רחל רענן

להחליף את התחליף?

יוני 26, 2015

טבעונים, בריאותנים ורגישים ללקטוז ממירים את מאכלי החלב המסורתיים בתחליפים מסויה, שנחשבת לאופציה הבריאה. עם זאת, מחקרים רבים מעלים חשש שסויה מכילה חומרים שעלולים לשבש את שיווי המשקל ההורמונלי בגוף. מה ידוע לנו על ההשפעה השלילית של הסויה, וכיצד ניתן להימנע ממנה?


טרנדים בריאותיים שונים שפוסלים צריכת חלב, ובהם טרנד הטבעונות שצובר תאוצה רבה בישראל, גורמים לעלייה בצריכה של מה שמכונה "תחליפי חלב" – חומרים המבוססים על מקורות חלבון מן הצומח – כגון סויה, אורז או שקדים.

בשנים האחרונות הולך וגובר החשש שצריכת סויה בכמויות גדולות עלולה לגרום לפגיעה בריאותית. הסיבה לכך היא שסויה מכילה כמות גבוהה של פיטואסטרוגנים – הורמון צמחי בעל מבנה הדומה להורמון הנשי אסטרוגן, שעלול לשבש את תפקוד המערכת ההורמונלית בגופנו. כיצד סויה עלולה לפגוע בבריאות, מי האוכלוסייה שנמצאת בסיכון מוגבר ומה ניתן לעשות? התשובות בכתבה שלפניכם.

החשש מסויה נובע מכך שהיא מכילה כמות גדולה של פיטואסטרוגנים – מעין הורמון צמחי שעלול להשפיע על תהליכים הורמונליים בגופנו. תצלום: Iwan Gabovitch. Flickr

האם יש לסויה השפעות שליליות על הבריאות?

סויה ומוצריה הן מזון נפוץ בישראל, גם בקרב ילדים צעירים. סויה נצרכת בשלל של צורות ודרכים: החל ממוצרי סויה מובהקים כגון טופו, גבינות סויה, מעדני סויה, חלב סויה, חטיפי סויה ורטבים, וכלה במוצרים שבהם היא נמצאת כתוסף –  מוצרי בשר שונים ומאכלי חלב כגון גלידה וחטיפים.

החשש מסויה בהיבט של הנדסה גנטית מוכר יחסית בציבור, ולכן קיימים מוצרי סויה שמסומנים כמוצרים שאינם מהונדסים. עם זאת, מחקרים חדשים מעלים חששות לגבי גורם סיכון אחר המסתתר במאכל הנפוץ:מחקר שהתפרסם לפני מספר חודשים העלה שריכוז ותנועתיות הזרע היתה נמוכה יותר בקרב גברים צמחונים וטבעונים, ומחבריו סבורים שייתכן שהדבר נובע מהשפעה של צריכת מוצרי סויה.

החשש מסויה נובע מכך שהיא מכילה כמות גדולה של פיטואסטרוגנים – מולקולות המצויות במזונות שונים, אך בעיקר בסויה. זהו בעצם מעין הורמון צמחי שמיוצר בצמח ושעלול לגרום לשיבוש הורמונלי ולהשפיע על תהליכים הורמונליים בגופנו. בדעה זו מחזיקים כיום הארגונים הגדולים בעולם בתחום, בהם ארגון הבריאות העולמי והאגודה האנדוקרינולוגית הבינלאומית. ארגון הבריאות העולמי אף ציין כי מה שידוע למדענים כיום לגבי משבשים הורמונליים (וסויה בפרט) הוא רק "קצה הקרחון", והסביר שקיימים כיום חומרים רבים בסביבה שלנו שחשודים כבעלי יכולת לשבש את תפקוד ההורמונים בגופנו, אך בגלל מחסור במחקרים אין כיום למדענים תשובות ברורות לגביהם – מהם החומרים האלה, מה מידת השפעתם ובאיזה מינונים הם מסוכנים? מחקרים רבים נערכים כיום במטרה להבהיר את התמונה בנושא.

מהי המערכת ההורמונלית ומהם משבשים הורמונליים?

גוף האדם מורכב ממיליוני תאים, שאחראים על כל תפקודי הגוף – החל מוויסות הטמפרטורה ועד לייצור רגשות. התאים שולחים אלה לאלה מסרים כימיים כל הזמן, באמצעות שליחים – ההורמונים. את ההורמונים מפרישות הבלוטות ההורמונליות, שכוללות את בלוטת התריס, האשכים והשחלות. בין ההורמונים הידועים ניתן למנות את האסטרוגן, הטסטוסטרון והאינסולין. המערכת ההורמונלית משפיעה על תפקודים כגון חילוף החומרים, מצב הרוח, היריון, הנקה והתפתחות האיברים.

חומר שהוא "משבש הורמונלי" (EDC – Endocrine Disrupting Chemical) משנה את התפקוד הרגיל של הגוף שלנו באופן שעלול להזיק לבריאותנו באמצעות העברת מסר שגוי לתאים בגוף, או באמצעות מניעת שליחה או קבלה של המסר הנכון. מכיוון שלהורמונים תפקיד כה מרכזי בתפקוד התקין של הגוף, שיבוש הבלוטות והאיתות ההורמונלי עלול לגרום לטווח רחב של השפעות בריאותיות – החל מהתפקוד הנפשי ועד לפריון ולהעלאת הסיכון לסרטן. מחקרים מצאו שאין צורך בכמויות גדולות של חומרים משבשי הורמונים כדי שהתפקוד התקין של הגוף ייפגע.

