רחלי ווקס

הדור הבא של העציצים

אוקטובר 16, 2018

בשורה טובה לגננים עצלנים: רובוט קטן יזיז במקומכם את הצמח שלכם לשמש ויחזיר אותו לצל בהתאם לתנאי הסביבה. אה, והוא גם חמוד מאוד


 הכל התחיל כשסון טיאנצ'י, יזם ואיש רובוטיקה סיני, ראה בתערוכת פרחים גדולה חמנייה שנבלה. חמניות ידועות בקשר שלהן לשמש, שאף העניקה להן שמן: כשהצמח צעיר הוא נע בהתאם למסלולה של השמש בשמיים, מזריחה ועד שקיעה, וכשמגיע זמנו של הפרח הצהוב הגדול לפרוח, הוא מפסיק את המרדף המתמיד אחר החמה (בניגוד לתפיסה הרווחת) ופונה תמיד אל המזרח, שממנו היא מגיעה בכל בוקר. עם זאת, החמנייה המתה שטיאנצ'י ראה הייתה ממוקמת באזור מוצל לאורך כל שעות היממה. כלומר, כדי לקבל קצת אור שמש היא הייתה צריכה להתקדם כמה מטרים, אתגר בלתי אפשרי למי שתקוע בתוך האדמה. בעקבות המפגש עם החמנייה, טיאנצ'י החליט להשתמש בטכנולוגיה על מנת לשנות את מצבם הנייח-תמידית של הצמחים – ולתת לעציצים את היכולת לזוז.

גנן רובוטי צמוד

הפיתוח של טיאנצ'י כולל למעשה רובוט קטן ומשוכלל עם שש רגליים שמזכיר עכביש חינני, שעל גבו יושב העציץ. הפיתוח מתבסס על הרובוט "הקסה" (Hexa) שמייצרת חברת Vincross הסינית, שטיאנצ'י הוא המייסד שלה. כשהרובוט חש שהעציץ לא זוכה למספיק שמש, הוא לוקח אותו לכיוון האור. כשקרינת השמש נעשית אינטנסיבית מדי עבור העציץ הקטן, הרובוט נושא אותו חזרה אל הצל. הרובוט יודע גם להסתובב על צירו, כך שאור השמש יגיע אל כל חלקי הצמח.

בנוסף לאור שמש, הרובוט דואג גם להסב את תשומת לב המטפל האנושי לצרכי המים של העציץ, וכשיש צורך בהשקייה הוא מתחיל לרקוד, רוקע ברגליו ומזיז את גופו מצד לצד. ולמקרה שתהיתם, הרובוט לא דואג רק לעציץ, ויודע גם לשחק עם בני אדם, קצת כמו כלבלב קטן וחשמלי.

צמחים זקוקים לאור השמש על מנת לבצע פוטוסינתזה, כלומר להשתמש באנרגיית השמש על מנת להפוך פחמן דו-חמצני לפחמימות ולחומרים שמהם הם בונים את גופם – תהליך שבלעדיו הם לא מסוגלים לשרוד. עם זאת, צמחים שונים זקוקים לכמויות שונות של אור שמש. "אפשר לחלק את הצמחים לשלושה סוגים מבחינת דרישות שמש: צמחי שמש מלאה, צמחי צל וצמחי חצי-צל", אומר האגרונום חנוך בורגר. לדבריו, הפיתוח החדש יתאים יותר מכל לצמחי חצי-צל, הקבוצה שבה נכללים רוב העציצים שמומלץ לגדל בין כתלי הבית. מדובר בצמחים שזקוקים לאור שמש – אבל נפגעים מקרינת שמש ישירה, ולכן ירוויחו מרובוט שידאג שכמות האור שמגיעה אליהם תהיה מתאימה, לא גבוהה ולא נמוכה מדי. "לרוב מדובר בצמחים שמגיעים מאזורים טרופיים, בטבע הם גדלים מתחת לצמרות של עצים גדולים אחרים, כך שהם נמצאים באזורים שהם מוצללים כמעט לגמרי אבל יש בהם תאורה", אומר בורגר.

הרובוט הגנן מצויד במצלמה, ניתן לחבר אליו חיישנים שונים, ומפתחים יכולים לתכנת אותו בקלות יחסית. מאפיינים אלה מאפשרים באופן תיאורטי גם לשכלל את הפיתוח של טיאנצ'י בכיוונים רבים ומגוונים.

לחלוק את הטכנולוגיה האנושית עם צמחים

נכון לעכשיו הפיתוח החדש לא ניתן לרכישה (אגב, מחירו הבסיסי של הרובוט "הקסה" הוא כ- 950 דולר), אז בעלי העציצים מביננו יאלצו להמשיך ולדאוג להם בעצמם, לפחות בתקופה הקרובה. עד אז, "רצוי להזיז מהשמש הישירה צמח שרגיש לאור חזק", אומר בורגר, "כמובן תוך דאגה לכך שהוא עדיין יקבל אור".

טיאנצ'י יצר את הפיתוח כהוכחת היתכנות לרעיון פילוסופי בבסיסו. הפיתוח הוא המשך למיזם דומה של טיאנצ'י מ-2014, שנקרא "לחלוק את הטכנולוגיה האנושית עם צמחים" ("Sharing Human Technology with Plants"), ונועד לדבריו לעורר מחשבה על מערכת היחסים שבין הטכנולוגיה שמפתח האדם לבין מגבלותיו של הטבע. צמחים מסוגלים לבצע באופן עצמאי תנועות קטנות: לצמוח בכיוון רצוי, או לסגור את הפרחים שלהם בלילה, אבל לדברי טיאנצ'י הם בראש ובראשונה פסיביים, ולא יזוזו ממקומם גם אם התנאים בסביבה לא נוחים או אם פוגעים בהם. לדבריו, גם לאדם יש מגבלות טבעיות על תנועתו, אבל הוא שובר אותן באמצעות הטכנולוגיה, וכך הוא יכול לעוף באוויר, לצלול למעמקי האוקיינוס ולטוס לחלל. מובן שבני אדם מגיעים אל החלל מרצונם החופשי, בעוד את העציץ שנושא הרובוט אף אחד לא שואל אם הוא רוצה לזוז ממקום למקום, אבל טיאנצ'י מבקש לפחות לתת להם את האפשרות לחוות תנועה כזאת.

בעקבות הכתבה ב"זווית" הסיפור פורסם גם ב-מאקו

שתפו‬        

רוצים גישה חופשית למערכי שיעור ופעילויות נלוות הקשורות לסיפור זה?

הרשמה בחינם
הוסיפו סיפור למועדפים

מערכים קשורים

thumbnail

להפסיק להזיז את השעון עדויות חדשות על הנזק הכלכלי, הבריאותי והחברתי שבהזזת השעון גורמות לכך שברחבי העולם נפרדים משעון הקיץ ועוברים לשעה אחידה כל השנה. מתי זה יקרה גם בישראל?

thumbnail

20 קומות של עץ בשוודיה נחנך לאחרונה גורד שחקים שנבנה כולו מעץ בטכנולוגיה חדשנית, ושלו יתרונות סביבתיים משמעותיים. האם העץ יתפוס את מקומו של הבטון כחומר הבנייה של העתיד?

thumbnail

האם תמנונים חולמים על כרישים חשמליים? פיתוח ישראלי חדש מאפשר להקרין לבעלי חיים ימיים מציאות מדומה במעבדה, וכך לחקור את התנהגותם כאילו שהם נמצאים בסביבה הטבעית. האם הטכנולוגיה החדשה תפתור את חידת ההסוואה של התמנונים?