רחלי ווקס

אנרגיה במקום סיגריות

מרץ 12, 2018

מה יקרה אם פאנלים סולאריים יתפסו את מקומם של שדות הטבק? על פי מחקר חדש מדובר ברווח כפול: לסביבה ולחקלאים


 

לפעמים, כדי לשפר את המצב בעולם שלנו צריך קורטוב של יצירתיות. במחקר חדש שפורסם בכתב העת Land Use Policy, צמד חוקרים ממדינת מישיגן שבארצות הברית מעלים רעיון מעניין כזה, ולא שוכחים גם להיות פרקטיים על הדרך. החוקרים מציעים דרך חדשה לייצר אנרגיה מתחדשת: החלפת שדות חקלאיים בשדות של פאנלים סולאריים.

על פניו, לא מדובר ברעיון מקורי. בעבר נבדקו כיוונים שונים לייצור אנרגיה ממקורות ידידותיים לסביבה, במקום מדלקי המאובנים (כמו פחם או נפט), שגורמים לשחרור גזי חממה מזיקים, לזיהום אוויר ולתחלואה. כיוון אחד כזה הוא הגברת השימוש באתנול, האלכוהול שמוכר לנו ממשקאות חריפים, שאותו ניתן להפיק בקלות יחסית מעמילן וסוכר שקיימים בגידולים חקלאיים ולהשתמש בו כדלק טבעי למנועים. עם זאת, למרות הכוונות הטובות, נמצא שלניסיונות כאלה, בעיקר כאלה שבוצעו בשנים האחרונות בארצות הברית, היו גם תוצאות שליליות מאוד: השימוש בגידולים חקלאיים לייצור אנרגיה במקום למאכל גרם למחסור במזון ואף עלול להביא  לעלייה במחירי המזון.

המחקר החדש מציע דרך אחרת להתבונן על הבעיה הזאת. החוקרים מציעים לפגוע בגידול חקלאי שגם ככה מזיק לנו: הטבק. מעבר לכך, החוקרים טוענים שהמרת שדות טבק בשדות סולאריים יכולה להיות גם רווחית יותר עבור החקלאים.

המרת שדה הטבק לשדה סולארי משתלמת כלכלית עבור החקלאיים בטווח הרחוק. תצלום: riccardo guerrini

800 אלף דונם של טבק

אמנם חקלאות אינה בדרך כלל הדבר הראשון שעולה בראש כשאנחנו חושבים על עישון, אבל כל סיגריה מכילה עלים של טבק, שהוא צמח ממשפחת הסולניים: אותה משפחה כמו תפוח האדמה, החציל והעגבנייה. המחקר החדש התמקד במדינת צפון קרוליינה שבארצות הברית, המדינה המובילה בארה"ב בגידול הטבק, שבה יש יותר מ-800 אלף דונם של שדות טבק. החוקרים השוו את הרווח השנתי שצפוי להניב חלקה חקלאית אם יגדלו עליה טבק או אם תיוצר עליה אנרגיה סולארית, עד שנת 2040.

לצורך החישוב, החוקרים הניחו הנחות אופטימיות ביחס לתנובת יבול הטבק ולמחיר הטבק לצרכן. על מנת להעריך מה יהיה ערכה של האנרגיה הסולארית, הם בדקו תחזיות שונות, אופטימיות יותר ופחות, בנוגע לעלייה השנתית במחיר החשמל – שמטבעה מעלה גם את ערכה של האנרגיה המתחדשת. בנוסף, החוקרים בדקו תרחישים שונים שנוגעים לשינויים במחיר התקנת הפאנלים הסולאריים, שכללו הוזלה בעלויות ההתקנה אך גם התייקרות.

על פי ממצאי המחקר, בכל מקרה, ואפילו בתרחיש הפסימי ביותר, שבו מחיר החשמל כמעט ולא יעלה ועלות התקנת הפאנלים הסולאריים תתייקר מאוד, המרת שדה הטבק לשדה סולארי משתלמת כלכלית עבור החקלאיים בטווח הרחוק, ועשויה להגדיל את רווחיהם באלפי ואף בעשרות אלפי דולרים לאקר (כארבעה דונמים) בשנה.

