רן בן מיכאל

יום שישי הירוק

אוקטובר 26, 2018

לקראת יום שישי השחור המתקרב ושאר "חגי הקניות" שבפתח: איך אפשר להפוך את הקניות ברשת לידידותיות יותר לסביבה?


האינטרנט כבר התחיל לאותת לנו שיום שישי השחור (Black Friday) מחכה ממש מעבר לפינה (ב-23 בנובמבר, ליתר דיוק) והמבצעים המיוחדים כבר מתחילים לפתות אותנו במחירים נמוכים ובעסקאות שלכאורה קשה לסרב להן.

הרעיון לפתוח את עונת קניות חג המולד ביום מיוחד – יום שישי השחור – הוא ותיק למדי: בארצות הברית ידעו לפרוט על מיתרי הצרכנות כבר לפני עשרות שנים, ואז לייצא את הקונספט לשאר העולם. בשלב הבא חוברו ימים אלו למסחר המקוון, ולפתע כולנו חוגגים את יום הרווקים הסיני ואת סייבר מאנדיי, או סתם מנצלים את מבצעי ההנחות של אתרים נבחרים כדי לרכוש מוצרים אזוטריים.

רשות הדואר פרסמה לאחרונה את נתוני ההזמנות מחו"ל של שלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2018. הנתונים מלמדים על גידול חד במספר ההזמנות: 42.6 מיליון פריטים השנה לעומת 36.3 מיליון פריטים בתקופה המקבילה אשתקד – גידול של 17 אחוז. לצד המשך הביקוש למוצרים מסין, גדל השנה הביקוש למוצרים מחנויות אירופיות, לצד מבול של הזמנות מחברת אמזון, בזכות מבצע השילוח חינם לחבילות בלי מגבלת משקל שעליו הכריזה מוקדם יותר השנה.

אך לחגיגת הקניות הזו ולנוחות של רכישה בהקלקה מהירה יש תג מחיר סביבתי וגם חברתי. המדרך הסביבתי – סך ההשפעות הסביבתיות של מוצר או של תהליך מסוים – כולל את ניצול המשאבים ואת הפסולת (זיהום או פליטות גזי חממה) שמלווים את מחזור חייו. במקרה של רכישה באינטרנט, ההשפעה המוכרת נוצרת בעיקר בתהליכי ההובלה והאריזה, אבל אלו לא מספרים את הסיפור כולו.

יודעים פחות, קונים יותר

ההשפעה הסביבתית מתחילה כבר בעצם הבחירה לרכוש מוצר חדש, בשעה שפעמים רבות אנו לא באמת זקוקים לו. המחיר הנמוך וההנחות במשלוח (שלעתים אפילו מוצע בחינם) מפתים לנצל את ההזדמנות, אולם אפשר להניח כי הרבה מהמוצרים – החל מחולצה וכלה בטלוויזיה – אינם באמת הכרחיים; מה שיש לנו בבית הוא כנראה שמיש ובמצב סביר.

"עודף הרכישה במסחר המקוון הוא תולדה, בין היתר, של שרות זמין, זריז וזול, ואולי גם בשל חוסר הוודאות ברכישת מוצרים בדרך זו", מסבירה ד"ר דפנה דִיסֶני, כלכלנית סביבה המלמדת באוניברסיטת תל אביב ובמכללת תל חי. "איננו יודעים בבהירות איזה מוצר יגיע אלינו, אם הוא מתאים, אם הוא פגום וכדומה, מה שעשוי להסתיים בקנייה לא מתאימה או מיותרת. כדי להתמודד עם אי-הוודאות הזו אנו עלולים לרכוש יותר פריטים מהנדרש, בכדי להגדיל את ההסתברות שלפחות חלק מהפריטים יתאימו לנו. אם החברות תספקנה יותר מידע אודות המוצר, ניתן יהיה להקטין את אי-הוודאות ולקבל החלטות מושכלות יותר".

תצלום: brooke lark – unsplash

מה יש במשאית?

אבל נניח שחייבים לקנות. לכאורה, קניות ברשת יכולות להועיל לסביבה, מפני שהן חוסכות פליטות גזי חממה שיוצרות נסיעות רבות לחנות שמבצעים קונים אינדיבידואלים כדי למצוא את המוצר המבוקש על ידם, לעתים מבלי למצוא אותו כלל. ואכן, ניתוח תרחישים תיאורטיים מראה כי במבט על, למרבית דגמי הרכישות המקוונות יש השפעה סביבתית קטנה יותר. אולם כאשר בוחנים את ההשפעה של קנייה בודדת או חבילה מסוימת, התמונה משתנה.

רכישת מוצרים קטנים, האפשרות לזכות בהנחה על המשלוח (או אף לקבלו בחינם) והטבות אחרות דוחפות יותר אנשים לבצע יותר רכישות בודדות, ואיתן עולה מספר המשלוחים והפליטות. ללא מִיטוּב (אופטימיזציה) של המשלוחים – איחוד יעדים ותזמון התנועה – החיסכון בפליטות לא מושג. מיטוב כזה יכולות לבצע רק חברות שילוח שמודעות גם לחיסכון התפעולי הרב המגולם בו – למשל, כאשר נוקטים באמצעים כמו ניתוב מספר משאיות לנסיעה בטור, כך שמקדם הגרר פוחת ודלק רב נחסך.