מזהמים סביבתיים שידועים או חשודים כמשבשים הורמונליים מקיפים אותנו בחיי היום-יום מכל עבר. הם נמצאים, למשל, בשאריות חומרי ההדברה שנותרים על הפירות והירקות שאנו אוכלים, במוצרי פלסטיק, במוצרי קוסמטיקה ובחומרים שמוסיפים למזרנים במטרה לעכב את בעירתם במקרה של שריפה.

תצלום: clogsilk, Flickr
החששות מפני ההשפעה המזיקה של הסויה משתקפות בהמלצות של ארגוני הבריאות הגדולים בעולם. תצלום: clogsilk. Flickr

מה ידוע כיום על שיבוש הורמונלי בהקשר של סויה?

אמנם השפעתה של הסויה על הבריאות טרם ידועה במלואה, אולם יש עדויות הולכות וגוברות לכך שהסויה אכן עלולה לפעול כמשבש הורמונלי. היא עלולה לפעול ככזאת משום שהיא מכילה הורמונים צמחיים בעלי מבנה הדומה לזה של ההורמון הנשי אסטרוגן. לכן, הגוף עלול לזהות את הסויה בטעות כאילו היא חלק מהמנגנון ההורמונלי הטבעי בגוף.

קיימות כיום עדויות  לכך שחומרים אלו בסויה עלולים לשבש את המערך ההורמונלי התקין בגוף האדם, כולל בתחום הפוריות. ארגון הבריאות העולמי (WHO) מציין בדו"ח העדכני מטעמו, שמתמקד בנושא השפעת המשבשים ההורמונליים, שחשיפה מוקדמת לסויה עלולה להיות קשורה למחלות בלוטות התריס ולהשמנה. עוד מצוין בדו"ח שמחקרי מעבדה במכרסמים מעלים שחשיפה לפיטואסטרוגנים משפיעה על תהליך ההתמיינות המינית – תהליך המתרחש בשליש הראשון להיריון, שבסופו נוצרים איברי המין האופייניים לכל מין. יש מחקרים המעלים חששות שייתכן שחשיפה של עובר ברחם אמו לפיטואסטרוגנים עלולה להשפיע על מערכת הרבייה של התינוק כשהוא יהיה מבוגר.

החששות מפני ההשפעה המזיקה של הסויה משתקפות בהמלצות של ארגוני הבריאות הגדולים בעולם. התכנית הלאומית לטוקסיקולוגיה בארצות הברית, ארגון רופאי הילדים האמריקאי ומשרד הבריאות הקנדי, למשל, ממליצים להימנע מתחליפי חלב המבוססים על סויה ככל הניתן. גם משרד הבריאות הישראלי ממליץ להעדיף תחליפי חלב אם שמבוססים על חלב פרה ולא על סויה (אך מציין שתחליף על בסיס סויה מתאים למשפחות טבעוניות).

אילו אוכלוסיות נמצאות בסיכון יתר?

מי שמצוי בסיכון יתר הם בעיקר אנשים שנוהגים לצרוך סויה ממקורות שונים על בסיס קבוע. למשל, אדם שצורך סויה גם כתחליף בשר וגם מחליף את צריכת מוצרי החלב בחלב סויה ובמעדני סויה; או פעוט שצורך תחליף חלב על בסיס סויה באופן יום-יומי וגם צורך חלב סויה, מעדני סויה ומוצרים שונים בהם מסתתרת הסויה (בגלידה, למשל). הדבר נכון במיוחד לתקופות שבהן יש התפתחות מוגברת של גוף האדם, כגון תקופת ההיריון, הילדות וגיל ההתבגרות – שבהן מערכות גוף האדם רגישות יותר להשפעה של משבשים הורמונליים.

תצלום: sharyn morrow. Flickr
מומלץ לחשוב מראש על הצטברות סויה מכלל המקורות בתזונה. תצלום: sharyn morrow. Flickr

 

 

 

 

 

 

 

מה אפשר לעשות?

יש לשמור על תפריט מגוון ובריא, בעיקר יש לגוון במקורות החלבון בתזונה של צמחונים וטבעונים. מומלץ לחשוב מראש על הצטברות סויה מכלל המקורות בתזונה – זה המפתח להתמודדות עם אי הידיעה הברורה באשר לכלל השפעות הסויה. בנוסף, כדאי לזכור שגיוון במקור המזון חשוב בייחוד בשלבי ההתפתחות השונים של הגוף ובמועדים שבהם אנו נוהגים להגביר את המינון של צריכת מזונות מסוימים, כמו בחג השבועות.

ד"ר רענן היא מומחית לאפידמיולוגיה סביבתית

שתפו‬        

רוצים גישה חופשית למערכי שיעור ופעילויות נלוות הקשורות לסיפור זה?

הרשמה בחינם
הוסיפו סיפור למועדפים

מערכים קשורים

thumbnail

להפסיק להזיז את השעון עדויות חדשות על הנזק הכלכלי, הבריאותי והחברתי שבהזזת השעון גורמות לכך שברחבי העולם נפרדים משעון הקיץ ועוברים לשעה אחידה כל השנה. מתי זה יקרה גם בישראל?

thumbnail

לילה טוב? במחקר ישראלי חדש נמצא קשר בין זיהומי אור ורעש לבין שינה קצרה יותר ודיווחים על קשיי שינה באזורים עירוניים בארץ. מה צריך לקרות כדי שכולנו נוכל לישון טוב יותר?

thumbnail

סיגריות נגד הטבע מעשנים, הנה עוד סיבה טובה להיגמל: בדלי סיגריות שמושלכים לקרקע לא רק יוצרים לכלוך, אלא גם פוגעים בהתפתחות התקינה של צמחים בסביבתם