מאיה פלח

המדריך לגמילה מפלסטיק

נובמבר 30, 2017

פלסטיק הוא חומר זול, חזק וזמין, ונמצא כמעט בכל מוצר שאנחנו קונים. הבעיה היא שהוא בלתי-מתכלה ובהדרגה גודש את העולם שלנו באשפה. אז איך בכל זאת אפשר להתחיל להיגמל ממנו?


מרגישים שאתם טובעים בפלסטיק? אתם צודקים. כ-300 מיליון טונות של פלסטיק מיוצרות בעולם היום בכל שנה. הפלסטיק משמש אותנו לייצור אינספור מוצרים, שכולם צריכים ללכת למקום כלשהו אחרי שאנחנו משתמשים בהם וזורקים אותם. למעשה, אם באמת חושבים על זה, כל פריט פלסטיק שיוצר אי פעם בעולם עדיין נמצא אתנו היום. גם מי שמבקש להימנע מלרכוש מוצרי פלסטיק מתקשה מאוד לעשות זאת במסגרת חיי היומיום, שכן יש מעט מאוד מוצרים שלא נארזים בשקית או באריזת פלסטיק. זה לא יהיה מוגזם לקבוע שהפלסטיק הפך בעשורים האחרונים לאחד האיומים הגדולים על הסביבה.

הבעיה העיקרית עם הפלסטיק, מהזווית הצרכנית, היא שמדובר בחומר זול אך לא מאוד איכותי, שמתבלה מהר מאוד ומתאים לרוב לשימושים לטווח קצר בלבד, מה שגורם לנו לקנות חדש ולהשליך אותו במהרה שוב ושוב.

כל הפלסטיק הזה שכולנו צורכים לא נעלם פשוט ברגע שאנחנו כבר לא משתמשים בו יותר. הוא מצטבר על היבשה וגם בים, שם הוא גורם נזקים משמעותיים לבעלי החיים ולסביבה הימית כולה. 12 מיליון טון של פלסטיק מגיעים לים כיום בכל שנה – כלומר, טון שלם של פלסטיק מתווסף אל האוקיינוסים בכל 2.6 שניות. מומחים מעריכים שעד לשנת 2050 יהיה משקל הפלסטיק בים גדול ממשקל הדגים שבו.

כל הפלסטיק הזה שכולנו צורכים לא נעלם פשוט ברגע שאנחנו כבר לא משתמשים בו יותר

גם המחזור לא באמת פותר את הבעיה. רוב הפלסטיק שבו אנחנו משתמשים כלל אינו מגיע למחזור: ב-2013, למשל רק 14 אחוז מכלל אריזות הפלסטיק בעולם הועברו למחזור. בנוסף, גם מה שכבר מתמחזר, לא רק שמבזבז אנרגיה ומשאבים בתהליך המחזור, אלא גם בהכרח מאבד מאיכותו בתהליך ומתאים לייצור מוצרים מסוימים בלבד (כמו בדי פליז, שטיחים, קולבים לביגוד ועוד) ולאחר מכן הוא לרוב אינו מתאים למחזור פעם נוספת ומגיע שוב במהרה אל פח הזבל.

אז איך שלא נסתכל על זה, אין מנוס מהעובדה המרה שצריך לקנות פחות פלסטיק. פשוט אין לנו ברירה, אלא לדחוק לאט-לאט אבל בנחישות את החומר הזה משימוש ולהחליף אותו במוצרים מחומרים אלטרנטיביים.

להחליף את הפלסטיק

חוק השקיות שיצא לאחרונה גרם לרבים מאתנו לנטוש את שקיות הניילון ולעבור לסלי קניות – עשויים בד על פי רוב – ובכל אופן, כאלה שמתאימים לשימושים רבים. ההצלחה המסתמנת של החוק מראה שיש לנו את היכולת לעשות שינוי ולהתחיל לאט-לאט, אבל בטוח, בתהליך הלא פשוט של גמילה מפלסטיק.

