ליאור ממון

גל קור בעולם מתחמם

פברואר 2, 2019

איך יכול להיות שארצות הברית קופאת בזמן שהטמפרטורות הממוצעות בעולם עולות? בשביל ההסבר הזה נזדקק לקומקום ולקוטב הצפוני  


 

העיר שיקגו עומדת לחוות מחר קור קיצוני כפי שלא הרגישה מימיה. האגמים באזור קופאים, הרחובות הריקים מכוסים שלג ורבות מהדרכים לעיר חסומות. לרגע אפשר היה לחשוב שמדובר בקוטב הצפוני ולא באחת הערים הגדולות בארצות הברית, המרוחקת אלפי קילומטרים דרומה ממקומות שנשמעים קרים הרבה יותר, כמו אלסקה, גרינלנד או צפון סיביר. הטמפרטורות החזויות שוברות שיאים: מינוס 30 מעלות, שירגישו כמו מינוס 46 בשילוב אפקט קירור הרוח. סביר להניח שהנשיא דונלד טראמפ מוצא את עצמו מתגעגע ל"משב קל מההתחממות הגלובלית הזאת שכולם מדברים עליה", כפי שצייץ בעבר בחשבון הטוויטר שלו.

באופן פרדוקסלי, ההתחממות הגלובלית – היא ולא אחרת – היא זו שהביאה על שיקגו את גל הקור הנוכחי. גל הקור נוצר בעקבות מערבולת פולארית, הנוצרת בחודשי החורף סביב לקוטב הצפוני כתוצאה מהפרשי טמפרטורות בין הקוטב הקר לקווי רוחב בינוניים שבהן נמצאת רובה של ארצות הברית. זרימת אוויר מקווי הרוחב הבינוניים לכיוון הקוטב, בשילוב רוחות מערביות הנוצרות כתוצאה מסיבוב כדור הארץ על צירו, יוצרת חומת אוויר עוטפת המבודדת את הקוטב ומותירה אותו להתמודד בעצמו עם מזג האוויר הבלתי אפשרי. אך בשנים האחרונות, התחממות מואצת בקטבים, בקצב כפול מזה שמתרחש בשאר הגלובוס, מביאה להקטנת הפרשי הטמפרטורות. חומת האוויר, או זרם הסילון הפולארי, מתאפיין בצורה גלית, שהולכת ומקצינה עם הקטנת הפרשי הטמפרטורות, לעתים עד לכדי הפרדה מוחלטת של גושי אוויר ממנה, הנודדים צפונה או דרומה. כך, גוש אוויר קר, שנדד מעל אמריקה הצפונית מביא לטמפרטורות מקפיאות בשיקגו, בזמן שבצדיו השניים של הגל עצמו, בשטוקהולם ובקוטב הצפוני, למשל, יש השפעה של גוש אוויר חם, עם טמפרטורות ששואפות לאפס – כלומר, חמים מהרגיל לעונה.

"מזג אוויר קיצוני באזור מסוים בכדור הארץ בשום פנים אינו מעיד על האטת, עצירת או היפוך מגמת ההתחממות הגלובלית שלה אנו עדים". תצלום: joy real – unsplash

 

הלוגיקה הפשטנית שנקט בה טראמפ בציוצו להסברת המצב נענתה באיור פשוט, אך אפקטיבי, של מדעני NOAA (מינהל האוקיינוסים והאטמוספירה האמריקאי), שמנסה להסביר באמצעות אדים שעולים מקומקום מדוע טמפרטורות קרות אינן נוגדות את התחממותו הכללית של כדור הארץ. למעשה, עליית הטמפרטורה של האוקיינוסים גורמת לעלייה בלחות האטמוספרית, וכתוצאה מכך לעלייה בחומרתן של סופות ואירועי מזג אוויר קיצוני אחרים.

״אם מסתכלים על הטמפרטורה העולמית הממוצעת, ניתן לראות שאפילו בימים אלה היא גבוהה בהשוואה לממוצע האקלימי – זאת על אף הטמפרטורות הנמוכות באופן חריג במרכז ארצות הברית", מסביר ד״ר אייל פרויד, עמית תכנית ממשק ליישום מדע בממשל ובוגר המחלקה למדעי האטמוספירה באוניברסיטה העברית. "מזג אוויר קיצוני באזור מסוים בכדור הארץ בשום פנים אינו מעיד על האטת, עצירת או היפוך מגמת ההתחממות הגלובלית שלה אנו עדים".

שתפו‬        

רוצים גישה חופשית למערכי שיעור ופעילויות נלוות הקשורות לסיפור זה?

הרשמה בחינם
הוסיפו סיפור למועדפים

מערכים קשורים

thumbnail

להפסיק להזיז את השעון עדויות חדשות על הנזק הכלכלי, הבריאותי והחברתי שבהזזת השעון גורמות לכך שברחבי העולם נפרדים משעון הקיץ ועוברים לשעה אחידה כל השנה. מתי זה יקרה גם בישראל?

thumbnail

מלכלכים ובוכים מי הם הישראלים שיוצאים לטבע ומשאירים אחריהם פסולת? מחקר חדש שמתפרסם כאן לראשונה חושף את האמת הלא נעימה: האנשים האלה הם אנחנו

thumbnail

המים של המאיה משבר שכלל את זיהום מקורות המים נחשב לאחת הסיבות לקריסת אימפריית המאיה האדירה. מה אפשר ללמוד מהטרגדיה שלהם כדי לשמור על המים שלנו?