החומר הביולוגי החזק בעולם

אפריל 12, 2015


צילום: S. Rae.flickr
צדפת הצלחית. אוהבת ללעוס סלעים. צילום: S. Rae.flickr

במשך עשרות שנים היה ידוע שקורי עכביש הם החומר הטבעי החזק ביותר – מבחינת עמידות החומר במתיחה. לכן, אפילו גיבור-העל ספיידרמן זכה בכוחם של העכבישים. לשם השוואה, קור העכביש החזק ביותר, חזק פי 10 מפלדה לבניין. עם זאת, מחקר חדש מצא שיש חומר טבעי חזק פי 1.5 מקור העכביש החזק ביותר – reinforced geothite nanofibers. חומר זה נמצא בשיניים של חלזונות הצלחית ממין Patella vulgata. חלזונות אלה זקוקים לשיניים החזקות ביותר בטבע, פשוט משום שהם "לועסים" סלעים. לחלזונות אלה יש מעין לשון שמכוסה בשיניים קשות. בעזרת שיניהם, החלזונות מגרדים את פני הסלעים שאליהם הם נצמדים, כדי לאכול אצות שדבוקות לסלעים. ללא החומר הקשה הזה, שיני החלזונות היו נשחקות בקצב מהיר מדי והם לא היו מצליחים לשרוד. לשם השוואה, שיני החלזונות חזקות כמעט פי שתיים מקוולר (Kevlar) – החומר שמשמש לייצור אפודי מגן, והן חזקות כמו סיבי פחמן – הסיבים החזקים ביותר מעשה ידי אדם. מחקר נוסף בצדפות יכול לספק בסיס לייצור חומרים חזקים חדשים לשימוש האדם.

למרות כל המחמאות, לחלזונות יש עדיין מקום לשיפור: החומר החזק ביותר מעשה ידי אדם – גרפן (Graphene) – נמצא בליגה אחרת וחזק פי 20 אלף משיני החלזונות

לקריאת המאמר המקורי באתר Royal Society Publishing לחצו כאן

 

שתפו‬        

רוצים גישה חופשית למערכי שיעור ופעילויות נלוות הקשורות לסיפור זה?

הרשמה בחינם
הוסיפו סיפור למועדפים

מילון מושגים


גרפן

מערכים קשורים

thumbnail

להפסיק להזיז את השעון עדויות חדשות על הנזק הכלכלי, הבריאותי והחברתי שבהזזת השעון גורמות לכך שברחבי העולם נפרדים משעון הקיץ ועוברים לשעה אחידה כל השנה. מתי זה יקרה גם בישראל?

thumbnail

אפר זורח

thumbnail

על הרים וחורים