קרן ינוקיאן

ליהנות מהחגים בלי לפגוע בסביבה

ספטמבר 4, 2018

ממש כמו שקשה לשמור בהם על המשקל, החגים מציבים אתגר רציני בשמירה על הסביבה. המדריך הבא יעזור לנו ליהנות מהטבע בחגים בלי לפגוע בו


לא משנה איך נסובב את זה, תקופת החגים אמנם מקרבת אותנו למשפחה – אך היא מרחיקה אותה משמירה על הסביבה. זה מתחיל במה שאנחנו קונים, ממשיך במה שאנחנו בוחרים לאכול בערבי החג ומסתיים בדרך שבה אנחנו נופשים בטבע בימי החג. אבל זה לא חייב להיות ככה: מדריך זה ייתן לכם את הכלים לעבור את החגים בשלום, גם מבחינה סביבתית.

קניות או לא להיות

אם התמזל מזלכם ואתם אלו שמארחים, פסקה זו מוקדשת לכם. רשתות השיווק מציעות בחגים שלל של מבצעים מפתים (ותורים ארוכים), שמאיימים לפגוע בכיס – וגם בסביבה. קנייה של מוצרים מיותרים מגדילה את הפסולת שנוצרת מאריזות הפלסטיק שבהן ארוזים המוצרים, וכן מגדילה את הסיכוי שחלק מהמוצרים יירקבו במקרר וייזרקו ללא שימוש – אובדן מזון שלא רק מייצר עוד פסולת, אלא גם מנצל לשווא משאבים סביבתיים יקרים כמו מים וקרקע.

לכן, מומלץ להכין רשימת קניות מראש (לפי המתכונים של ארוחות החג –על כך ראו בהמשך), וכך לקנות רק את מה שצריכים. כמו כן, כדאי להצטייד בשקיות בד וכך לחסוך את השימוש בשקיות ובמארזי פלסטיק. חוק השקיות, שנכנס לתוקף בארץ בינואר 2017, צמצם את צריכת שקיות הפלסטיק ברבעון הראשון של 2017 ב-80 אחוז, מה שהשפיע לטובה גם על מצב פסולת השקיות בחופים, פסולת שהיקפה פחת בכ-50% נכון לחודש יוני 2017. דרך נוספת לצמצם את ההשפעה הסביבתית של הקניות היא לעשותאת הקניות באינטרנט – פעולה שמקנה שליטה רבה יותר על עגלת הקניות ומסייעת לעמוד בפני הפיתוי של מבצעים נוצצים, וגם חוסכת לנו בזמן ולסביבה בשריפת הדלק בפקקים ובזיהום האוויר שהם גורמים. מומלץ גם לקנות בשוק הקרוב לביתכם – חוויה עשירה בצבעים ובריחות, שמסייעת למגדלי מזון קטנים ומקומיים (וחוסכת את העלויות הסביבתיות של השינוע) וכן מקרבת את הקונה אל המזון שהוא צורך בצורה הבלתי אמצעית ביותר.

הכנת רשימת קניות ממוקדת מסייעת לחסוך בכסף, בזיהום הסביבה ובבזבוז מזון

איך להגדיל את זמן האיכות עם המשפחה

סממן נוסף של תקופת החגים הם הפקקים הבלתי נגמרים. מלבד השפעתם המידית על העצבים ועל הדינמיקה המשפחתית, הפקקים תורמים באופן שלילי לבריאותנו הפיזית: על פי מחקרים, חשיפה באופןקבוע לחלקיקים הנפלטים מאגזוזי מכוניות עלולה להגדיל את הסיכון ללקות בשבץ, בנוסף לסיכונים למערכת הנשימה, בעיות בתפקוד הלב וכלי הדם ואף הגברת הסיכוי ללקות בסרטן השד. זיהום האוויר שנגרם מחלקיקים ותחמוצות שנפלטים בין השאר מכלי הרכב שלנו גובה מדי שנה את חייהם של יותר מ-2,000 ישראלים.

