המדוזות של החורף



גולשים וחובבי ים אחרים היזהרו - בימים אלה מגיעות אל חופי ישראל מדוזות, והן צורבות בדיוק כמו בקיץ



חוטית נודדת, גם בחורף. צילום: ד"ר דני ברחנא
חוטית נודדת, גם בחורף. צילום: ד"ר דני ברחנא

לפני כמה ימים התחילו אנשי אתר מדוזות לקבל דיווחים על מדוזות מסוג חוטית נודדת וגם מעט מסוג מדוזה מצויה שנצפו קרוב לחופי ישראל. ד"ר דור אדליסט, מביה"ס למדעי הים ע"ש לאון צ'רני בחוג לציוויליזציות ימיות באונ' חיפה ואחד מהחוקרים שמפעילים את האתר, מסביר שאלה אותן המדוזות שמגיעות אלינו בקיץ, אבל בכל שנה מגיע לאזור בסביבות ינואר נחיל גדול של מדוזות שהוא ארוך יותר מזה של הקיץ אך גם דליל יותר – והשנה, באופן חריג, הן התקרבו לחופי הארץ.

מדוזות החורף גדולות – קוטרן 70-60 ס"מ, ואילו בקיץ קוטרן מגיע ל-30 ס"מ. בחורף הן מעדיפות להתרחק מהחוף ולכן משייטות במרחק של קילומטר אחד או יותר ממנו. הדיווחים הראשונים הגיע מאזור אכזיב והיום כבר התקבלו הודעות שהן נראו בים של תל אביב.

גם בחודש מרס בשנה שעברה הגיעו לישראל מדוזות, אבל ממין פלגייה נוקטילוקה – בנות הדוד הוורודות והקטנות של החוטית הנודדת. הפלגייה נפוצה בחלקו המערבי של הים התיכון ואפשר למצוא אותה באיטליה, בצרפת בספרד ובתוניסיה. אז העריכו החוקרים שהסיבה להגעתן לכאן אינה קשורה למזג האוויר או לשינויי אקלים שגרמו לים להתחמם.

נחילי החורף הם ארוכים ודלילים יותר מאשר בקיץ. צילום: ד"ר דני ברחנא
נחילי החורף הם ארוכים ודלילים יותר מאשר בקיץ. צילום: ד"ר דני ברחנא

מה יהיה בהמשך? ד"ר אדליסט אומר שנכון להיום אי אפשר לצפות מראש מתי יגיעו מדוזות לישראל מחוץ לעונה הרגילה שהיא סוף יוני ותחילת יולי, וגם ינואר. אלה יצורים שמחזור החיים שלהם מורכב ולא מובן עד הסוף, ולכן עוד לא ברור אם מדובר במדוזות קיציות שגדלו וחזרו לסיבוב נוסף אצלנו או שאלה צאצאים חדשים שזה ביקורם הראשון בישראל.

חוטית נודדת היא מין פולש מים סוף שהגיע לים התיכון דרך תעלת סואץ. ההשפעה שלה על המערכת האקולוגית משמעותית וככל הנראה מוגברת בגלל פעילות האדם – עבודות פיתוח ובנייה על החופים, דיג לא מבוקר וזיהום של הים שמערערים את המערכת האקולוגית וגורמים לה להתנהג אחרת מהצפוי. המעקב אחריהן מתבצע לא רק על ידי צוות אתר מדוזות אלא גם על ידי אנשי חקר ימים ואגמים לישראל בחיפה.

הכתבה פורסמה ב-22/01/2015

שתפו‬        

רוצים גישה חופשית למערכי שיעור ופעילויות נלוות הקשורות לסיפור זה?

הרשמה בחינם
הוסיפו סיפור למועדפים

מערכים קשורים

thumbnail

להפסיק להזיז את השעון עדויות חדשות על הנזק הכלכלי, הבריאותי והחברתי שבהזזת השעון גורמות לכך שברחבי העולם נפרדים משעון הקיץ ועוברים לשעה אחידה כל השנה. מתי זה יקרה גם בישראל?

thumbnail

הזיקית שהתחפשה מיוחד לחג: פורים מגיע להתארח פעם בשנה, אך בטבע יש בעלי חיים שחוגגים אותו באופן יומיומי – כמו הזיקיות. למעשה, התקשטותן של הזיקיות לא מוגבלת לחלקן החיצוני – ועצמותיהן של רבות מהן זוהרות דרך עורן תחת אור אולטרה-סגול. כך הזיקיות לא מפסיקות להפתיע בתחפושות מקוריות שיכולות להוות השראה לקראת החג הצבעוני ביותר שלנו

thumbnail

פטרייה קטנה ורעילה הרעלות בישראל – כפטריות אחרי הגשם? מחקר חדש חושף את דפוסי ההרעלות מפטריות בר בארצנו. הקורבנות העיקריים: ילדים עד גיל 6, וגם גברים. ומהו המרחב שבו מתרחשות מרבית ההרעלות? לא, לא מדובר ביערות צפופים – אלא דווקא במדשאות שכולנו מכירים