הרשת החברתית של הפילים

ינואר 18, 2016

מה קורה כאשר צייד הורג את מנהיגת עדר הפילים? מחקר חדש מצא שהרשת החברתית של האם משמש את הבת כדי לשמור על יציבות העדר


 

בכל 15 דקות נהרג פיל בעולם. על פי WWF – הארגון הבין-לאומי לשמירה על חיות הבר – מאז 1979 איבדו הפילים האפריקנים (Loxodonta africana) יותר ממחצית משטחי המחייה שלהם. עובדה זו, בשילוב עם ציד בעבור שנהב (שערכו שווה כיום יותר מזהב), גרמו לאוכלוסיית הפילים לצנוח בצורה חדה – מכמה מיליונים בתחילת המאה העשרים לפחות מחצי מיליון כיום.

הפילים הם בעלי חיים חברתיים: הנקבות חיות בעדר, בעוד שהזכרים לרוב חיים ביחידות או לחילופין יוצרים קבוצות קטנות עם זכרים אחרים. המבנה החברתי בקבוצת הנקבות הוא מורכב והיררכי, ונחלק לדרגות חברתיות – שהן מצד אחד מובחנות וקלות לזיהוי, ומצד שני מקיימות קשרים ביניהן. בתווך נמצאות הנקבות המבוגרות בעדר (Matriarchs), שמהוות מעין גשר בין השכבות החברתיות, והן הדמויות המרכזיות והמשמעותיות בעדר.

כאשר מתקיימת פגיעה בבעל חיים חברתי, יש לתת את הדעת לכך שהדבר אינו פוגע רק בפרט הספציפי. הפגיעה עשויה להרוס את המרקם החברתי, ולגרור פגיעות משניות גם בשאר חברי המשפחה והקבוצה, או במקרה זה – בעדר.

מחקר חדש של הדוקטורנטית שפרה גולדנברג מאוניברסיטת קולורדו בדק כיצד ציד של נקבות מבוגרות, המהוות דמויות מפתח מבחינה חברתית בעדרי פילים, משפיע על המבנה החברתי של העדר כולו. צוות המחקר ריכז 16 שנים של נתונים שנאספו מאוכלוסיית הפילים בפארק הלאומי סמבורו שבקניה. מתוך הנתונים מיפו החוקרים את ה"רשתות החברתיות" באוכלוסייה – עם אילו פרטים כל אחד מהפילים בוחר להימצא וליצור אינטראקציות, מי מהפרטים מרכזי יותר, כמה קשרים יש לו והאם הם קרובים או רופפים.

פילים אפריקניים. בעלי חיים חברתיים. צילום: Clive Reid, Flickr
פילים אפריקניים. בעלי חיים חברתיים. צילום: Clive Reid, Flickr

למען הדורות הבאים

בניגוד למצופה, החוקרים מצאו כי כאשר הנקבה-מנהיגה נהרגת, הדבר לא גורם לערעור המבנה החברתי של שאר העדר. על פי המחקר, צאצאית של הנקבה המתה עושה שימוש ברשת החברתית שיצרה האם ומבססת קשרים חברתיים קרובים עם אותן הנקבות שהיו קרובות לאמה. כך היא תופסת את מקומה, וההיררכיה החברתית נשמרת. בצורה זו, גם במקרים שבהם פרטים מרכזיים במבנה יוצאים ממנו, ניתן לשמור על המבנה הכולל – עובדה שהופכת את העדר לעמיד וחסין יותר מפני השפעות חיצוניות.

המחקר מצא גם שהחלפת התפקידים אינה רק פאסיבית. מגיל צעיר, הנקבות פעילות יותר ביצירת קשרים שאינם במעגל החברתי הקרוב ביותר שלהן, וכך הצעירות מבססות מעגל חברתי בעצמן. בבוא העת, כאשר תצטרכנה להחליף את אחת הפילות המבוגרות, הן יהיו "כשירות" לתפקיד. מובן שגם כאן, יצירת הקשרים הותנתה בסביבה החברתית שאליה נחשפו על ידי האימהות. נקבות שאימותיהן היו קרובות חברתית פיתחו קשרים קרובים גם כן.

הממצאים העולים מהמחקר אמנם מעודדים, אך יש לזכור כי לנקבות המבוגרות יש ידע וניסיון שהנקבות הצעירות יותר לאו דווקא הספיקו לרכוש. בעולם של אקלים משתנה, שגורר עמו תקופות בצורת ארוכות, זיכרון מיקומם של מקורות מים ומזון מרוחקים הופך לקריטי, ומשפיע באופן ישיר על הישרדותו של הדור הבא של הפילים.

למאמר המקורי לחצו כאן.

בעקבות הכתבה בזווית, הסיפור פורסם גם ב-ynet.

שתפו‬        

רוצים גישה חופשית למערכי שיעור ופעילויות נלוות הקשורות לסיפור זה?

הרשמה בחינם
הוסיפו סיפור למועדפים

מילון מושגים


מערכים קשורים

thumbnail

מה אוכל הדג שבצלחת במהלך אפריל, חודש חג הפסח, הישראלים צורכים בממוצע כ-1.4 קילוגרם דגים טריים, עלייה של כ-75 אחוז לעומת שאר חודשי השנה. מחקר חדש מגלה שאם נמשיך לגדל בחקלאות המים דגים טורפים, שצורכים דגי בר רבים, עלולה להיווצר פגיעה משמעותית באוכלוסיית הדגים בים התיכון

thumbnail

הזיקית שהתחפשה מיוחד לחג: פורים מגיע להתארח פעם בשנה, אך בטבע יש בעלי חיים שחוגגים אותו באופן יומיומי – כמו הזיקיות. למעשה, התקשטותן של הזיקיות לא מוגבלת לחלקן החיצוני – ועצמותיהן של רבות מהן זוהרות דרך עורן תחת אור אולטרה-סגול. כך הזיקיות לא מפסיקות להפתיע בתחפושות מקוריות שיכולות להוות השראה לקראת החג הצבעוני ביותר שלנו

thumbnail

פטרייה קטנה ורעילה הרעלות בישראל – כפטריות אחרי הגשם? מחקר חדש חושף את דפוסי ההרעלות מפטריות בר בארצנו. הקורבנות העיקריים: ילדים עד גיל 6, וגם גברים. ומהו המרחב שבו מתרחשות מרבית ההרעלות? לא, לא מדובר ביערות צפופים – אלא דווקא במדשאות שכולנו מכירים