אין דרך פשוטה להימנע לחלוטין מהפקקים, אך אנחנו יכולים לנסות להתחמק מהם. מומלץ כמובן לצאת לארוחת החג מוקדם, וכך לחסך זמן יקר בכביש אשר יוחלף בזמן איכות עם המשפחה. אך מעבר לכך, כדאי לנסות לוותר על נסיעה לבד ברכב הפרטי, לערך החג או לטיולים בימי החג, ולבחור בנסיעה משותפת. נסיעה עם משפחה, חברים או בטרמפ תחסוך לכם בדלק, זמן, כסף, בזיהום הסביבה וכמובן, תכניס אתכם לאווירת החג.

קטניות במקום דגים

ארוחות החג השנה יהיו כרגיל משביעות מעל ומעבר, ובעיקר מכילות מוצרים מן החי. לא משנה מאיזו עדה אתם, מנת הפתיחה כנראה תכלול דג, למנה העיקרית יוגשו עוף או בשר בקר (או שניהם), ולקינוח מתוקים המבוססים על ביצים, חמאה וחלב.

כלל לא משנה מה עמדתכם המוסרית כלפי אכילת מוצרים שמקורם בבעלי חיים – כאשר מדובר בהשפעה על הסביבה, שורה של מחקרים מקיפים הראו כי תזונה המבוססת על מזון מן החי היא בעלת השפעה מזיקה מאוד. ההשפעה הזו נובעת משימוש נרחב בקרקע למרעה ולגידול מספוא (בין היתר תוך כריתה של יערות גשם לצורך יצירת שטחי מרעה חדשים), שימוש במשאבי מים רבים להשקיית הגידולים ובעלי החיים, שימוש בדשנים וחומרי הדברה שמזהמים את הקרקע ואת המים וכן פליטה נרחבת של גזי חממה, שתורמים לתופעת שינוי האקלים. מבין המוצרים השונים מן החי, בשר בקר גובה את המחיר הסביבתי הגבוה ביותר.

גם אכילת דגים, כמיטב המסורת, בראש השנה, כרוכה במחיר סביבתי לא קטן. ענף הדיג העולמי נמצא במשבר הולך וגובר, וכ-80% מאזורי הדיג בעולם נוצלו עד תום או נמצאים בדיג יתר – מצב שבו לחץ הדיג גדול מהיכולת של אוכלוסיית הדגים להתחדש. גם בים התיכון, על פי דו״ח האו"ם, 85% מאוכלוסיות הדגה סובלות מדיג יתר. לצד כל אלה, סובלים הדגים בים ממזהמים שונים, כמו חלקיקי מיקרופלסטיק, שפכים ומתכות כבדות, ממינים פולשים ומהשפעות שינוי האקלים.

כדי לצמצם את ההשפעה הסביבתית של ארוחת החג, מומלץ לבסס את הארוחה פחות על מזון מן החי, ויותר על מזון מן הצומח. "קטניות הן גם מקור מצוין לחלבון וגם דורשות הרבה פחות משאבים סביבתיים בהשוואה למקורות חלבון אחרים", מסבירה ד"ר חגית אולנובסקי, מנהלת הפורום הישראלי לתזונה בת-קיימא. "מדובר באוכל שהוא סופר-בריא ולא חייבים להיות צמחונים בשביל לאכול אותו. ארוחת ערב ראש השנה היא אחת היחידות שבהן מי ששומר מסורת אוכל קטניות, וזוהי תזכורת חשובה לכולנו". גם את מסורת ״שנהיה לראש ולא לזנב״ ניתן לציין בדרכים יצירתיות אחרות, ולא בהכרח באכילת דגים.

