשו בנתונים של נאס"א, וכן בהערכות של כמות המים במקומות שונים בכדור הארץ, כדי לבחון את תיאוריית המגבלה ההידראולית על גובה עצים. "מצאנו התאמה מלאה בין גובה ממוצע של עצים לבין זמינות מים בקרקע – ממצאים שתומכים בתיאוריה".

אקליפטוס בגובה 50 מטר

קליין השתמש במפה שנאס"א יצרה כדי לאתר את האזורים שהעצים הגבוהים ביותר בישראל צומחים בהם. "יצאנו לסייר בחלקות שזוהו כגבוהות ביותר, וגם במקומות אחרים שידענו מניסיון שנמצאים בהם עצים גבוהים שלא גדלים בצפיפות (ולכן לא בהכרח אותרו על ידי הלוויין של נאס"א, שמכמת את הגובה הממוצע של השטח – י.ש.), ומדדנו את העצים הגבוהים ביותר באמצעות מד לייזר", הוא מספר. בהתאם לתאוריית המגבלה ההידראולית חלקות עם עצים שגבוהים מ-20 מטר זוהו על ידי הלוויין רק בשלושה אזורים עיקריים, שמתאפיינים באקלים גשום יותר: הכרמל ורמות מנשה, הגליל העליון (באזור מירון והגליל המערבי) והחרמון.

העץ הגבוה ביותר שאותר בסקר – ומכאן, העץ הגבוה ביותר שידוע עליו בישראל, הוא אקליפטוס המקור (Eucalyptus camaldulensis) שגדל בשמורת החולה ושמיתמר לגובה של 51.2 מטר. לפי החוקרים, הגובה יוצא הדופן של העץ הזה ושל העצים בסביבתו מוסבר על ידי מספר גורמים. ראשית, המין הוא מלכתחילה כזה שמסוגל לצמוח לגובה. שנית, עמק החולה מתאפיין בקרקע פורייה, שאוגרת מים גם בקיץ. בנוסף, העצים בחלקה צפופים במיוחד – כך שהתחרות על משאב האור גורמת להם לצמוח לגובה. ולבסוף, העצים שנמדדו בחלקה הם מהוותיקים שניטעו בישראל – עוד בימים שבהם האקליפטוסים יובאו לארץ מאוסטרליה בניסיון לייבש את הביצות.

העץ הגבוה ביותר ממין מקומי שנמצא בסקר הוא ברוש מצוי (Cupressus sempervirens) שגובהו עומד על 43.6, מטר שגדל בנחל השופט שברמות מנשה. "כמעט כל העצים הגבוהים שמצאנו בישראל גדלים ליד נחל או מקווה מים, שבלעדיהם קשה לצמוח לגובה בתנאים שקיימים בארץ", משתף קליין.

בנוסף לחלקת האקליפטוסים הגבוהה שנמצאת בעמק החולה, בקרבת שער השמורה, קליין ממליץ למי שמעוניינים לראות עצים גבוהים ומרשימים לטייל ביער בירייה שליד צפת, שם גדלים אורנים שגובהם עומד על מעל 30 מטר, או בנחל כזיב, שם גדלים עצי דולב בגובה של עד 25 מטר.

העץ הגבוה ביותר שידוע עליו בישראל הוא אקליפטוס המקור שגדל בשמורת החולה, שמיתמר לגובה של 51.2 מטר. צילום: הילה גיל-קליין

ממצים את הפוטנציאל שלהם

לפי קליין, ממצאי הסקר מראים שבהשוואה ליערות שגדלים באזורים עם תנאים דומים בעולם, מצבם של יערות ישראל הוא טוב. "היערות בארץ הם לרוב גבוהים מהממוצע העולמי של יערות באקלים דומה – שזה מעודד, מפני שמשמעות הדבר היא שלעצים יש תנאים טובים והם מגיעים למיצוי הפוטנציאל שלהם", הוא מסביר.

יחד עם זאת, לא ברור כלל שהעצים הגבוהים של ישראל ימשיכו לגבוה ולשגשג, וזאת מפני שהם רגישים יותר לתנאי יובש מאשר עצים נמוכים. עליית הטמפרטורות שצפויה בישראל כחלק ממשבר האקלים העולמי עלולה לגרום לכך שעצים גבוהים יתייבשו, ושעצים חדשים לא יצליחו לצמוח לאותם הגבהים. בנוסף, עשרות אלפי עצים מוסיפים להיכרת בישראל בכל שנה למטרות בנייה ופיתוח.

"כרגע, הצמחייה בישראל עדיין לא הגיעה לשיא שלה", אומר קליין. "עצים הם אורגניזמים מאריכי חיים, שזקוקים למאות שנים כדי לממש את הפוטנציאל שלהם – בעוד שאנחנו, בעולם האנושי, משנים הכול מהר ומוחקים יערות שלמים במחי יד. זה דבר שאנחנו צריכים לחשוב עליו בתור עם, שמסתכל אל עתידו – האם אנחנו רוצים לראות סביבנו רק בניינים מבטון, או שאנחנו מעוניינים גם ביערות ובעצים גבוהים?"


בעקבות הכתבה ב"זווית" הסיפור פורסם גם ב-הארץ
שתפו‬        

רוצים גישה חופשית למערכי שיעור ופעילויות נלוות הקשורות לסיפור זה?

הרשמה בחינם
הוסיפו סיפור למועדפים

מילון מושגים


מערכים קשורים

thumbnail

להפסיק להזיז את השעון עדויות חדשות על הנזק הכלכלי, הבריאותי והחברתי שבהזזת השעון גורמות לכך שברחבי העולם נפרדים משעון הקיץ ועוברים לשעה אחידה כל השנה. מתי זה יקרה גם בישראל?


מחרחב מורים

thumbnail

חילזון המחמד שלי משבר הקורונה גרם לאנשים רבים ברחבי העולם להתחיל לגדל חלזונות (ולתעד אותם ברשתות החברתיות, כמובן). אז מה כדאי לדעת על היצורים הקטנים האלה לפני שמכניסים אותם הביתה?