חזרה לרשימה >


ד"ר אחיק דורצ'ין

אנטומולוג (חוקר חרקים), מנהל אוסף הדבורים במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, אוניברסיטת תל אביב

11/05/2021 document ניוזלטר-זווית-בחינוך-מאי-2021.pdf thumbnail


מהם תחומי העיסוק שלך?
"אני מתמחה בטקסונומיה וסיסטמטיקה של דבורים, כלומר אני חוקר את הקשרים האבולוציוניים בין מינים שונים של דבורים, את התכונות המאפיינות אותם, וכיצד תכונותיהם השתנו במהלך האבולוציה."

איך הגעת לתחום?
"קיבלתי השראה מאבא שלי שהוא טקסונום חובב של חיפושיות ומאחותי הגדולה שהיא חוקרת יתושי עפצים."

"החרקים היא הקבוצה הגדולה ביותר בטבע, ומגוון המינים האדיר ריתק אותי. בייחוד האסתטיקה שלהם, החרקים הם פשוט בע״ח מדהימים ביופיים."

בונוסים בעבודה: 
"העבודה שלי נעשית מתוך תשוקה לחקור את הדבר שהכי מעניין אותי. היא משלבת עבודת שדה בתנאים אופטימליים – במהלך שיא עונת הפריחה בטבע, ועבודת מעבדה, שבה אני מסתכל על הדבורים מקרוב, לומד את המורפולוגיה החיצונית שלהן וגם את הגנטיקה שלהן בעזרת כלים מולקולריים."

"מינים רבים של דבורים לא תוארו עדיין באופן רשמי וחלק מהעבודה שלי היא לתאר את תכונותיהם ולתת להם שמות מדעיים. אי אפשר להכיר לעומק את כל המינים הקיימים ואני שולח חלק מהדבורים למומחים אחרים לצורך הגדרה. כאשר מומחה מתאר מין חדש הוא יכול לבחור לקרוא לו ע״ש חוקר אחר, וכך כבר קרויים על שמי שני מינים של דבורים – Nomada dorchini ו- Lasioglossum dorchini."

מהי חשיבותן של דבורים למערכת האקולוגית?
"הדבורים הן קבוצת המאביקים הגדולה והחשובה ברוב חלקי העולם. צמחים רבים לא יכולים לפרות, לחנוט פרי ולהתרבות ללא עזרת מאביקים, בעיקר דבורים, שמעבירים את האבקה מהאבקן בפרח אחד לצלקת בפרח אחר מאותו המין. הצמחים מהווים חלק חשוב מבית הגידול בכל מערכת אקולוגית יבשתית (לרבות מקור מזון, מחסה וכולי), ורבייה מוגבלת של צמחים תוביל לדרדור המערכת האקולוגית כולה."
 
מהי התופעה של היעלמות הדבורים? ומה מצבן כיום בארץ ובעולם?
"התופעה הזו נוגעת רק לדבורת הדבש המערבית, שהיא אמנם חשובה לאדם כי היא המאביק המסחרי העיקרי שבו אנו משתמשים להאבקת גידולי חקלאות רבים, אבל מדובר במין אחד בלבד. יתר המינים, כ-20 אלף מינים בכל העולם, מאוימים בעיקר על ידי אובדן בתי גידול טבעיים. ניצול שטחי טבע לצרכי האדם, בייחוד לחקלאות אינטנסיבית, מוביל לשינוי קיצוני של בית הגידול ולדחיקה של רוב דבורי הבר עקב מחסור בצמחי המזון, שהם צמחי בר, ואתרים מתאימים לקינון."

"בארצות מתועשות כמו במערב אירופה ובצפון אמריקה מינים רבים של דבורים נמצאים בירידה וחלקם כבר נכחדו. בארץ, אין לנו מידע מספיק, אבל קרוב לוודאי שאוכלוסיות דבורי בר שונות נעלמו מאתרים רבים באזור הים תיכוני (מקו באר שבע צפונה) עקב פיתוח חקלאי ועירוני אינטנסיביים. לאחרונה נמצא שישראל היא המדינה הכוללת את מספר מיני הדבורים הגבוה ביותר בעולם ביחס לגודלה, כ-1000 מינים, ולכן יש לנו הרבה מה לאבד אם לא נשכיל לשמור על שטחי הטבע."

האם דבורת הדבש היא מין פולש?
"מין פולש הוא אופורטוניסט שמתרבה במהירות ודוחק מינים מקומיים לאחר המעבר. דבורת הדבש המערבית לא עונה על ההגדרה של מין פולש כי היא לא יכולה להתקיים כיום בטבע ללא עזרת האדם עקב רגישותה לטפילים ולגורמי מחלה. דבורת הדבש היא מין מקומי בישראל, אבל כיום כל דבורי הדבש בישראל מגודלות בכוורות. עם זאת, גידול אינטנסיבי של דבורי דבש עלול להוביל לצפיפות גבוהה של פועלות, ניצול יתר של משאבי הפריחה והפצת וירוסים שיפגעו באוכלוסיות דבורי בר רגישות."

עובדה מפתיעה על… דבורים
"לדבורים, וגם לקרובותיהן הצרעות והנמלים, מערכת רבייה ייחודית בעולם החי המכונה הפלו-דיפלואידית. הזכרים מתפתחים מביצים לא מופרות ונושאים מטען גנטי יחיד, כלומר הם הפלואידים, בעוד הנקבות מתפתחות מביצים מופרות ונושאות מטען גנטי כפול, כלומר הן דיפלואידיות (כמונו למשל). הנקבה, האם, יכולה לבחור אם להפרות את הביצה או לא להפרות אותה לפני ההטלה וכך היא יכולה לשלוט ביחס הזוויגים של הצאצאים שהיא מעמידה. נמצא שבתנאי סביבה ירודים יחס הזכרים לנקבות עולה כי הם יותר ״זולים״ אנרגטית לייצור מאשר הנקבות."

כתבות בהן אחיק מרואיין: פרחים במקום דשאאסור לקטוף את דבורי הבר

למדריך דבורי הבר בישראל שנכתב על ידי אחיק: https://bit.ly/3eisulP

20190405_102739
דבורה מחושית (מחושית הוא שם הסוג בעברית) מהמין Eucera boyadjiani המבקרת בפרח של סומקן ענקי. צילום: אחיק דורצ׳ין.
מין זה הוגדר כנמצא בסכנת הכחדה חמורה בישראל במסגרת רשימת המינים האדומים של חסרי חוליות בישראל.


הבא קודם


הירשמו לניוזלטר שלנו

    עקבו אחרי זווית