ד"ר דניאל מדר

היסטוריה של זיהום

יולי 12, 2015


ישנם מיני יצורים חיים שמשמשים כאמצעי ניטור לרמות זיהום שונות ומשונות. עולה השאלה מדוע שנרצה בכלל להשתמש ביצורים חיים כאמצעי ניטור? הרי יש לנו מכשירים ואמצעים טכנולוגיים למדוד רמות זיהום. לכך אפשר להשיב שלמרות התפתחות הטכנולוגיה, יש דברים שיצורים חיים עושים יותר טוב והרבה יותר זול מאשר מכשור ואמצעים טכנולוגיים.

אצה מסוג spiral wrack. תצלום: Akuppa John Wigham
אצה מסוג spiral wrack. תצלום: Akuppa John Wigham

 

 

 

 

 

 

יצורים חיים יכולים לספוג מזהמים שונים מהסביבה ללא יכולת להיפטר מהם, או לפחות באופן אטי. זה רע ליצורים החיים, כמובן, כי הצטברות מזהמים לא יכולה להיות בריאה. עם זאת, כך היצורים יכולים להראות לנו את היסטוריית הזיהום באותו אזור, כי כאשר אנו מודדים זיהום בנקודה כלשהי, המדידה היא לאותה נקודת זמן. אנו לא יודעים אם אתמול או בשבוע שעבר רמות הזיהום היו שונות.

סוגים שונים של טחב משמשים כבר עשרות שנים למדידת רמות מתכות כבדות (Heavy Metals) וחנקות באוויר, ומול כחול (blue mussel) משמש למדידת זיהום בים.

במחקר חדש מצאו חוקרים מפורטוגל שאצה מסוג spiral wrack  יכולה לשמש אמצעי ניטור יעיל של מתכות כבדות לטווח ארוך בחופי אירופה. האצה אוגרת כרום, מנגן ואבץ ביעילות והיתרון בשימוש באצה זו על פני המול הכחול למשל, הוא שהיא הרבה יותר נפוצה ממנו, וקל הרבה יותר לאסוף אותה. לכן ניתן יהיה להשתמש בה לניטור רחב היקף בחופי אירופה.

 

לקריאת המחקר המלא לחצו כאן.

 

שתפו‬        

רוצים גישה חופשית למערכי שיעור ופעילויות נלוות הקשורות לסיפור זה?

הרשמה בחינם
הוסיפו סיפור למועדפים

מילון מושגים


אצה ניטור

מערכים קשורים

thumbnail

להפסיק להזיז את השעון עדויות חדשות על הנזק הכלכלי, הבריאותי והחברתי שבהזזת השעון גורמות לכך שברחבי העולם נפרדים משעון הקיץ ועוברים לשעה אחידה כל השנה. מתי זה יקרה גם בישראל?

thumbnail

הזיקית שהתחפשה מיוחד לחג: פורים מגיע להתארח פעם בשנה, אך בטבע יש בעלי חיים שחוגגים אותו באופן יומיומי – כמו הזיקיות. למעשה, התקשטותן של הזיקיות לא מוגבלת לחלקן החיצוני – ועצמותיהן של רבות מהן זוהרות דרך עורן תחת אור אולטרה-סגול. כך הזיקיות לא מפסיקות להפתיע בתחפושות מקוריות שיכולות להוות השראה לקראת החג הצבעוני ביותר שלנו

thumbnail

פטרייה קטנה ורעילה הרעלות בישראל – כפטריות אחרי הגשם? מחקר חדש חושף את דפוסי ההרעלות מפטריות בר בארצנו. הקורבנות העיקריים: ילדים עד גיל 6, וגם גברים. ומהו המרחב שבו מתרחשות מרבית ההרעלות? לא, לא מדובר ביערות צפופים – אלא דווקא במדשאות שכולנו מכירים