חזרה לרשימה >


ד"ר יעל פרג כהן-מינץ

סגנית דיקן בית הספר לקיימות במרכז הבינתחומי הרצליה

01/11/2019 document ניוזלטר-זווית-בחינוך-נובמבר-2019.pdf thumbnail


מהם תחומי המחקר שלך? "המחקרים שלי עוסקים במדיניות משק האנרגיה ושינוי אקלים. תחת נושא גג זה המחקר שלי מתמקד בשלושה תחומים עיקריים":

1) שווקי אנרגיה עתידיים – כיצד יראה שוק החשמל העתידי, כשכבר לא יהיו הרבה תחנות כוח גדולות שפועלות על פחם וגז טבעי כפי שיש כיום, ומה תהיה ההשפעה של מבנה שוק החשמל העתידי על הסביבה, החברה והכלכלה.

2) התנהגות צרכני אנרגיה – איך מקדמים באמצעים טכנולוגיים ואחרים צריכה יעילה וחכמה של אנרגיה במשקי בית. הסרטון הבא מתאר בקצרה את מחקרה של ד"ר פרג כהן-מינץ על מדיניות "מסחר פחמן" כאמצעי לשנות נורמות התנהגות של צרכני אנרגיה: קישור

3) מעבר לחברה דלת פחמן –  כיצד ניתן לעשות את המעבר לחברה שפליטות הפחמן שלה נמוכות. "יחד עם קולגה, פיתחנו מסגרת תיאורטית שנקראת 'שינוי מהאמצע כלפי חוץ', שבניגוד לגישות הקיימות של שינוי שמגיע "מעלה כלפי למטה" (למשל, מהממשלה) או "מלמטה למעלה" (למשל, מהאזרחים) מתמקדת ב'שחקני אמצע'. שחקני אמצע הם לא יצרני אנרגיה וגם לא צרכנים שלה, אלא שחקנים אחרים שיכולים להיות סוכני שינוי  ולהשפיע על האופי שבו אנו מיצרים צורכים חשמל, כמו למשל ארכיטקטים או, להבדיל, מנהיגים דתיים. המחקר בודק איך הם יכולים להניע שינוי מהאמצע כלפי מעלה, כלפי מטה ולצדדים." גם עבור מחקר זה הופק סרטון קצר: קישור.
"בנוסף לשלושת תחומים אלו, אני גם עורכת מחקרים שעוסקים בצריכה של כלים חד-פעמיים ומים מבוקבקים."

מדי עבודה: "אין מדי עבודה. העבודה היא בעיקר מול המחשב."

איך הגעת לתחום? "הסיבה שמשכה אותי להתמקד במשק האנרגיה היא הקשר ההדוק שלו לשינוי האקלים. היות והמאבק בשינוי האקלים כרוך בהפחתת פליטות גזי החממה, וכיום 70% מגזי החממה מקורם במשק האנרגיה (תחבורה, תעשייה, חשמל) ברור שכל מדיניות שינוי אקלים מחייבת שינוי במשק האנרגיה. התשובה לשאלה איך עושים שינוי במשק האנרגיה מבלי לפגוע באורח החיים שלנו – היא לא פשוטה ונמצאת בליבת המחקרים שלי".

בונוסים בעבודה: "הבונוס העיקרי הוא שאני נחשפת לחזית הקִדמה, כלומר לחידושים 'החמים' בתחום. בנוסף, המחקר שלי מאוד יישומי, אני מתעסקת בדברים שיש להם השפעה על החיים האמיתיים מחוץ לגבולות המעבדה – אני עובדת עם אנשים אמיתיים, שצורכים חשמל, ואני מנסה להשפיע על הצריכה שלהם. התחושה שאני מתעסקת בדבר חשוב מאוד מספקת."

"העבודה שלי בתור מרצה מפגישה אותי עם סטודנטים בעלי מוחות רעננים, שבאים עם רעיונות שונים  ומעניינים ושמאתגרים אותי. מבחינתי זה בונוס גדול."

טרנד עכשווי בתחום המחקר שלך: "החדירה המאסיבית של אנרגיות מתחדשות משפיעה באופן מהותי  על האופן שבו אנו מיצרים ומנהלים את משק האנרגיה ויש לה השלכות גם על צריכת אנרגיה. בעתיד הלא רחוק שווקי החשמל יהיו שווקים מבוזרים, מרובי יצרנים קטנים ורשתות חשמל מקומיות (micro-grid), שכונתיות או אזוריות. כלומר הפקת החשמל תעשה קרוב לאזור בו היא נצרכת. בעידן של אנרגיות מתחדשות, היכולת להתאים בין הביקוש לצריכה – כלומר הגמישות –  תהיה חשובה מאוד ליציבות ואמינות רשת החשמל . המחקרים שלי רלוונטים כיוון שהם עוסקים בין השאר בגמישות ביקושים ואיך ניתן למקסם אותה לטובה הצרכנים והמערכת."

כתבות שבהן יעל מופיעה: כור גרעיני ליד הבית?



הבא קודם


הירשמו לניוזלטר שלנו

    עקבו אחרי זווית