אנטיביוטיקה בחצר הבית

16/02/2015

אי אפשר לגדל במעבדה את רוב המיקרואורגניזמים שבאדמה. בתמונה: תא הגידול שבו השתמשו החוקרים כדי לגדל ולבודד את המיקרואורגניזמים באדמה עצמה. צילום: Slava Epstein, Northeastern University

אנו נמצאים על ספו של עידן חדש-ישן, שבו אנטיביוטיקה כבר אינה משפיעה על חיידקים מחוללי מחלות. זה קורה בגלל השימוש המסיבי בתרופות אנטיביוטיות בעשורים האחרונים, יכולתם של החיידקים לפתח עמידות כלפיהן והעובדה שבעשורים האחרונים כמעט שלא פותחו תרופות מסוגים חדשים. בדיוק בגלל זה ניתוחים פשוטים כמו הסרת תוספתן עלולים לגרום מוות.

חוקרים מארה”ב גילו 25 סוגים חדשים של אנטיביוטיקה יעילה נגד חיידקים פתוגניים (מחוללי מחלות). ויותר משמח – נמצא שהחיידקים אינם מצליחים לפתח עמידות נגד אחת מהן. כמו ברוב סוגי האנטיביוטיקה שהתגלו עד עתה, גם המקור של אלה הוא במיקרואורגניזמים. במקרה הזה, הם התגלו בחצר הבית של אחת החוקרות בבוסטון.

מחקר זה מוכיח שאפשר למצוא ערך גם במיני היצורים החיים הכי קטנים, שאין להם אפילו שם ושעלינו לתת את הדעת על מאות ואף אלפי מיני היצורים החיים שנכחדים כל שנה עקב פעילות אנושית. אולי אנחנו מכחידים את המושיעים הפוטנציאליים שלנו?

למאמר המקורי לחצו כאן.

מילון מושגים

אנטיביוטיקה עמידות

האם הגיע הזמן להפסיק להזיז את השעון? עדויות חדשות על הנזק הכלכלי, הבריאותי והחברתי שבהזזת השעון גורמות לכך שברחבי העולם נפרדים משעון הקיץ ועוברים לשעה אחידה כל השנה. מתי זה יקרה גם בישראל?

קוקייה ללא גבולות קוקייה נמרצת במיוחד חצתה בשנה האחרונה 26 אלף קילומטר וביקרה ב-16 מדינות. בדרך, היא הפכה לכוכבת רשת בינלאומית וסיפקה עוד מידע חשוב על דפוסי הנדידה של הציפורים בעולם