תמר לביא

רכב נגד שטח

אוגוסט 10, 2019

מה קורה כשג'יפים וכלי רכב אחרים יורדים מהשבילים המסומנים ודורסים בתי גידול של בעלי חיים וצמחים?


 

כאשר הטמפרטורה מטפסת, כמות המטיילים שבוחרים ללכת ברגל בשמורות טבע ובאתרי טבע אחרים יורדת, וכמות רכבי השטח שיוצאים לטייל עולה.

נוסף למזגן, למוזיקה ברדיו ולמושבים הנוחים, נסיעה ברכבי שטח מאפשרת למטיילים להגיע לאזורים מיוחדים שפחות נגישים למטיילים שסומכים רק על שתי רגליהם. אך לחוויית הארבע על ארבע יש גם היבטים שליליים. "כל סטייה של רכב מהשביל המסומן עלולה להוביל לשינוי ולפגיעה בנוף" אומר דותן רותם, אקולוג שטחים פתוחים מרשות הטבע והגנים. הפגיעה בנוף יכולה לבוא לידי ביטוי בשינוי בצמחייה, במבנה הקרקע ואף בהשארת עקבות הצמיגים בשטח. רותם מוסיף כי "שיקום של נופים שנפגעו עלול להמשך שנים רבות".

מעבר לפן האסתטי, פגיעה פיזית בקרקע עלולה לגרום לפגיעה בבעלי החיים שחיים באזור ובצמחייה המקומית. כאשר אנו סוטים מהשבילים בכלי הרכב שלנו, אנו עלולים לדרוס בתי גידול של בעלי חיים שונים. אלה יבזבזו אנרגיה בתיקון המחילה במקום להיות עסוקים בשתי המטרות העיקריות שלהם: לחפש מזון ולהתרבות.

מתעלמים מהשבילים

בועז שר שלום, מייסד ובעלים של חברת "הרפתקה במדבר", מוביל טיולים בדיונות החול שליד ביתו ביישוב באר מילכה וחוזה בפגיעה המתמשכת בהן. "מה שמיוחד בדיונות האלה זה שיש בהן מערכת אקולוגית מהעשירות בארץ", מספר שר שלום. "יש כאן מגוון רחב מאוד של מינים. הדיונות מציעות נסיעה אתגרית בשטח ולכן מושכות כלי שטח רבים לאזור. אך למרות שיש כאן לא מעט שבילים מסומנים, רכבי השטח מעדיפים את האתגר ומתעלמים לחלוטין מהשבילים, עולים ויורדים בדיונות ומכסחים את כל מה שבדרך, כולל צמחים ובעלי חיים".

שר שלום מספר שהוא נוהג לארח קבוצות מטיילים שמשקיעים את מיטב כספם על מנת ליהנות מהנופים המדבריים ומהשקט, אך "כשעוברת חבורה של אופנוענים או ג'יפים משהו בחוויה של המקום נפגע. לצערי התופעה הזו הולכת וגוברת, כמעט בכל שבוע אנחנו נתקלים בפגיעה בשטח בגלל רכבים". מעבר לבעיות שצוינו, שר שלום מספר שלעתים קרובות אותם מטיילים משאירים אחריהם אשפה בשטח, והוא מצא עצמו לא פעם מנקה את שאריותיהם.

אריאל קדם, פקח באזור הרי יהודה מרשות הטבע והגנים, מספר שבגן הלאומי שבהרי יהודה נעשים מאמצים שימור רבים, כולל הגבלה של אזורים לשימוש של הולכי רגל בלבד, "אך יש היום הרבה קבוצות שמגיעות באמצע הלילה, נהנות מהאתגר שבלעלות לפסגה באמצעות רכבי שטח. הם דרסו שם כבר את כל האזור, הסלעים מלאים בסימנים שחורים של רכבים, זה לא נראה טוב". בנוסף, קדם מספר כי עצם הכניסה של כלי רכב בשעות הלילה פוגעת בבעלי החיים: "במהלך היום מגיעים הרבה מטיילים לשטח, לכן בערב אנחנו רוצים להשאיר את המקום לפעילות של בעלי חיים".

רותם מוסיף שהפגיעה לא חייבת להיות באופן ישיר בבעל החיים או בבית הגידול שלו. "בקרקעות כבדות או חרסיתיות, אם אתה יורד מהשביל ויוצר התחפרות, אז יכול להיות שהבור שיצרת יהפוך למקווה מים בחורף. אך מכיוון שהמים שיצטברו בו לא יספיקו לכל החורף, זה יכול להפוך למלכודת אקולוגית לצפרדעים וקרפדות שמחפשות מקום להטיל בו את הדור הבא שלהן… ברוב המקרים טיולי ג'יפים לא הורסים מערכות אקולוגיות שלמות, אבל הם בהחלט יכולים לפגוע גם אסתטית וגם בחוויה של האנשים שיטיילו שם לאחר מכן".