לרבים מהמוצרים שכולנו קונים יש תחליפים שאינם עשויים פלסטיק, והם לרוב איכותיים הרבה יותר ויכולים לשמש אותנו זמן רב הרבה יותר. כך, למשל, בבלוג Sustainable Baby Steps נותנת הבלוגרית טארה דוגמאות לעשרות מוצרים שכולנו רגילים לקנותם עשויי פלסטיק, ושמסתבר שניתן להשיג גם בתצורות אחרות: החל ממוצרים מפתיעים עשויים במבוק כמו מקלדת למחשב, קשיות שתייה ומזרני יוגה, ועד למוצרים עשויים פלדת אל-חלד כמו כלי אוכל רב פעמיים, מגשי קוביות-קרח ועוד.

אז הנה כמה דוגמאות למוצרים שכולנו רגילים לקנות בגרסת הפלסטיק שלהם, בעוד שאפשר לבחור בחלופות נוחות וזולות יחסית (ובהרבה מהמקרים גם יפות הרבה יותר) שיכולות לשמש אתכם זמן רב:

קופסאות אוכל ואריזות לסנדוויצ׳ים

אם יש לכם ילדים בגיל בית ספר, עבודה או כל עיסוק שמצריך שהייה מחוץ לבית ברוב שעות היום, השימוש בקופסאות אוכל בוודאי לא זר לכם; רבים מאתנו אורזים כמעט מדי יום את ארוחת הצהרים שלנו לדרך. לרוב, אנחנו עושים זאת לרוב בקופסאות פלסטיק, או בשקיות ניילון אם מדובר בכריך. הבלוג הירוק treehugger מציע שבע חלופות לקופסאות האוכל המסורתיות שלכם: ביניהן כאלה עשויות פלדת אל-חלד, מחולקות לתאים נפרדים להפרדת סוגי מזון שונים שמציעות אחריות על המוצר לחמש שנים; קופסאות בסגנון הבנטו היפני עשויות עץ; ולאו דווקא קופסה: יש גם תיק בד עשוי צמר וכותנה ובעל בטנה מתפרקת שאפשר להסיר ולשטוף בין ארוחה לארוחה. גם לשקיות הסנדוויצ׳ים יש תחליף: למשל אריזות רב-פעמיות לכריכים ולנשנושים. השקיות עשויות בד וניתן לשטוף אותן בקלות ולהשתמש בהן שוב ושוב. אפשר, כמובן, גם פשוט לעטוף את הסנדוויץ׳ במפית בד או בד חיתול או למשקיענים ביניכם – פשוטלתפור אריזת בד מתאימה בבית.

הרבה יצרנים מציעים כיום בקבוקים עשויים מתכות שונות כתחליף לבקבוקי הפלסטיק

בקבוקי שתייה רב-פעמיים

בכל שנה משליכים לפח כ-35 מיליארד בקבוקי פלסטיק חד-פעמיים בארה״ב בלבד. כאמור, תעשיית המחזור לא ממחזרת את כולם, ובכל מקרה מדובר בבזבוז עצום של משאבים ואנרגיה לייצור של מוצר חד פעמי וגם למחזור שלו. קיימים היום בשוק הרבה מאוד בקבוקים לשימוש רב-פעמי, אך רבים מהם עודם עשויים פלסטיק – עמיד הרבה יותר ומתאים לשימושים חוזרים, אך עדיין… פלסטיק. אבל יש גם אפשרויות אחרות: הרבה יצרנים מציעים כיום בקבוקים עשויים מתכות שונות: מאלומיניום שהוא קל משקל במיוחד, למשל, מנירוסטה ששומרת היטב על טמפרטורת השתייה וגם מפלדת אל-חלד שמחזיקה מעמד שנים רבות כמו חדשה. ומי שלא מתחבר לתחושה או לטעם המתכת בפיו, יכול היום להשיג גם בקבוקי שתייה רב-פעמיים עשויים זכוכית בצורות, גדלים ועיצובים שונים. ולהורים שבינינו – ניתן אפילו להשיג בקבוקי מתכת וגם בקבוקי זכוכית נוחים (בציפוי דק של סיליקון – כדי למנוע מהם להתנפץ בעת הנפילות הרבות והבלתי-נמנעות שהם צפויים לעבור) לתינוקות וילדים.