אחת הסיבות לכך שהצעד שמוצע במחקר משתלם היא שעל אף שהטבק נחשב לענף רווחי בארה"ב, קיימת במדינה ירידה בביקוש לטבק, בעיקר בגלל החלת צעדי מדיניות שמטרתם להגביל את העישון ובגלל המיסוי על הטבק.

העלות של פאנלים סולאריים, לעומת זאת, ירדה דרמטית בשנים האחרונות. יותר ויותר פתרונות יצירתיים לשימוש באנרגיה הנקייה הזאת צצים בעולם, כגון חלונות סולאריים, כיסוי של מאגרי מים בפאנלים סולאריים, פאנלים סולאריים צפים וכמובן הצבת פאנלים על הגגות.

בעוד קיומם והישרדותם של גידולים חקלאיים תלויים מאוד בתנאי מזג האוויר, בדישון והשקייה ובהשפעות מזיקים ומחלות. לעומת זאת, הפאנלים הסולאריים עמידים בתנאי מזג אוויר שונים ואינם דורשים כמעט דבר מלבד את אור השמש. תצלום: Jason Blackeye on Unsplash

 

מעבר שמציל חיים

על פי המחקר, אם כל חוות טבק בצפון קרוליינה תהפוך לחווה סולארית, ניתן יהיה לייצר אנרגיה סולארית בהספק של 30 ג'יגה-וואט – הספק הדומה להספק המקסימלי שניתן לייצר כיום בצפון קרוליינה בזמני שיא צריכת החשמל בקיץ באמצעות מתקני ייצור החשמל הקיימים.

בנוסף, אחת התכונות שמבדילות את הפאנלים הסולאריים מגידולים חקלאיים היא עמידותם הגבוהה: בעוד קיומם והישרדותם של גידולים חקלאיים תלויים מאוד בתנאי מזג האוויר, בדישון והשקייה ובהשפעות מזיקים ומחלות.  לעומת זאת, הפאנלים הסולאריים עמידים בתנאי מזג אוויר שונים ואינם דורשים כמעט דבר מלבד את אור השמש.

מעבר ליתרונות הכלכליים לחקלאים, המעבר לאנרגיות מתחדשות צפוי גם להציל חיים. על פי המחקר, אם כל שדות הטבק בצפון קרוליינה יהפכו לסולאריים, ואותם 30 ג'יגה-וואט של אנרגיה אכן ייוצרו מאנרגיה סולארית, הדבר יציל את חייהם של אלפי אמריקאים בשנה שמתים כתוצאה מזיהום האוויר שלו גורמת כיום שריפת הפחם.

על פי החוקרים, המכשול העיקרי שעומד כיום בפני המרת שדות הטבק בשדות סולאריים הוא שעל אף שמהלך זה משתלם בטווח הרחוק, עלויות ההקמה החד-פעמיות של הפאנלים הסולאריים הן גבוהות. לדבריהם, על גופי השלטון במדינות שבהן קיימת חקלאות טבק לעודד ולהקל על המעבר לפאנלים סולאריים, דרך מתן הקלות מס, מתן הלוואות בערבות מדינה, או מתן סבסוד חלקי או מלא להקמת הפאנלים, שבסופו של דבר יביאו למדינה רווחים ויתרונות בריאותיים בטווח הארוך.

העישון אחראי לכ-8,000 מקרי מוות בטרם עת בשנה בישראל. תצלום: volver-avanzar, flickr

לשלב בין רוח לחקלאות

על פי נתוני משרד הבריאות, כ-22.5 אחוז מהישראלים הבוגרים מעשנים. על פי ההערכות, העישון אחראי לכ-8,000 מקרי מוות בטרם עת בשנה בישראל, כ-800 מהם בקרב לא-מעשנים שנחשפו לעישון של אחרים. הערכת התמותה העולמית מעישון עומדת על שישה מיליון בני אדם בשנה – אחד מכל עשרה מקרי מוות בעולם.