נסיעה בחוף יוצרת תעלות לאורכו… צבי ים קטנים עלולים ליפול לתוך התעלות הללו במקום להגיע לים וקיים חשש שהם יתייבשו שם וימותו. תצלום: יגאל דקל

איסור נסיעה בחופי הים

החוק בישראל אוסר על נסיעה בחופי הים במרחק של 100 מטר מקו הגאות על החוף, זאת בעיקר כדי להגן על בני האדם השוהים בחוף, אך הוא רלוונטי גם בעבור בעלי החיים השוכנים בו. בחודשי הקיץ, למשל, בוקעים בחופי ישראל עשרות אלפי צבי ים. מסלולם מהחוף אל הים כרוך בסיכונים רבים (סיכונים נוספים לצבים שהביצים מהן בקעו הצליחו לשרוד את רכבי השטח ושאר ההפרעות שהאדם יוצר בחוף, ואפשרו להם התפתחות עוברית תקינה), שרבים מהם נוצרים בעקבות הנסיעה ברכבי שטח לאורך החוף. "נסיעה בחוף יוצרת תעלות, קוליסים, לאורכו", אומר רותם. "צבי ים קטנים עלולים ליפול לתוך התעלות הללו במקום להגיע לים. ברגע שהם נפלו לתעלה הם יתקשו לטפס על גבעת החול, וקיים חשש שהם יתייבשו שם וימותו".

"החוק בהחלט עוזר להוריד את כמות רכבי השטח בחופים, אך לא ברמה מספקת", מוסיף רותם. "והוא גם לא תמיד עוזר להגן על בעלי חיים. לפעמים דווקא בתוך הטווח המוגדר בחוק אין הרבה בעלי חיים, אך כאשר יוצאים מהטווח המוגדר יש מגוון רחב של מינים".

אכיפה ופיקוח

"יש בשמורות טבע ובחלק מהגנים הלאומיים חוקים ייחודיים שחלים במקום והם כמו איסור הדלקת אש, איסור שהייה בלילה, איסור כניסת רכב לאזור שלא יועד לכך", אומר קדם. "הענישה תואמת את חומרת העבירה. אם אדם נסע מחוץ לשבילים המסומנים או חנה במקום שלא יועד לכך, אז הוא ככל הנראה יקבל קנס של 365 שקל, ומפה זה רק יכול לעלות. בגלל שרוב הפעמים אלה רכבים שגורמים לנזק משמעותי, נוספות עוד פגיעות, על כל פגיעה יש ענישה. כך, למשל, פגיעה בצומח בשמורת טבע תעלה בקנס של 730 שקל".

על פי קדם, לעתים הענישה לא מסתיימת רק בקנס כספי: "היה לנו מקרה שבו החומרה של הפגיעה הייתה כה רבה, והחשודים ניסו לברוח. כדי להימלט הם פירקו את כל השטח ונסעו בכל דרך שהיא לא אפשרית בכלל. בסוף הם נתפסו, והגשנו נגדם כתב אישום פלילי".

קדם מספר שלא תמיד פשוט לתפוס את הנהגים. לעתים רכבי שטח נוסעים בלי לוחית רישוי ואז צריך לתפוס אותם פיזית. שר שלום מספר כי באזור מגוריו פועל פקח אחד על אזור רחב ידיים, "פקח אחד לא יכול להשתלט על כל האזור הזה. צריך לעשות מבצע רחב יותר של הרשויות", אומר שר שלום. קדם מוסיף כי רשות הטבע והגנים "עושים לא מעט מבצעים יזומים ומביאים הרבה כוחות לשטח".

שביל יודע לספוג את הפגיעה כי הוא מיועד לכך, אך ברגע שיורדים מהשביל, הרכב הורס את השטח. תצלום: arthur aldyrkhanov – unsplash

 

מה אפשר לעשות?

רותם מסביר כי ברשות הטבע והגנים "עוסקים הרבה בהסברה ובחינוך, גם לכוחות הביטחון שמתאמנים בשטחים פתוחים וגם למטיילים. בנוסף, יש פרויקטים של גיוס ידיים עובדות לפיזור אבנים קטנות בשולי הדרך, לצורך סימון הדרך. כך ברור יותר למשתמשים היכן עליהם להיות".

"צריך לקחת בחשבון שאם רוצים לעשות טיול ג'יפים אתגרי – תהיה פגיעה בסביבה. ג'יפים זה לא כלי עדין. השביל יודע לספוג את הפגיעה כי הוא מיועד לכך, אך ברגע שיורדים מהשביל, הרכב הורס את השטח. בשמורות טבע ובגנים לאומיים, התנועה היא על דרכים מסומנות בלבד ויש היום מספיק אפליקציות כדי לדעת אם אתה נמצא בשמורת טבע או שלא ", מסכם רותם.

שתפו‬        

רוצים גישה חופשית למערכי שיעור ופעילויות נלוות הקשורות לסיפור זה?

הרשמה בחינם
הוסיפו סיפור למועדפים

מערכים קשורים

thumbnail

דם, צפרדע, שינוי האקלים? בעידן של בצורות, שיטפונות והוריקנים עוצמתיים, מכות מצרים מזכירות לנו מה קורה כשמתעלמים מסימניו של אסון סביבתי מתקרב

thumbnail

ארבה על הקרח במשך קרוב למאה שנה, היעלמותו של מין ייחודי של ארבה שחי בהרי הרוקי שבארה"ב נותרה בגדר תעלומה. עד שיום אחד, מצבורי ענק של חגבים מתים החלו להתגלות בקרחונים, וחשפו את גורלם העגום של החרקים הנעלמים

thumbnail

מלכלכים ובוכים מי הם הישראלים שיוצאים לטבע ומשאירים אחריהם פסולת? מחקר חדש שמתפרסם כאן לראשונה חושף את האמת הלא נעימה: האנשים האלה הם אנחנו