טל כהן

לקחת את האוויר לידיים

נובמבר 26, 2018

ארגון הבריאות העולמי מדווח כי יותר מ-90 אחוז מהילדים בעולם נושמים אוויר רעיל מדי יום. מה המצב בישראל ומה אפשר לעשות כדי לשפר את המצב באופן משמעותי?


 

דו"ח חדש של ארגון הבריאות העולמי (WHO) מצא כי למעלה מ-90 אחוז מילדי העולם נושמים אוויר רעיל מדי יום. מהדו"ח עולה כי 93 אחוז מהילדים מתחת לגיל 15 בעולם נחשפים לריכוז חלקיקים מזהמים זעירים באוויר (PM2.5) ברמה גבוהה מהמומלץ על ידי הנחיות ארגון הבריאות העולמי. הארגון מעריך כי בשנת 2016 מתו כ-540 אלף ילדים מתחת לגיל 5 ברחבי העולם מדלקות בדרכי הנשימה הנגרמות על ידי זיהום אוויר סביבתי וזיהום אוויר תוך מבני. בישראל טרם בוצעה הערכה ספציפית של מות ילדים כתוצאה מזיהום אוויר, אך דוחות ומחקרים של ה-OECD, משרד הבריאות והקרן לבריאות וסביבה מצאו שכ-2,200 ישראלים מתים מדי שנה בעקבות זיהום אוויר בכלל האוכלוסייה.

ילדים פגיעים במיוחד

ילדים פגיעים במיוחד להשפעות זיהום האוויר, משום שהם נושמים בקצב מהיר יותר ממבוגרים, וסופגים יותר מזהמים ביחס למשקל גופם. בנוסף, ילדים שוהים לרוב יותר מחוץ לבתים ומבצעים פעילות מאומצת בסביבה עם אוויר מזוהם. למעשה, ההשפעה על ילדים מתחילה עוד טרום לידתם. על פי הדו"ח ועל פי מספר עבודות מחקריות גדולות נוספות שהתפרסמו בעשורים האחרונים, כאשר נשים בהריון חשופות לאוויר מזוהם, הן נוטות יותר ללידה בטרם עת וליילוד במשקל נמוך.

לזיהום האוויר השלכות מרחיקות לכת ורחבות על בריאות ילדים ורבות מההשפעות טרם נחקרו. קיים קונצנזוס רחב בקרב חוקרים ורופאים בנוגע להשפעות זיהום האוויר על בריאות ילדים הן בילדות והן בחיים המאוחרים יותר כמבוגרים. חשיפה לזיהום אוויר משפיעה על התפתחות המוח, על יכולתו הקוגניטיבית של הילד, שכיחות אסטמה ומחלות ממאירות. בנוסף, ילדים שנחשפו לרמות גבוהות של זיהום אוויר עלולים להיות בסיכון גבוה יותר למחלות כרוניות כגון מחלות לב וכלי דם בשלב מאוחר יותר בחייהם.

על פי הדו"ח החדש, זיהום האוויר הוא אחד האיומים המובילים על בריאות הילד בעולם והוא אחראי לכ-10 אחוזים ממקרי מוות בקרב ילדים מתחת לגיל 5.

ילדים פגיעים במיוחד להשפעות זיהום האוויר, משום שהם נושמים בקצב מהיר יותר ממבוגרים, וסופגים יותר מזהמים ביחס למשקל גופם. תצלום: annie spratt – unsplash

 

גמילה מרכבים מזהמים

"אוויר מזוהם מרעיל מיליוני ילדים ומקלקל את חייהם. זה בלתי נסלח. כל ילד צריך להיות מסוגל לנשום אוויר נקי, כדי שיוכלו לגדול ולמלא את מלוא הפוטנציאל שלהם", אמר ד"ר טדרוס אדהום גבריסוס, מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, עם פרסום הדו"ח. אף על פי שזיהום האוויר הוא בעיה עולמית, נטל התחלואה והתמותה המיוחס לחומר חלקיקי באוויר הוא גדול ביותר במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית – בעיקר באזורי אפריקה, דרום מזרח אסיה, מזרח הים התיכון ואוקיינוס ​​השקט. באזורים אלה – במיוחד באזור אפריקה ואף באוכלוסייה הבדואית בישראל – יש רמות החשיפה גבוהות במיוחד בשל שימוש בדלקים מזהמים לצרכים היומיומיים הבסיסיים, כגון בישול, חימום ותאורה. מעבר לכך שעוני נמצא במתאם גבוה עם חשיפה לסיכונים בריאותיים הוא גם גורם להגבלת גישה למידע רפואי רלוונטי, טיפול בבעיות בריאותיות וצמצום במשאבים רפואיים אחרים.