את מסורת ״שנהיה לראש ולא לזנב״ ניתן לציין בדרכים יצירתיות אחרות, ולא בהכרח באכילת דגים

לשטוף כלים זה לא עונש

משפחות רבות בוחרות לערוך את שולחן החג בכלים חד-פעמיים חגיגיים מפלסטיק, ובכך לחסוך את שטיפת הכלים לאחר הארוחה – בלי להכיר בכך שכלים אלה הם אולי לשימוש חד-פעמי, אך החומר שמהם הם עשויים הוא כמעט נצחי. המוצרים החד-פעמיים הללו מצטברים בסופו של דבר להררים של פסולת, שבמקרה ה"טוב" יוטמנו בקרקע ויזהמו את מי התהום, ובמקרה הרע יישטפו לים או יתפזרו בסביבה הטבעית על היבשה. בשני המקומות הם גורמים לנזק לבעלי החיים, שמסתבכים בהם או טועים וחושבים אותם למזון – וכך אוכלים אותם ונפגעים.

ההתמכרות שלנו לפלסטיק אחראית  לאחד מהאסונות הסביבתיים הגדולים ביותר בעולם ולכולנו יש תפקיד ביצירה שלו, אך יכול להיות לנו תפקיד גם בפתרון שלו. בתקופת החגים הקרובה מומלץ להשתמש בכלים שיש כבר בבית, גם אם אין מספיק כלים מאותו סוג שייראו טוב על השולחן. ואם כאב הגב משטיפת הכלים הוא מה שמטריד אתכם – בקשו עזרה מהצעירים, כי זמן איכות עם סבא וסבתא במטבח תמיד מבורך. כמו כן, השימוש במדיח כלים הוא חסכוני במים.

העדפה של כלים רב-פעמיים על פני חד-פעמיים נכונה גם לגבי אריזות מזון אחרות (קופסאות למיניהן) ולגבי בקבוקים מפלסטיק ומזכוכית, שבהם נעשה שימוש רב בתקופת החגים. כיום, 80% מהפסולתבישראל נזרקת בפח הירוק ליד הבית ואינה ממוחזרת. זאת אומרת, פסולת זו מגיעה להטמנה בקרקע, פולטת גזי חממה ומזהמת את הקרקע ואת מי התהום. יש גם דרך אחרת: להפריד בבית את הפסולת לסוגיה, ולמחזר את כל מה שאפשר, בהתאם לפחי המיחזור שמוצבים בשכונה שלכם. את שאריות המזון לאכילה ארזו בקופסאות, וכך תמנעו משימוש בניילון נצמד או בנייר אלומיניום.

לטייל בלי ללכלך

טיולים וקמפינג הם דרך נהדרת לבלות את ימי החג בחיק הטבע, אך יש להם גם פוטנציאל לגרום לנזק רב – ועל כך יעידו הררי הפסולת שנאספים בחופים ובשמורות הטבע לאחר החגים. על ידי נקיטה בכמה צעדים פשוטים, ניתן למזער את הפגיעה בטבע, וגם להפוך את החוויה למהנה יותר.

ביציאה לטיול, במיוחד עם המשפחה, לעתים קרובות קל ומהיר יותר לארוז כלים חד-פעמיים לארוחות מאשר כלים רב-פעמיים. אך כאמור, כאשר פלסטיק מגיע לטבע הוא מתעתע בבעלי החיים היבשתיים והימיים, שאוכלים את פסולת הפלסטיק ולעתים מתים בייסורים עקב הרעלה או סתימת מערכת העיכול. פסולת הפלסטיק בים גם מתפוררת לחלקיקי פלסטיק קטנטנים, המכונים מיקרופלסטיק, והם נבלעים על ידי בעלי חיים ימיים ויכולים כך בסופו של דבר לחזור אלינו אל הצלחת.

לכן, גם כשיוצאים לטייל, המלצתנו היא לצאת לטיול עם קופסת אוכל ריקה מהבית – שתשמש כצלחת או קערה, עם סכו״ם ועם כוס לשימוש רב-פעמי מפלסטיק או ממתכת. בכל מקרה, אל תשכחו לארוז גם שקיות זבל לאיסוף האשפה. אחרי עצירת המנוחה והארוחה בטבע, אספו את כל הפסולת שלא שייכת לטבע (למתקדמים – גם את זו שלא אתם השלכתם) בשקית זבל וקחו אותה אתכם אל הפח הקרוב.