ומה המצב בישראל? בניגוד לארה"ב, בארץ לא קיים גידול טבק משמעותי, אך כן יש קיבוצים ומושבים שפועלים בכיוון של המרת שטחים חקלאיים שונים שברשותם בשדות סולאריים. עם זאת, במדינה קטנה כמו שלנו, פעמים רבות המדינה תעדיף שלא להציב פאנלים סולאריים בשדות חקלאיים שמשנים את ייעודם, משום שאם המדינה מציבה בשטח מסוים פאנלים סולאריים, זה אומר שהיא לא יכולה לבנות שם בתים או כבישים.

חוץ מפאנלים סולאריים, שתופסים מקום רב שיכול להיות מנוצל על ידי חקלאות, ניתן לשקול הצבת טורבינות שמפיקות אנרגיה מרוח בשדות חקלאיים. אמנם, בישראל הרוח החזקה ביותר נושבת בהרים, שבהם קשה יותר לגדל גידולים חקלאיים, אבל מדובר בפתרון טוב לאזורים רבים אחרים בעולם. הצבת הטורבינה דורשת שטח מצומצם מאוד מהשדה, כשרובו הגדול עדיין משמש לחקלאות ובנוסף החקלאי מקבל מקור הכנסה נוסף האנרגיה שמופקת מהרוח.

כך או כך, נדמה שכמעט כל דבר עדיף על גידול טבק לייצור סיגריות, שגורמות לא רק לפגיעה בבריאות, אלא גם בסביבה בגלל מחזור החיים שלהן. על פי ד"ר חגי לוין, רופא בריאות הציבור וראש המסלול לבריאות וסביבה בביה״ס לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית והדסה, גידול הטבק מצריך שימוש במשאבים רבים מלבד הקרקע עצמה: מים, דשנים, כוח אדם וגם שימוש בחומרי הדברה שמזיקים לבריאות. מכיוון שהטבק הוא לא מוצר מזון וכיוון שהוא רגיש יחסית למזיקים, משתמשים בגידולו בחומרי הדברה רבים – פעולה שפוגעת בבריאות המעשנים, ובנוסף גם גורמת לזיהום של הקרקעות ושל מקורות המים  ופוגעת במערכת האקולוגית, לרבות בבעלי חיים וצמחים. והנזק לסביבה לא נגמר כאן. הפסולת שמייצר עישון הטבק – בדלי הסיגריות, מהווה חצי מכמות הפסולת ברחובות ו-40 אחוז מהפסולת בחופים. בדלי סיגריות גם גורמים לשריפות יער, לחנק בקרב ילדים ובעלי חיים ופולטים חומרים רעילים שנספגים בקרקע ומגיעים למקורות המים.

אמנם, קשה לעשן פאנלים סולארים עם הקפה של הבוקר, אבל הם בהחלט מזיקים פחות לבריאות ולסביבה.

בעקבות הכתבה ב"זווית" הסיפור פורסם גם ב-וואלה!

שתפו‬        

‫‫הבאים‬ ‫המומחים‬ ‫מוזכרים‬ ‫זה‬ ‫בסיפור‬



רוצים גישה חופשית למערכי שיעור ופעילויות נלוות הקשורות לסיפור זה?

הרשמה בחינם
הוסיפו סיפור למועדפים

מערכים קשורים

thumbnail

להפסיק להזיז את השעון עדויות חדשות על הנזק הכלכלי, הבריאותי והחברתי שבהזזת השעון גורמות לכך שברחבי העולם נפרדים משעון הקיץ ועוברים לשעה אחידה כל השנה. מתי זה יקרה גם בישראל?

thumbnail

אנרגיה צפה ומתחדשות כמה מיזמים טכנולוגיים חדשים ומבטיחים מציעים להציב אסדות צפות בים ולייצר עליהן אנרגיה משמש ומרוח כדי לשחרר אותנו מהתלות בדלקי מאובנים. האם כדאי ליישם אותם גם בישראל?

thumbnail

למה אין בישראל תחנת כוח גרעינית? סדרת הטלוויזיה החדשה על אסון צ'רנוביל החזירה לשיח הציבורי את סכנות השימוש באנרגיה גרעינית לייצור אנרגיה. עם זאת, לצד הסכנות יש גם יתרונות לא מבוטלים לשיטה. האם נראה כורים לייצור חשמל גם בישראל?