מאידך, מרבית כלי הרכב של שירותי ההובלה מונעים במנוע דיזל, שיעיל יותר מבחינת צריכת הדלק שלו, אך אחראי לפליטה מוגברת של מזהמים. יש גם הבדלים בין שירותי השילוח: בערים גדולות בארה"ב ובאירופה ישנם שירותים דמויי-אובר (Uber) שמוסרים חבילות במקום שליחים רגילים והנהגים הללו, עם המכוניות הפרטיות שלהם, אינם בהכרח יעילים מבחינה סביבתית. השורה התחתונה היא שיותר הזמנות מחייבות יותר משלוחים, יותר משאיות, יותר פליטות גזי חממה וחלקיקים מזהמים, יותר זיהום רעש וצפיפות כלי רכב.

להתפתחויות טכנולוגיות, כמו מזל"ט הובלה, יש יתרונות מסוימים, אבל אלו משתנים בהתאם לנסיבות המקומיות ועדיין לא מיצו את מסלול היישום שלהם. כיוון אחר של משאית חשמלית הוא מבטיח יותר; במקרה זה מגבלת טווח הנסיעה (המרחק שאליו אפשר לנסוע מבלי להטעין את מצבר הרכב) אינה בעייתית, כי מרבית נסיעות ההובלה נמצאות במרחק של כמה עשרות קילומטרים ממרכז לוגיסטי כלשהו שישמש לטעינת המצבר.

ואחרון, לא מעט חברות מסחר מקוון מציעות החזרה בחינם. אם זה לא נראה כמו בתמונה או לא מתאים, מגיע לכם כצרכנים החזר. אבל כעת הפריט הבודד – או כל אלו שנקנו כדי למצוא את הטוב ביותר – עושה את דרכו חזרה למרכז לוגיסטי, לעתים מחוץ לישראל, ומכפיל את הפליטות. ובמקרה זה, כמו עם החנות הרגילה, צריך לרוב לנסוע לסניף הדואר.

בניגוד למדינות שבהן יש מרכזים לוגיסטיים, הזמנות מישראל מחייבות הובלה בטיסה, שפירושה עוד פליטות בקצה של כל הזמנה, עוד לפני שהתחלנו את השילוח בין דן לאילת (כמובן שגם להזמנות מאתרים מקומיים יש השפעה סביבתית).

"הרכישה המקוונת דווקא מוצדקת במידה לא מבוטלת עבור הצרכן הישראלי. בניגוד לשווקים מקומיים גדולים, היקף הייצור המקומי מצומצם (בענפים מסוימים, כמו טקסטיל ואלקטרוניקה) ויש בו העדפות הטרוגניות בגלל אופי החברה", מוסיפה ד"ר דיסני. "הרכישה המקוונת הינה במקרים רבים ייבוא אישי שמאפשר להגדיל את מגוון המוצרים הזמינים לצרכן ויכול לתת מענה טוב יותר להעדפות פרטיות. המסחר המקוון מנגיש לציבור הישראלי מוצרים מחו"ל והוא מייתר את טיול השופינג לניו יורק. מצד שני, זה לא מבטל את ההכרח להיות צרכנים אחראיים ולחפש יותר מידע על הקנייה הבאה שלנו".

קרטון, בדים ופחמן

אם השוואת המדרך הסביבתי של הובלת המוצר ללקוח לא מביאה תוצאות חד-משמעיות, מבחינת הפסולת שמייצר המסחר המקוון, נראה כי היא בהחלט גדולה ביחסית לפסולת שמייצר מסחר רגיל. בניגוד למוצרים מסוימים שכבר מוכנים למשלוח אפילו ללא אריזה נוספת, מוצרים ממסחר מקוון נמכרים באריזות ממותגות: אלו לעיתים גדולות וכבדות מהדרוש ולא תמיד מתכלות. קרטוני האריזות הם רכיב כה מרכזי במסחר המקוון, עד שהניו יורק טיימס טען שהם מרכיב מרכזי בהשפעה הסביבתית שלו.

לרוב המוצר החדש יוביל להשלכתו של מוצר קודם; האופן שבו נפטרים ממוצר זה – תרומה, מיחזור, העברה לאדם אחר או פח האשפה – יותיר חותם אחר על הסביבה. כאמור, הרכישות המקוונות לאו דווקא משקפות צורך מובהק במוצר חדש, ולכן הפסולת הזו אולי לא הייתה מושלכת.

