האויב החדש של איירון מן

יוני 28, 2019

כוכב היקום של מארוול הכריז על תמיכה בטכנולוגיה חדשנית כחלק מהמאבק לשיפור מצב הסביבה


 

לרוברט דאוני ג'וניור יש את אחת הקריירות המרתקות והסוערות בהוליווד: ממועמדות לאוסקר על גילום דמותו של צ'ארלי צ'אפלין, הוא התגלגל בין בתי כלא, מרכזי גמילה וסדרות טלוויזיה, רק כדי להמציא את עצמו מחדש כאיירון מן וכשחקן הקולנוע המכניס ביותר בעולם. כעת, נראה שהוא מצא לעצמו אתגר חדש.

בכנס של חברת אמזון בתחילת חודש יוני בלאס וגאס הכריז השחקן על הקמת "קואליציית המדרך" (Footprint Coalition) שעתידה לנצל טכנולוגיות פורצות דרך כדי לנקות את הסביבה. האתר של המיזם מאפשר לעת עתה רק הרשמה לידיעון מקוון (ניוזלטר) ובמצגת שלו בכנס תיאר דאוני את המהלך בקווים כלליים בלבד, אך נראה שמדובר ברעיון מסקרן ומעורר השראה.

 

לנקות את העולם תוך עשר שנים

הכנס הוקדש לנושאים של למידת מכונה, רובוטיקה ואינטליגנציה מלאכותית והיישומיים שלהם. לצד דוברים אחרים שנדרשו לטכנולוגיות אלו כדי לבנות בתים חכמים, לשפר מכוניות ללא-נהג או לפתח את הגרסה הבאה של אלקסה, הפתיע השחקן בהכרזתו על ניצולן לטובת האתגר הגדול של האנושות כיום.

למרות שאיירון מן תלה את החליפה בסוף הסרט האחרון של סדרת הנוקמים, טוני סטארק – ממציא גאון שהופך מיצרן נשק יהיר למגן האנושות באמצעות טכנולוגיות מתקדמות – הוא מקור השראה עבור השחקן שגילם אותו במשך 11 שנים. דאוני סיפר על מפגש עם קבוצה של מומחים שבסיומו החליט להשקיע מהונו הפרטי "בשילוב של רובוטיקה וננוטכנולוגיה שיאפשר לנקות בצורה משמעותית, אם לא מלאה, את כדור הארץ בתוך עשור".

המיזם יתחיל לפעול בעוד פחות משנה, ועשר השנים עד 2030 יוקדשו למימוש הרעיון – שיכול אולי להפוך לכישלון מפואר בגלל קשיים טכנולוגיים, בירוקרטיים ואחרים – אך דאוני מקווה שהוא יוכל לצאת לפנסיה עם הישג משמעותי עבור הדורות הבאים. אגב, אינטליגנציה מלאכותית אינה תחום זר עבור דאוני, שמפיק עם אשתו סדרה תיעודית בנושא עבור יוטיוב.

המיזם יתחיל לפעול בעוד פחות משנה, ועשר השנים עד 2030 יוקדשו למימוש הרעיון

 

הטכנולוגיה באמת תציל את העולם?

ההישענות על טכנולוגיה כגלגל ההצלה של המשבר הסביבתי היא נושא מעורר מחלוקת. רבים סבורים כי ההתקדמות הטכנולוגית היא המפתח לתיקון הסביבה, החל במציאת פתרונות להפחתת פחמן באטמוספירה וכלה בניקוי הפלסטיק באוקיאנוסים. אך מולם טוענים אחרים כי לטכנולוגיה עצמה – החל במהפכה התעשייתית ועד לעידן הדיגיטלי הנוכחי – יש חלק משמעותי ביצירת המשבר הסביבתי ולכן הישענות עליה בלבד כפתרון הוא בגדר סתירה פנימית. על פי גישה זו, ללא שינוי דחוף בהתנהלות של בני אדם, עסקים וחברות, ארגונים בינלאומיים וממשלות הפתרון לא יימצא.

בנוסף, לטכנולוגיה דרוש זמן כדי להתממש: אם לרוברט דאוני ג'וניור, ייקח עשור כדי להוציא לפועל את המיזם שלו הרי יש החוזים כי זהו בערך פרק הזמן שנותר לנו כדי לשנות את מסלול ההתנגשות עם תוצאות משבר האקלים. גם אם זו תחזית פסימית, הרי שללא שינוי ההתנהלות המשבר רק יחריף ואולי לא יהיה די באותן טכנולוגיות שנראות כבעלות פוטנציאל השפעה כיום.

למעשה, חברות הטכנולוגיה כמו אמזון עצמה הופכות להיות רכיב קריטי בהחרפת הבעיה. לאחרונה חתמו אלפי עובדים של אמזון, כולל בכירים, על פנייה גלויה למנכ"ל-המייסד ולמועצת המנהלים של החברה בדרישה לאמץ תכנית פנימית להתמודדות עם שינוי האקלים וביקרו את המהלכים הנוכחיים של החברה כבלתי מספיקים. מנכ"ל אמזון ג'ף בזוס, הוא כיום האיש העשיר בעולם ולצדו נמצאים בראש רשימת עשירי תבל בעיקר ראשי חברות הענק של טכנולוגיית המידע. לאלו יש את האפשרות לבצע את שני המהלכים: לשנות את ההתנהלות הסביבתית של חברותיהם ולהשקיע בפתרונות טכנולוגיים, כולל פתרונות שנראים כלקוחים מאחד הסרטים של דאוני ג'וניור.

שתפו‬        

רוצים גישה חופשית למערכי שיעור ופעילויות נלוות הקשורות לסיפור זה?

הרשמה בחינם
הוסיפו סיפור למועדפים

מילון מושגים


מערכים קשורים

thumbnail

להפסיק להזיז את השעון עדויות חדשות על הנזק הכלכלי, הבריאותי והחברתי שבהזזת השעון גורמות לכך שברחבי העולם נפרדים משעון הקיץ ועוברים לשעה אחידה כל השנה. מתי זה יקרה גם בישראל?

thumbnail

20 קומות של עץ בשוודיה נחנך לאחרונה גורד שחקים שנבנה כולו מעץ בטכנולוגיה חדשנית, ושלו יתרונות סביבתיים משמעותיים. האם העץ יתפוס את מקומו של הבטון כחומר הבנייה של העתיד?

thumbnail

האם תמנונים חולמים על כרישים חשמליים? פיתוח ישראלי חדש מאפשר להקרין לבעלי חיים ימיים מציאות מדומה במעבדה, וכך לחקור את התנהגותם כאילו שהם נמצאים בסביבה הטבעית. האם הטכנולוגיה החדשה תפתור את חידת ההסוואה של התמנונים?