"מבחינת השלכות בריאותיות, על פי הערכות של ארגון ה-OECD ושל צוותי מחקר ישראלים, מקור זיהום האוויר המשמעותי ביותר בישראל עבור כלל האוכלוסייה הוא זיהום האוויר התחבורתי העירוני." מסביר ד"ר אביעד הדר, ששימש יועץ מדעי במשרד הבריאות במסגרת תכנית "ממשק". "יש גם מיעוטים בישראל שחשופים במידה רבה לזיהום אוויר שמקורו בשימוש בדלקים מזהמים לצורך חימום ובישול, אך מדובר בתופעה שולית יחסית לארצות העולם השלישי שנסקרות בדו"ח ארגון הבריאות העולמי".

"האלמנט המשמעותי ביותר שיכול לצמצם חשיפת ילדים לזיהום אוויר בישראל הוא גמילת הציבור מההישענות על רכבים מזהמים לתחבורה תוך עירונית", מוסיף הדר. "אנחנו רואים צעדים ראשוניים מאוד בנושא בדמות פיתוח תחבורה ציבורית ובדגש על תחבורה ציבורית חשמלית (עשרות אוטובוסים עד כה והרכבת לירושלים) והרחבת השימוש בכלי רכב דו גלגליים חשמליים, אך הדרך עוד ארוכה מבחינת התאמת התשתיות".

האלמנט המשמעותי ביותר שיכול לצמצם חשיפת ילדים לזיהום אוויר בישראל הוא גמילת הציבור מההישענות על רכבים מזהמים לתחבורה תוך עירונית. פקק תל אביבי. תצלום: jens herrndorff – unsplash

 

יש צורך בפעולה דחופה

מארק ווטס, מנכ"ל קבוצת  C40, המייצג ערים ברחבי העולם שעובדות כדי להתמודד עם משבר האקלים וזיהום האוויר, אמר כי הדו"ח הוא קריאה דחופה לפעולה. "יש כאן צו מוסרי ומעשי ברור, יש צורך בפעולה דחופה, נועזת ומרחיקת לכת להפחתת הפליטות, כולל הפסקת השימוש בדלקי מאובנים", הסביר ווטס. "אזרחי העולם דורשים פעולה כדי להגן על ילדיהם, ראשי הערים הגדולות בעולם צריכים להתחיל לווסת הוצאת כלי רכב מזהמים מהרחובות, לקצץ פליטות מבניינים ולצמצם פסולת. עכשיו זה הרגע שבו ממשלות, יצרני מכוניות ומזהמים גדולים אחרים מחויבים להיכנס לתמונה במלא הכוח".

על מנת להצליח לצמצם את התחלואה והתמותה מזיהום אוויר ארגון הבריאות העולמי קרא לממשלות ברחבי העולם להפחית את התלות בדלקי מאובנים, למצוא דרכים לצמצם את התלות ברכב פרטי מזהם ולהשקיע בהתייעלות אנרגטית ופיתוח מקורות אנרגיה מתחדשים.

בישראל אפשר אמנם לראות בשנים האחרונות מגמת פיתוח בתחום התחבורה הציבורית, אך היא עדיין רחוקה מלענות על הצרכים ולספק מענה מבחינת התדירות, הקדימות ונוחות השימוש. עם זאת, הצפי הוא שבעוד כחמש שנים, עם חישמול הרכבת, הפעלת הרכבת הקלה בתל אביב והרחבת הפרויקט הניסיוני של אוטובוסים חשמליים ברחבי ישראל, יהיה ניתן לצמצם באופן ניכר את הזיהום הנגרם מתחבורה ציבורית ומתחבורה פרטית בתוך הערים הגדולות בישראל.

שתפו‬        

רוצים גישה חופשית למערכי שיעור ופעילויות נלוות הקשורות לסיפור זה?

הרשמה בחינם
הוסיפו סיפור למועדפים

מערכים קשורים

thumbnail

להפסיק להזיז את השעון עדויות חדשות על הנזק הכלכלי, הבריאותי והחברתי שבהזזת השעון גורמות לכך שברחבי העולם נפרדים משעון הקיץ ועוברים לשעה אחידה כל השנה. מתי זה יקרה גם בישראל?

thumbnail

לילה טוב? במחקר ישראלי חדש נמצא קשר בין זיהומי אור ורעש לבין שינה קצרה יותר ודיווחים על קשיי שינה באזורים עירוניים בארץ. מה צריך לקרות כדי שכולנו נוכל לישון טוב יותר?

thumbnail

סיגריות נגד הטבע מעשנים, הנה עוד סיבה טובה להיגמל: בדלי סיגריות שמושלכים לקרקע לא רק יוצרים לכלוך, אלא גם פוגעים בהתפתחות התקינה של צמחים בסביבתם