רכיב חשוב נוסף בקנייה מקוונת הוא מוצרים אלקטרוניים; הפסולת האלקטרונית אינה מטופלת היטב, יש בחלקה פוטנציאל לזיהום כימי או סיכון בריאותי והיא מכילה משאבים יקרי ערך. בין אם אלו מוצרים ובין אם אריזות, שניהם אינם פשוטים למיחזור: עולם הביגוד מיד שנייה למשל מוצף בגלל האופנה המהירה וסיןהגבילה את כניסת החומרים למיחזור והקשיחה סטנדרטים לגבי מה נחשב ראוי למיחזוּר; וכך, הרבה יותר חומרים מגיעים להטמנה בקרקע.

בקיצור, הזמנתם אוזניות בהנחת ענק, קיבלתם אותן במשלוח מסין באריזה כפולה וגדולה עם קצת פלסטיק לא הכרחי; אפילו אם השלכתם את האוזניות הקודמות לאתר מיחזור, לא בטוח שהן אכן תמוחזרנה בפועל. ובנוסף לכל אלה, יש לזכור שאת המסחר האלקטרוני מניעים שרתי ענק. אלו הם זוללי אנרגיה המתוכננים לתמוך בשימושי שיא (אפילו שלפעמים הם כושלים במשימתם).

תצלום: charles deluvio – unsplash

קנו כלום, או קנו בחוכמה

החברות שיכולות להציע את ימי הקניות, משלוחים בחינם ושירות החזרות הן כמובן חברות הענק ולאו דווקא יצרנים או ספקים בגודל קטן או בינוני. אך קיימות, יש לזכור, אינה נמדדת רק בהשפעה על הסביבה, אלא גם על החברה ועל הכלכלה; שלושת התחומים הללו הם בלתי נפרדים. כאשר אמזון מציעה הנחות גדולות עוד יותר בימי קניות מרוכזים, מבטלת את עלות המשלוח, מבטיחה משלוח ללא הגבלה או מכריזה על ימי קניות משלה (יום פריים), היא עושה זאת כדי להפוך לקמעונאי הגדול ביותר. הפגיעה בתחרות משנה את המגוון העסקי של המערכת האקולוגית האנושית. כאשר לחברה שעושה זאת יש פרקטיקות תעסוקה בעייתיות, כוח עסקי כספקית של שירותי ענן ושירותי תוכן, וכוח פוליטי גדול דרך שליטה בעיתון חשוב, הדרך להשגת קיימות היא ארוכה מאוד. הדבר משתקף במידה מסוימת בציון הנכשל שקיבלה אמזון בדוח של גרינפיס אודות חברות אלקטרוניקה שונות וגם בדירוג של פרויקט גילוי הפחמן.

אולי בעתיד יציעו החברות תכניות לקיזוז פחמן (הפחתה של פליטות גזי חממה שנעשית על מנת לפצות על פליטות שיצרו אותן חברות) או אריזות מתכלות; כל עוד הן לא מעודדות בחירה בחלופות ידידותיות יותר, אפשר לנקוט מעט ריסון. במקביל ליום שישי השחור מתקיים במספר מדינות יום "קנו כלום", שמעודד ויתור, זמני לפחות, על בינג' הצריכה ומזמין אתכם פשוט להימנע – לא להקליק על הקישור, לא למלא פרטי כרטיס אשראי ולא ללחוץ על כפתור "שלח".

וגם כאשר מחליטים לקנות מוצרים אונליין, אנחנו שיכולים לבחור אחרת: לאסוף מוצרים למשלוח אחד, לבחור בשילוח אטי, או ללכת ברגל לחנות מקומית, לקנות את המוצר ועל הדרך לפגוש מישהו מהקהילה שלנו. האפשרות שחברות תממשנה את כוחן ותשקענה מהונן בקיימות היא פועל יוצא גם של הבחירות הצרכניות שלנו. יש כאלו שעושות צעדים בכיוון: חברת "פטגוניה" המייצרת בגדי טיולים, למשל, הידועה במצפון הסביבתי שלה, תורמת את כל הכנסותיה מיום שישי השחור לארגוני שמירת טבע, והרשת האמריקאית למכירת ציוד מחנאות REI פשוט יוצאת לחופש.

בעקבות הכתבה ב"זווית" הסיפור פורסם גם ב-וואלה! ב-26/10/2018

שתפו‬        

רוצים גישה חופשית למערכי שיעור ופעילויות נלוות הקשורות לסיפור זה?

הרשמה בחינם
הוסיפו סיפור למועדפים

מערכים קשורים

thumbnail

להפסיק להזיז את השעון עדויות חדשות על הנזק הכלכלי, הבריאותי והחברתי שבהזזת השעון גורמות לכך שברחבי העולם נפרדים משעון הקיץ ועוברים לשעה אחידה כל השנה. מתי זה יקרה גם בישראל?

thumbnail

מלכלכים ובוכים מי הם הישראלים שיוצאים לטבע ומשאירים אחריהם פסולת? מחקר חדש שמתפרסם כאן לראשונה חושף את האמת הלא נעימה: האנשים האלה הם אנחנו

thumbnail

המים של המאיה משבר שכלל את זיהום מקורות המים נחשב לאחת הסיבות לקריסת אימפריית המאיה האדירה. מה אפשר ללמוד מהטרגדיה שלהם כדי לשמור על המים שלנו?