ללכוד את הטיגריס

ספטמבר 3, 2015

מחקר חדש שבדק יעילות של מלכודות יתושים בישראל מדגיש את החשיבות של המשך המעקב אחרי ריכוזי יתוש הטיגריס האסיאני, המוכר כמעביר מחלות נגיפיות קשות כגון קדחת מערב הנילוס


לאחרונה נפוצו בתקשורת ידיעות על תחלואה חריגה בהיקף ובחומרת התסמינים של קדחת מערב הנילוס: 23 חולים קשים במחלה אובחנו בחודש האחרון וחולה אחת הלכה לעולמה. את ההתפרצות האגרסיבית האחרונה של המחלה כולם זוכרים: בחודשי הקיץ והסתיו של שנת 2000 דווח על 417 מקרי קדחת מערב הנילוס אצל תושבי ישראל, מתוכם 35 הסתיימו במוות, בעיקר בקרב קשישים. מוקדי ההתפרצות היו באזור מישור החוף ובצפון הארץ, אך בכל רחבי הארץ נמצאו חולים.

בעקבות ההתפרצות התקבלו בשנת 2002 החלטות ממשלה בנושא היערכות להתפרצות קדחת מערב הנילוס, שהביאו להקמת מערך ארצי לניטור יתושים, שהם מעבירני המחלה. באותה שנה זוהה לראשונה בישראל יתוש הטיגריס האסיאני, מין פולש בארץ, שמוכר כמעבירן חשוב של מחלות נגיפיות. בשנים האחרונות מתגבש החשש שיתוש הטיגריס תורם להעברה של נגיף קדחת מערב הנילוס בארץ וכי הוא יגרום להתפרצות מקומית של מחלות שנכון להיום עדיין אינן מוכרות בארץ, כגון צ'יקונגוניה ודנגה.

מחקר חדש שנערך בשנה החולפת על ידי המרכז הארצי לניטור ביקש לבדוק האם הכלים שעומדים לרשותו – מלכודות ללכידת יתושים שמספקות נתונים על הפיזור המרחבי והעונתי של המינים השונים ועל שיעורי ההדבקה שלהם – אכן יעילים מספיק כדי להגיע למסקנות בנוגע לצורך בנקיטת פעילויות הדברה ומניעה מיוחדות.

יתוש טיגריס אסיאני בפעולה. צילום: Wikipedia
יתוש טיגריס אסיאני בפעולה. צילום: Wikipedia

מלכודות יעילות יותר

אחת הבעיות המרכזיות בהליך הניטור הנוכחי היא שלמרות ריבוי התלונות על מטרדי עקיצות של יתוש הטיגריס בשנים האחרונות, רק פרטים בודדים נאספים במלכודות מסוג CDC הנמצאות בשימוש, שיעילותן בלכידת יתוש הטיגריס ובלכידת יתושים באזורים עירוניים בכלל, נמוכה. עובדה זו (יחד עם בעיות אחרות בהליך האיסוף) גרמה לכך שהנתונים המתקבלים אינם משקפים בהכרח את הסיכון האמיתי לתחלואה בריכוזי האוכלוסייה בישראל.

המחקר החדש בחן אם מלכודות חדשות מסוג BG-Sentinel עשויות לשפר את ניטור יתוש הטיגריס (ויתושים אחרים) בישראל.

תוצאות המחקר מלמדות שיש הבדלים מובהקים ביעילות הלכידה בין שני סוגי המלכודות עבור ארבעת מיני היתושים הנפוצים בישראל. בכל המקרים שנבדקו היו מלכודות ה-BG יעילות יותר. ההבדל המשמעותי ביותר נמצא עבור יתוש הטיגריס: מספר הפרטים הממוצע של יתוש הטיגריס למלכודת היה גבוה פי שישה במלכודות ה-BG בהשוואה למלכודות ה-CDC הנפוצות.

עם זאת, המחקר מלמד גם שהעבודה עם מלכודות ה-BG אינה חפה מבעיות, הנובעות בעיקר ממורכבות ההפעלה שלהן וממצב היתושים שנלכדים (שבמקרים רבים מתים במלכודת ולכן אינם יכולים לשמש לזיהוי נגיפים).

מלכודת CDC (מימין) ו-BG (משמאל). צילום: Fairfax County, Flickr
מלכודת CDC (מימין) ו-BG (משמאל). צילום: Fairfax County, Flickr

סכנה בשטחים הבנויים

לנוכח ממצאי המחקר נראה שיש צורך בהגדלה משמעותית של מדגם היתושים בסביבה העירונית, כדי להגיע לתחזית מדויקת יותר של הסיכון לתחלואה בקדחת מערב הנילוס. הגדלת המדגם תסייע לבדוק באופן יסודי האם שינויים שנמצאו באוכלוסיות יתושים במחקר החדש הם שינויים אמיתיים, או רק תוצאה של השינוי במלכודות הניטור. בנוסף, יש לבדוק את האפשרות להתאים את אופן הפעלת מלכודות ה-BG לצורכי מערך הניטור בישראל, זאת כדי להפוך אותן לכלי עבודה יעיל יותר.

כך או כך, אין ספק שתוצאות המחקר מלמדות אותנו ששיפור הניטור בשטחים בנויים, שמרבית התושבים בישראל מתגוררים בהם, יתרום משמעותית ליכולתנו להעריך מבעוד מועד סיכון להתפרצות מחלות המועברות על ידי יתושים.

 

שתפו‬        

רוצים גישה חופשית למערכי שיעור ופעילויות נלוות הקשורות לסיפור זה?

הרשמה בחינם
הוסיפו סיפור למועדפים

מערכים קשורים

thumbnail

להפסיק להזיז את השעון עדויות חדשות על הנזק הכלכלי, הבריאותי והחברתי שבהזזת השעון גורמות לכך שברחבי העולם נפרדים משעון הקיץ ועוברים לשעה אחידה כל השנה. מתי זה יקרה גם בישראל?

thumbnail

הזיקית שהתחפשה מיוחד לחג: פורים מגיע להתארח פעם בשנה, אך בטבע יש בעלי חיים שחוגגים אותו באופן יומיומי – כמו הזיקיות. למעשה, התקשטותן של הזיקיות לא מוגבלת לחלקן החיצוני – ועצמותיהן של רבות מהן זוהרות דרך עורן תחת אור אולטרה-סגול. כך הזיקיות לא מפסיקות להפתיע בתחפושות מקוריות שיכולות להוות השראה לקראת החג הצבעוני ביותר שלנו

thumbnail

פטרייה קטנה ורעילה הרעלות בישראל – כפטריות אחרי הגשם? מחקר חדש חושף את דפוסי ההרעלות מפטריות בר בארצנו. הקורבנות העיקריים: ילדים עד גיל 6, וגם גברים. ומהו המרחב שבו מתרחשות מרבית ההרעלות? לא, לא מדובר ביערות צפופים – אלא דווקא במדשאות שכולנו מכירים