זה לא מקלון, זה חסילון

מאי 7, 2014

היצורים הימיים לא הכי אוהבים להיתקל בטורפים. לא פלא שהם מאמצים לעצמם זהויות בדויות של אחרים


לא רק בפורים: תמנון שמתחפש ליצורים ימיים אחרים. צילום: Steve Childs, flickr
סרטן גנדרן ממתין לטרף. צילום: Ratha Grimes, flickr
לא מורנה, לא מסוכן, סתם דג קטן וביישן. צילום: Ewan Roberts, Wikimedia
עשב ים שהוא זרבובן. צילום: Steve Childs, flickr
חסילון דקיק שמסתתר בין עשבי הים. צילום: Tony Shih, flickr

תמנון אחרי מדוזה

כל התמנונים מסתווים היטב באמצעות פיגמנטציה ייחודית ושינוי הטקסטורה של העור כדי להידמות לאלמוגים או להסתתר בקרקעית החולית. במימי האוקיינוס השקט, ליד איי אינדונזיה ומלזיה, חי ה-Mimic Octopus שיש לו תכונה ייחודית: הוא מסוגל לחקות את צורת פני השטח שבו הוא נמצא, וגם להיראות כמה יצורים אחרים. החקיין יודע להתנהג כמו זהרון, נחש ים, חבצלת ים, דג משה רבנו ומדוזה – בסך הכול 17 מינים שונים!

סרטן עם סגנון

ה-Decorator Crab לא אוהב שמסתכלים עליו, לכן הוא מתעטף בחפצים מכל הבא ליד (למצבט, ליתר דיוק): שברי אלמוגים, חתיכות צדפים, אצות ואפילו שושנות ים. התוצאה היא גיבוב של חומרים שמעניקים לסרטן אפשרות להיטמע ברקע, וכך הוא נשמר מפני טורפים שחושקים בבשרו.

מי שמביט בי מאחור

מורנה הוא צלופח, דג מוארך הדומה לנחש. צבעו חום-אפרפר והוא מצויד בלסתות חזקות ובשיניים מחודדות שבעזרתן הוא קורע את בשר הטרף שלו וגם פוצע – לעתים פצעים קטלניים – את אויביו. הדג קומט (Marine Betta) הוא ההפך הגמור: יצור ביישן ועדין שאורכו 20 סנטימטרים, החי בשוניות אלמוגים ובמערות. כשהוא חש בסכנה מתקרבת הוא טומן את ראשו בין האלמוגים, ומציג דווקא את סנפיר הזנב שלו שנראה כמו מורנה – ההטעיה המושלמת באמצעות דמיון ליצור קטלני.

שקוף שזה חסילון

המקלונים הם חרקים שנראים, ובכן, כמו גבעולים או עלים. זו דרכם להסתתר ולארוב לטרף. גם בים יש יצורים שנוקטים באותה האסטרטגיה – אחד מהם קרוי Caprellidae, או Skeleton Shrimp. גופו של החסילון שקוף והוא נצמד לעשב ים או ליצורים אחרים כך שכמעט אי אפשר לראות אותו שם.

אל תחפשו אותי

חקר היצורים באוקיינוסים הוא עניין מורכב למדי, והוא קשה הרבה יותר כשמחפשים יצורים כמו הזרבובן (Ghost Pipefish). היצור הזה הוא קרוב משפחה של האבובון ושל סוסון הים. הוא חי במים פתוחים ומתחזה לעשב ים: גופו מעוטר שנצים, צבעו דומה לזה של סביבתו והוא עומד במים כשראשו פונה כלפי מטה. הזרבובן ניזון מסרטנים שהוא שואב אל פיו בעת שהוא נע באטיות עם זרמי המים ונמנע מתנועות חדות שיסגירו את קיומו.

שתפו‬        

רוצים גישה חופשית למערכי שיעור ופעילויות נלוות הקשורות לסיפור זה?

הרשמה בחינם
הוסיפו סיפור למועדפים

מילון מושגים


מערכים קשורים

thumbnail

להפסיק להזיז את השעון עדויות חדשות על הנזק הכלכלי, הבריאותי והחברתי שבהזזת השעון גורמות לכך שברחבי העולם נפרדים משעון הקיץ ועוברים לשעה אחידה כל השנה. מתי זה יקרה גם בישראל?


מחרחב מורים

thumbnail

חילזון המחמד שלי משבר הקורונה גרם לאנשים רבים ברחבי העולם להתחיל לגדל חלזונות (ולתעד אותם ברשתות החברתיות, כמובן). אז מה כדאי לדעת על היצורים הקטנים האלה לפני שמכניסים אותם הביתה?