חגיגה של פורים בטבע

פברואר 27, 2018

יש בעלי חיים שמתחפשים 365 ימים בשנה. הנה הסיפורים שלהם


 

בזמן שאצלנו מתחפשים רק יום אחד בשנה, יש בעלי חיים שאצלם פורים נמשך כל השנה. המקרים המוכרים של תחפושות אצל בעלי חיים הם הסוואה – כאשר בעל חיים "מתחפש" כדי להיטמע בסביבה שלו, וחקיינות – כאשר בעל חיים "מתחפש" לבעל חיים אחר כדי להבליט תכונה מסוימת שלו. בשני המקרים המטרה דומה: בעל החיים מנסה לבלבל בעלי חיים אחרים וכך להגדיל את סיכויי ההישרדות שלו ואת הסיכוי שלו להתרבות ולהעמיד צאצאים.

לכבוד פורים, אספנו עבורכם את המקרים הבולטים של תחפושות בעולם הטבע.

 

Monarch (left) and viceroy (right) butterflies exhibiting Müllerian mimicry. Credit - PiccoloNamek and Derek Ramsey, wikipedia
דנאית מלכותית (משמאל) ופרפר חקיין מסוג Viceroy (מימין). צילום: PiccoloNamek and Derek Ramsey, wikipedia

מלך החקיינים

הפרפר דנאית מלכותית (ממשפחת פרפרי המונרך) הוא כתום ושחור, צבעי אזהרה מוכרים. הוא ניזון מצמחים רעילים שנצברים בגופו ולכן רעיל גם למי שטורף אותו. פרפר מסוג Viceroy מחקה אותו, במטרה ברורה: אם את הדנאית לא טורפים, גם אותו לא יטרפו אם יהיה דומה לו מספיק.

 

fish
דג נקאי חקיין (למעלה) מתחזה לדג נקאי (למטה). צילום: ערן ברוקוביץ'

ניקוי קטלני

דג נקאי חקיין נראה ממש כמו דג נקאי המקורי, והוא אפילו מחקה את התנהגותו עד לריקוד קטן שהוא עורך כדי לפרסם את מקומה של תחנת הניקוי שלו. החקיין ממתין לדג שיבוא להתנקות אבל לא מתכוון לעזור לו, הוא פשוט נוגס חתיכות מהזימים שלו. דוגמה נוספת לחקיינות מסוג זה היא של עכביש מסוג Amyciaea  ממשפחת הסרטבישיים, שהם עכבישים שדומים לסרטנים. החבר הזה במשפחה נראה בדיוק כמו נמלת Oecophylla וכך הוא מצליח להתקרב אליהן בקלות יחסית ולטרוף אותן.

 

 

Skeleton Shrimp. צילום: Tony Shih, flickr
Skeleton Shrimp. צילום: Tony Shih, flickr

שקוף שזה חסילון

המקלונים הם חרקים שנראים, ובכן, כמו גבעולים או עלים. זו דרכם להסתתר ולארוב לטרף. גם בים יש יצורים שנוקטים באותה האסטרטגיה – אחד מהם קרוי Caprellidae, או Skeleton Shrimp. גופו של החסילון שקוף והוא נצמד לעשב ים או ליצורים אחרים כך שכמעט אי אפשר לראות אותו שם.

 

 

 

עשב ים שהוא זרבובן. צילום: Steve Childs, flickr
עשב ים שהוא זרבובן. צילום: Steve Childs, flickr

אל תחפשו אותי

חקר היצורים באוקיינוסים הוא עניין מורכב למדי, והוא קשה הרבה יותר כשמחפשים יצורים כמו הזרבובן (Ghost Pipefish). היצור הזה הוא קרוב משפחה של האבובון ושל סוסון הים. הוא חי במים פתוחים ומתחזה לעשב ים: גופו מעוטר שנצים, צבעו דומה לזה של סביבתו והוא עומד במים כשראשו פונה כלפי מטה. הזרבובן ניזון מסרטנים שהוא שואב אל פיו בעת שהוא נע באטיות עם זרמי המים ונמנע מתנועות חדות שיסגירו את קיומו.

 

סרטן גנדרן ממתין לטרף. צילום: Ratha Grimes, flickr
סרטן גנדרן ממתין לטרף. צילום: Ratha Grimes, flickr

 

סרטן עם סגנון

ה-Decorator Crab לא אוהב שמסתכלים עליו, לכן הוא מתעטף בחפצים מכל הבא ליד (למצבט, ליתר דיוק): שברי אלמוגים, חתיכות צדפים, אצות ואפילו שושנות ים. התוצאה היא גיבוב של חומרים שמעניקים לסרטן אפשרות להיטמע ברקע, וכך הוא נשמר מפני טורפים שחושקים בבשרו.

 

 

 

שתפו‬        

רוצים גישה חופשית למערכי שיעור ופעילויות נלוות הקשורות לסיפור זה?

הרשמה בחינם
חגיגה של פורים בטבע - כרטיסיות
הוסיפו סיפור למועדפים

מילון מושגים


מערכים קשורים

thumbnail

להפסיק להזיז את השעון עדויות חדשות על הנזק הכלכלי, הבריאותי והחברתי שבהזזת השעון גורמות לכך שברחבי העולם נפרדים משעון הקיץ ועוברים לשעה אחידה כל השנה. מתי זה יקרה גם בישראל?

thumbnail

רגליים קרות: סוד ההליכה על הקרח של דובי הקוטב מיוחד ליום דוב הקוטב: חוקרים אמריקאים גילו את הסיבה שדובי קוטב צועדים ללא קושי על משטחי קרח ושלג שהיו גורמים לכל אחד ואחת מאיתנו להחליק – בליטות מיקרוסקופיות שמרפדות את כפות הרגליים הפרוותיות שלהם

thumbnail

כך הפרחים השתלטו על העולם מחקר ישראלי בחן את השאלה שטרדה את מנוחתו של דארווין: איך הפרחים הפכו לכזה סיפור הצלחה אבולוציוני?