כשיוצאים לקמפינג, מומלץ לוותר על תאורה מלאכותית חזקה וליהנות מאור הירח והכוכבים

קמפינג ידידותי לצבים

יציאה לטבע היא הזדמנות נהדרת להניח את הטלפון בצד ולשזוף את העיניים בנופי ארצנו. זאת גם הזדמנות להיזכר שהחשיפה לאור מלאכותי, במיוחד לפני השינה, משפיעה על ההתנהגות ועל מחזוריםטבעיים של שחרור הורמונים כגון מלטוניןוגורמת להפרעות שינה.

אך השפעת האור המלאכותי חורגת ממסך הטלפון אל הסביבה הטבעית כולה. התופעה, המכונה "זיהום אור", נגרמת בשל השימוש העודף בתאורה מלאכותית באזורים טבעיים. זיהום האור משפיע על התנהגות בעלי החיים הליליים, שרגילים לצוד, להתרבות ולנוע באפלה מוחלטת. כאשר הם נחשפים לאור מלאכותי, תהליכים אלה נפגעים, מה שפוגע כמובן בבעל החיים. בחופי מישור החוף, למשל, שבהם צבות ים באות להטיל את ביציהן, נמנעות הצבות  מלהטיל ביצים בחופים שיש בהם תאורה חזקה.י אותה תאורה מלאכותית משבשת אחר כך את יכולתם של צבוני הים הקטנים שבוקעים לנווט את דרכם אל בין הגלים.

לכן, יש משמעות אדירה לבחירת מקום לקמפינג לאורך חוף הים או בכל מקום טבעי אחר. בראש ובראשונה, יש לזכור שקמפינג עושים רק במקומות המוגדרים לכך, לפי הוראות הרשויות המתאימות. אמנם כיף למצוא מקום מבודד ושקט למאהל, אך יש לזכור כי מי שישלם את המחיר על כך הוא הטבע. גם במקומות המותרים, מומלץ לא להציב זרקוקים חזקים שמפיצים אור לבן, אלא להביא תאורה רכה וממוקדת, או אף טוב יותר – ליהנות מאור הירח, או בלילה חשוך – מהכוכבים. אם מתוכננת ארוחה מסובכת, מומלץ להתמקם ולבשל לפני שעת השקיעה, וכך ליהנות גם משקיעה יפה.

זיהום אור אינו האויב היחיד של הסביבה הטבעית: גם זיהום רעש, שנובע מרעש מלאכותי חריג, משפיע על התנהגות בעלי חיים, ולאחרונה נמצא למשל שיכולת הציד של ינשופים ושל חרקים מסוימים נפגעת בשל רעש חריג. גם במקרה זה, מומלץ להתחשב בשכנים האנושיים והלא-אנושיים במאהל , להשאיר את הבידורית בבית וליהנות מצלילי הטבע, או פשוט מהשקט.

בעקבות הכתבה ב"זווית" הסיפור פורסם גם ב-ynet

שתפו‬        

רוצים גישה חופשית למערכי שיעור ופעילויות נלוות הקשורות לסיפור זה?

הרשמה בחינם
הוסיפו סיפור למועדפים

מערכים קשורים

thumbnail

להפסיק להזיז את השעון עדויות חדשות על הנזק הכלכלי, הבריאותי והחברתי שבהזזת השעון גורמות לכך שברחבי העולם נפרדים משעון הקיץ ועוברים לשעה אחידה כל השנה. מתי זה יקרה גם בישראל?

thumbnail

מלכלכים ובוכים מי הם הישראלים שיוצאים לטבע ומשאירים אחריהם פסולת? מחקר חדש שמתפרסם כאן לראשונה חושף את האמת הלא נעימה: האנשים האלה הם אנחנו

thumbnail

המים של המאיה משבר שכלל את זיהום מקורות המים נחשב לאחת הסיבות לקריסת אימפריית המאיה האדירה. מה אפשר ללמוד מהטרגדיה שלהם כדי לשמור על המים שלנו?