צעצועים וציוד לקטנטנים

כל הורה יודע כמה פסולת פלסטיק נזרקת לפח כל יום: החל בחיתולים חד-פעמיים (המייצרים פסולתבמשקל של פי  53 עד 112 יותר מחיתולים לשימוש רב-פעמי) ועד לצעצועים שנשברים או מאבדים מהר מאוד את חינם בעיני הילדים ומוצאים את דרכם לאשפה. אז גם כאן יש אפשרויות אחרות: חיתולים רב-פעמיים עושים קאמבק בשנים האחרונות, וניתן להשיג היום לא מעט סוגים, שהם שונים מאוד מחיתולי הבד של פעם ולפי עדויות של הורים המשתמשים בהם – הרבה יותר נוחים לתפעול וכביסה; השימוש בחיתולים עשויי הבד לא רק נעים יותר לתינוק – לראיה הם מונעים את הפריחה הידועה לשמצה שתינוקות רבים מפתחים עם השימוש בחיתולים – מדובר גם בחסכון כספי עצום ובהפחתה משמעותית באחת ההוצאות העיקריות של הורים צעירים. ויש גם צעצועים לילדים שאינם פלסטיק: אפשר להשיג היום מגוון גדול של צעצועים מחומרים שונים כמו בד, ממתכת וגם מעץ, כמו קוביות משחק, בובות שונות ומגוונות, פאזלים, רעשנים לתינוקות ועוד.

אפשר להשיג היום מגוון גדול של צעצועים מחומרים שונים כמו בד, ממתכת וגם מעץ. צילום: Michael Bergmann, Unsplash

יש עוד המון דוגמאות אחרות לתחליפי פלסטיק טובים. כמעט לכל מוצר פלסטיק קיימת היום חלופה מחומרים אחרים, וחלק מהמוצרים הללו פשוטים יחסית להשגה בגרסאות שונות. אז נכון, היום זה עדיין לא טריוויאלי בכלל: כדי לרכוש רבים מהמוצרים האלה צריך עדיין להתאמץ קצת יותר, אבל ככל שהדרישה שלנו הצרכנים לחלופות ראויות לעוד ועוד מוצרי פלסטיק תגדל, כך יגדל גם ההיצע שלהם, והגמילה שלנו מפלסטיק תהפוך להיות הרבה יותר קלה.

בעקבות הכתבה ב"זווית" הסיפור פורסם גם ב-דבר ראשון

שתפו‬        

רוצים גישה חופשית למערכי שיעור ופעילויות נלוות הקשורות לסיפור זה?

הרשמה בחינם
הוסיפו סיפור למועדפים

מילון מושגים


חומרים בלתי-מתכלים

מערכים קשורים

thumbnail

מה אוכל הדג שבצלחת במהלך אפריל, חודש חג הפסח, הישראלים צורכים בממוצע כ-1.4 קילוגרם דגים טריים, עלייה של כ-75 אחוז לעומת שאר חודשי השנה. מחקר חדש מגלה שאם נמשיך לגדל בחקלאות המים דגים טורפים, שצורכים דגי בר רבים, עלולה להיווצר פגיעה משמעותית באוכלוסיית הדגים בים התיכון

thumbnail

חידון קהוט – בעיית זיהום הפלסטיק והמיקרופלסטיק

thumbnail

חדר בריחה: הבריחה ממפעל הפלסטיק